Föredrag om Ängelholmshistoria
Visserligen är det jag själv som ska framträda, men jag tillåter mig ändå att göra lite reklam för två föredrag om Ängelholmshistoria:
1. Från Ryna bro till Mejeribron - Ängelholms historia sedd från dess broar. Hantverksmuseet, onsdag 24 feb kl 19
2. Frick, Brock och landshövdingen - Ängelholms historia spegad i gatunamnen. Hantverksmuseet, torsdag 18 mars kl 19.

#0 Synd att man inte är hemma i Ängelholm då.

Samma här, 650 Km från Ängelholm.

jag måste instämma,synd att inte vara i stan hoppas släkten blir representerad av min kusin per.arne gyllström
kanske kommer det på engelholmia, om gatunamnen.
Inlägget är borttaget

#8 Håller helt med! Det var mycket lyckat.
Tyvärr är jag bortrest 18 mars.
#9 Jag såg inte dig! Fast det var ju många…
Jag vill gärna påminna om att det är dags igen. Hantverksmuseet ikväll kl 19.
Om det blir lika trångt idag kan det vara bra att vara ute i god tid!
Var ni där?
Det var nästan lika fullsatt denna gång. Någon trodde att vi var ca 70 som klämt oss in.
Den här gången berättade Johan om delar av Ängelholms historia genom att berätta om bakgrunden till några av gatornas namn. Mycket intressant!
På denna bild tittar Johan på en intressant karta från tiden då flygsanden just börjat bekämpas med planteringar. Det ledde vidare till intressanta uppgifter, namn på personer och många gatnamn som har anknytning.
Jag måste erkänna att jag är imponerad av Johan. Jag tror visserligen att det låg någon "fusklapp" någonstans men han rabblar hela tiden utan att titta på lappen personnamn, händelser och årtal med stor precision. Den som ändå haft den kunskapen och minnet!
Efter dessa två gångers succé är det i alla fall tydligt att det finns ett intresse för Ängelholmsbygdens historia, så jag hoppas att det blir en fortsättning.

Det är nu bestämt att det blir en fortsättning. Torsdagen den 21 oktober ska jag med utgångspunkt i konstnären Kristian Anderbergs bilder försöka berätta om Ängelholm i början av förra seklet - i tillämpliga fall med jämförelser av hur det ser ut idag, och förhoppningsvis med lämpliga utvikningar. Platsen blir i alla fall Hantverksmuseet och klockslaget 19. Det är ett samarrangemang mellan Kultur- och fritidsförvaltningen och Studiefrämjandet.
Härligt!
(Fast just 21 oktober tror jag jag kan vara bortrest…)

Nu är det dags igen. Jag avser att hålla två lokalhistoriska presentationer i vår:
1. När blev Engelholm modärnt?
Bildsatt kåseri om hur tiden ömsat skinn vid Rönneå. Torsdag 24 februari kl 19.00.
2. Ängelholm genom andras ögon
Från Linné till Willy Josefsson har resenärer, journalister och författare berättat om vår bygd. Jag ska presentera några skildrare och skildringar. Torsdag 31 mars kl 19.00.
För båda gäller: Platsen blir Ängelholms stadsbibliotek, hörsalen. Det är fri entré. Arrangör är Kultur & Fritid och Studiefrämjandet.
#17 Trevligt! Det första bör jag kunna gå på innan jag reser iväg…
En dryg vecka kvar. Plats bibliotekets hörsal.
Jag hade tänkt att gå, men hann inte med…
Någon annan som var där?

Tyvärr hade jag inte möjlighet men här kan man se Johan Brinck, modell 1997, berätta om Ängelholms historia på 12 minuter.
Inlägget är borttaget

Jag ska kolla det.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Första veckan i november blir det en kulturvecka bland annat i Kronohäktet (f.d. Hantverksmuseet). Det blir många programpunkter är det meningen, och däribland planerar jag att hålla föredrag igen: "Ängelholmshistoria 6", stadens historia sedd från torgen. Det blir alltså i Kronohäktet, men för att det inte ska bli överfullt dubbleras föredraget: tisdag 1 nov kl 14 och torsdag 3 kl 18.30.
#25 Det låter väldigt intressant! Kan tänka mig hur mycket det finns att berätta om våra torg!

Hur Ängelholm styrts genom tiderna förtjänar en framställning. Jag ska försöka ge några bilder av det. Rubriken är: "Ängelholms tyranner - från Kristian (II) till Hans och Åsa. Nedslag i stadsstyre, politik och debatt i staden vid Rönneå". Tid och plats: torsdagen den 8 mars kl 18.30 i stadsbibliotekets hörsal. - Vid hembygdsföreningens årsmöte i april (öppet för medlemmarna) ska jag berätta om en av hembygdsparkens grundare, den originelle Malte Liewen Stierngranat. Om det går bra upprepar jag det föredraget för allmänheten i höst.
#27 Kul att du fortsätter. Hoppas riktigt många passar på och utnyttjar tillfället.
Jag har sett att man på en del ställen sätter upp en web-camera och sänder föreläsningar direkt via nätet. Går tydligen att ordna någorlunda enkelt via Google+…

Under Kulturveckan, som inleddes igår, ska jag åter framföra berättelsen om Malte Liewen Stierngranat, se #27 ovan, en man som i hög grad skapade sitt eget liv och gjorde vad som föll honom in. Hans ängelholmsanknytning är att han bodde här några år på 1930-talet, och då var med och skapade Ängelholms hembygdspark. Han är annars kanske mest känd för sin orginella gravplats, en kopparklädd betongyramid nära födelseplatsen i norra Småland. Ett spännande och roligt människoöde är det hur som helst! Kronohäktet, tisdag 30 oktober kl 14 eller torsdag 1 november kl 18.30!
På onsdag 31 oktober kl 14 visar Gunnar Kopp sin film om Kronprinsessan Viktorias Kustsanatorium/Sjukhus (KVK/KVS) i Vejbystrand. Detta sker också på Kronohäktet.