Annons:
Etikettföretag
Läst 4929 ggr
Tordmulen-11
5/29/12, 8:50 PM

Gabriella

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick några vykort, varav ett föreställde Gabriella, som låg i Rebbelberga mitt för nuvarande Kungshaga - se kartan. Vad vet vi om det företaget?

Annons:
Tordmulen-11
5/29/12, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och här kommer kartan - ett litet utsnitt ur 1966 års Ängelholmskarta!

AndersE
5/29/12, 10:17 PM
#2

Jag minns namnet väl, men kan inte något om företaget. Gissar att det finns något skrivet i Ängelholmsböckerna men roligast vore ju om det finns någon med egna minnen.

annsofi
5/30/12, 8:37 AM
#3

Minns jag rätt; var det en skärpfabrik?

KjellRu
5/30/12, 9:54 AM
#4

Jag tror att Stig Toft sitter inne med rätt mycke information. Har för mig att han även visat upp bilder för oss.Vad jag minns var det en Gabriel Urwitz som ägde den på "min" tid.Skickade mycket paket med Posten.Undras om inte en son övertog driften? Jag har för mig att min moder arbetade där på 30 talet.

Tordmulen-11
5/30/12, 9:49 PM
#5

I hembygdsboken 2010, s 110, berättas att det från 1960 tillverkades Gabriella-skärp i Rebbelberga. Företaget flyttade då hit från Stockholm. Gabriella ägdes av AB Gabriel Urwitz, men 1981 sålde familjen Urwitz verksamheten. I den vevan flyttade fabriken till gamla Tudor - jag minns skylten ut mot Industrigatan. Företaget gick i konkurs 1989.

MadsG
6/15/12, 11:22 AM
#6

Jag jobbade en sommar på Gabriella, 1961 var det nog.

Minns inte så mycket från det jobbet.

Annons:
pyttelundberg
8/11/12, 6:53 PM
#7

De hade en vitsig reklamslogan som löd: Tag Gabriella om livet.

[Sjöholm i Hålan]
8/11/12, 8:22 PM
#8

#4 Joo S.T kan väldigt mycket om Ängelholm och många äldre Ängelholmare..Han kom till mej ibland på en arbetsplats jag var på och många intressanta historier berättades och mycket kunskap …Bara så synd att man inte kan utnyttja detta och skriva upp eller intervjua våra äldre..Jag vet många vill berätta,men inte har någon att berätta för :-( Gabriella minns jag vagt,en "ungdomskärleks" morsa jobbade där…Fick ett skärp av henne,men det var en 45 kg sen :-) Så tyvärr,kastades det för länge sedan

Upp till toppen
Annons: