Köpes 8mm filmer Ängelholm
Finns det någon här som har 8/16 mm filmer från Ängelholm 1950-70 ?? Ska helst inte ha någon familjeanknytning,men går an om filmat i och omkring Ängelholm …. både ljud och "ljudlöst"
Jag har lite men mest familj. Inte till salu… ;-)
I flera städer har man haft projekt där man lånat in gammal film för att ge ut som DVD. T.ex. i Malmö där det finns en hel serie med Malmöbornas filmer uppdelade på olika tidsepoker.
Det blir fantastiska tidsdokument.
Det har pratats om att göra något liknande för Ängelholm. Dock krävs väldigt mycket tid och säkert en hel del pengar samt naturligtvis kompetens och utrustning. Ett sådant projekt skulle kunna genomföras av ideella krafter med sponsring av kommunen.
Hej Anders
Dom filmerna ska du vara rädd om,inget annat alltid kul kunna visa barn och barnbarn tiden "före dvdn" ;-) Har du projektor och sånt?
Joo jag vet Malmö är långt före oss här,och dom kör lite gamla snuttar ibland på sin lokaltv,om dom inte slutat med det ..Men Ängelholm kommun mfl. här strävar lite för mycket framåt,hade dom kostat på sej lite att "backa tåget" och ta vara på folks skatter i film och foto hade dom tjänat mycket på det..Inte i pengar men historiskt sett…. Sen så trist "ska bara ha"-mentaliteten hos en del föreningar
Jag erbjöd mej att lägga in en del av mina 8/9,5/12/35 filmer på dvd..Men dom ansåg sig närapå ha äganderätt på mina filmer hahahaha ,sen ville jag ha en minimal ersättning,tror det var 1500-2000:-,är ju en del veckors arbete,men det "fanns inga pengar"..Kunde få gå gratis en gång på museerna med familjen
Men tror inte det när man jobbat där :-) Men som du skriver,hade varit kul för hembygdsföreningen här att ha filmer på dvd,och vem vet..Jag tror dom hade kunnat sälja som en fin souverni från stan ?? Jag har sammanlagt ca 350 filmer från stan med omgivningar,då är alla "formaten" räknade..Ovanligast är ju såklart 35mm filmerna,där har jag bara 2 filmer 27 minuter vardera,äldst är en del av 16 och 9,5 mm ..där tror jag är nere på tidigt 1920 men tyvärr är dom dåliga
Det finns en filmsnutt från 1916 som är med på jubileumsfilmen från 1966 (som min farbror gjorde). Jag har också någon annan snutt från 20-tal tror jag.
Om du vill läsa om hur jag gjort med mina filmer så kan du läsa här:
http://proveniens.ifokus.se/articles/4d714b0cb9cb46223905f69d-film-den-glomda-kallan#7
Från den artikeln kan du klicka dig vidare till fler.

På biblioteket i Ängelholm finns en del smalfilmer överförda till VHS (och ibland vidareöverförda till DVD). Bland annaat är det några årskrönikor från 1960- och 70-talen av dåvarande kyrkomusikern Knut Bengtsson, och en film om Barkåkra från 70-talet. De är ju inte till salu, men går att se, och kopierar du för rent privat bruk så kommer ingen att stämma dig.
Knut Bengtsson tror jag att jag hade som musiklärare ett tag!
Får kanske göra ett besök på bibblan (är i staden just nu!)…
#4 Tackar för tips..Men vill helst ha original 8/16 mm originalfilm..Ibland får man nostalgifnatt och känner för att rigga upp en gammal projektor och titta på en gammal film … Blir ibland en gamma Helan&Halvan,Kalle Anka eller varför inte "8 minuter XXXmovie" Just att behöva rigga upp projektor,duk,att justera och ställa in,det är där nostalgin sitter…. Sen barndomen man skulle se nåt tecknat eller nåt annat,då fanns inte videon
Är ju inte samma känsla se detta på dvd,,,,,,var finns då "knattret" ?? Anders,kanske jag med får bege mej ner till bibblan och kolla lite ¨på deras arkiv ..