Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 2485 ggr
Tordmulen-11
3/28/12, 4:54 PM

Kronnoskogen: namnen på skyddsvallarna

På en karta över flygsandsfälten/strandskogen från 1850 står det namn på tre av de långa skyddsvallarna, som löper parallellt med havet mellan Strövelstorpsgränsen och det som idag är Havsbadsområdet. Vallen som ligger lite ensam och går närmast järnvägen, och böjer av längs gamla Sibirienvägen, kallas Landshövdingeryggen. De två vallar som ligger relativt när varandra närmare havet kallas respektive Näbbryggen och Luntertunryggen. Har någon av Engelholmiana iFokus kunniga läsare tidigare hört talas om dessa benämningar? Jag har det inte!

Annons:
AndersE
3/29/12, 7:24 AM
#1

Nej, helt nytt för mig.

Ronny-K
3/30/12, 6:53 AM
#2

Jag har aldrig hört talas om namn på vallarna.

En liten undran. I Luffarskogens mitt finns ju resterna av en vall som löper ungefär i N-S riktning. Är det en del av de gamla skyddsvallarna enligt kartan?

Tordmulen-11
4/6/12, 8:10 AM
#3

#2 Var finns vallen i Luffarskogen? Jag gick där igår och tittade efter vallen, men såg den inte, varken öster eller väster om Kristian IIs väg?

AndersE
4/6/12, 9:04 AM
#4

Jag minns också en vall i skogen. Som jag minns det fanns en lekplats som låg i västra delen, öster om lekplatsen en gräsklädd öppning där vi lekte "sista paret ut" en gång med skolan. Därefter tycker jag mig minnas en vall som i så fall gick nordsydligt. Den kan mycket väl ha legat där genomfarten nu finns. Den var inte särskilt hög.

Ronny-K
4/6/12, 9:22 AM
#5

#4 Precis. Ungefär mitt för det gula huset på Lamellgatan. Kanhända att den försvann med innerleden som du säger. Men jag trodde den låg en bit ifrån.

Ronny-K
11/28/12, 9:53 AM
#6

HD idag angående vallarna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: