Annons:
Etikettstorgatan
Läst 5776 ggr
Ingas barnbarn
12/23/12, 1:14 AM

Elof Persson, handlare

Hej!

Jag är direkt nedstigande led till Elof och Sigrid Persson som hade handel på Storgatan 106, i hörnet av Hantverkargatan. Min mormor var deras äldsta flicka.

Jag är ute o gräver efter info om dessa två, och jag har "fastnat" i Tåssjö med Elof (har namnen på hans far och mor, men inget annat) och Sigrid har jag ingenting på alls. Hon ska komma från Västra Broby och var född Bengtsson.

Allt är av intresse!  :)

Annons:
AndersE
12/23/12, 7:51 AM
#1

Har du några orter och årtal som man kan börja med?

Ingas barnbarn
12/23/12, 11:18 AM
#2

Sigrid dog i juli 1925, 43 år gammal. Så hon kan vara född 1881 eller -82. Elof är född den 21 februari 1879 o dog 1933. Han är, som sagt, född i Tåssjö, och hans far hette Andreas Persson, Rögla och hans mor Thilda Karlsdotter, Kollebäckstorp. Sen vet jag inte mer alls… Är speciellt intresserad av Sigrid. Hon var sömmerska vet jag o hennes familj var också handlare.

AndersE
12/23/12, 12:33 PM
#3

Från skivan "Dödbok":

18790221
Persson, Elof
Sparven 3
Död 24/2 1933.
Kyrkobokförd i Ängelholm (Kristianstads län, Skåne).
Född 21/2 1879 i Tåssjö (Kristianstads län, Skåne).
Änkling (28/7 1925).--------------Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar)

Märkligt nog hittar jag inte Sigrid…

Ingas barnbarn
12/23/12, 12:41 PM
#4

Tack! Det stämmer med det jag hittat. :-) Nä, Sigrid är en gåta… Jag vet hon har funnits.. :-) Ha en god jul!! / anna

AndersE
12/23/12, 12:41 PM
#5

I folkräkningen 1900 finns Elof med föräldrar o syskon:

Fam. nr 1

Andreas Persson, f. 1847 i Tåssjö Kristianstads län, Hemmansägare

Tilda Karlsdotter, f. 1856 i Tåssjö Kristianstads län

Elof, f. 1879 i Tåssjö Kristianstads län

Sandra Almina, f. 1880 i Tåssjö Kristianstads län

Karl Viktor, f. 1883 i Tåssjö Kristianstads län

Malte Edvin, f. 1886 i Tåssjö Kristianstads län

Martin Albin, f. 1891 i Tåssjö Kristianstads län

Hilma Alfrida, f. 1893 i Tåssjö Kristianstads län

AndersE
12/23/12, 12:48 PM
#6

Hittar inte Sigrid Bengtsdotter eller-son i någon folkräkning…

Annons:
AndersE
12/23/12, 12:49 PM
#7

Nu då… Ur Dödboken;

18820410
Persson f. Bengtsson, Sigrid
Sparfven 1
Död 28/7 1925.
Kyrkobokförd i Ängelholm (Kristianstads län, Skåne).
Född 10/4 1882 i Barsebäck (Malmöhus län, Skåne).
Gift kvinna (3/4 1912).--------------

bokesliden
12/23/12, 12:50 PM
#8

18820410
Persson f. Bengtsson, Sigrid
Sparfven 1
Död 28/7 1925.
Kyrkobokförd i Ängelholm (Kristianstads län, Skåne).
Född 10/4 1882 i Barsebäck (Malmöhus län, Skåne).
Gift kvinna (3/4 1912).--------------Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:Ängelholm, Ängelholms kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:Barsebäck (Malmöhus län)
Källor:DB

AndersE
12/23/12, 12:52 PM
#9

Sigrid 1830:

Namn:

Sigrid

Hemförsamling:

Barsebäcks

Hemort:

Barsebäck N:o 1-41

Kontrakt:

Harjagers

Län:

Malmöhus

Födelseår:

1882

Födelseförsamling:

Barsebäcks

Civilstånd:

Ogift (O)

Kön:

Kvinna

Familjeställning:

d.

Famstkod:

Barn (B)

AndersE
12/23/12, 12:53 PM
#10

Familjen 1890:

Fam. nr 1

Sven Bengtsson, f. 1839 i Holmby, Malmö. l., Arrendator

Thyra Persson, f. 1840 i Asmundtorp, Malmö. l.

Per Edvard, f. 1878 i Hesslunda, Malmö. l.

Elvira Karolina, f. 1876 i Vollsjö, Malmö. l.

Sigrid, f. 1882 i Barsebäcks

Ingas barnbarn
12/23/12, 1:45 PM
#11

Å! Vad kul!! Tyra känner jag igen också, har ett kort på en allvarsam tant med det namnet. Vilken julklapp! Tack så mycket! /Anna

askarebolet
12/24/12, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Om Andreas Persson kan nämnas följande:

Han var hemmansägare i Örehus (Röglan 1:16) och innehade den gården från 1878 till omkring 1905. Sonen Karl Andreasson övertog den men sålde den efter några få år till Alfred Kronkvist. Andreas Perssons far Per Knutsson hade friköpt gården från Rössjöholm 1838.

Per Knutsson var född den 23/8 1809 i Stenestad och var son till Knut Jönsson och Hanna Nilsdotter, som 1820 bosatte sig i Långhult.

Per Knutssons och hustruns, Johanna Bengtsdotter, grav finns fortfarande kvar på kyrkogården i Tåssjö. Stenen är tyvärr ganska vittrad och har fallit av sin sockel, men den är faktiskt fullt läsbar, vilket kanske inte riktigt framgår av bifogat fotografi.

Ingas barnbarn
12/25/12, 2:28 PM
#13

Hej "askarebolet" Tack för att du tagit dig tid att ge mig dessa uppgifter! Alla är så hjälpsamma o trevliga här! Jag ställer mig tyvärr lite undrande till uppgifterna, eftersom jag inte har några uppgifter på att min mormors far, Elof hade en bror vid namn Karl. Dessutom heter Elof, och de syskon jag hittat, Persson i efternamn, o inte Andreasson. Att Elofs far hette Andreas Persson, född i Rögla o mor hette Tilda Karlsdotter, från Kollebäckstorp, råder det inga tvivel om. Kan det vara samma Andreas? När ska Karl i så fall vara född, vet du det? Hur som helst är jag väldigt tacksam för allt som hittas o för all tid ni lägger ner på en vilt främmande människa. Verkligen glatt överraskad! / Anna

Annons:
Ingas barnbarn
12/25/12, 3:07 PM
#14

Hej igen!

Förlåt "askarebolet", jag missade Karl Viktor i inlägget ovan.

Då måste det ju stämma, trots efternamnet!  :)
Märkligt, i mina andra papper finns det nämligen en son "Adolf" född 1888 och inte Karl Viktor.  Spelar ju ingen roll, allt verkar ju stämma!  :)

Tack , återigen.  :)

AndersE
12/25/12, 4:48 PM
#15

Det här är ju i en skiftperiod då man gick från de gamla patronymikon till att överta faderns efternamn så det är nog inte så konstigt att barn till en Andreas Persson ibland kallas Andreasson och ibland Persson. Det kan ju bero på prästen.

Min farfars mormor var dotter till Anders Andersson och i källorna kallas hon ibland Andersdotter, ibland Andersson.

Det svåra är att veta vad de själva kallade sig.

Ingas barnbarn
12/27/12, 11:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ja, nu är det jag igen.. :-)

tänkte faktiskt höra med "askarebolet" som jag fått reda på av min svärmor, tidigare bosatt i Rössjöholm, har 100 % koll på Tåssjö historiskt. (tänkte att lite smicker inte kan gå fel…) :-)

Jag undrar nämligen om min gammelmorfars mor, Thilda Karlsdotter. Jag kan inte hitta hennes föräldrar, och nu undrar jag om det kan vara så att Gustaf och brodern Ludvig Karlsson - som startade affären Grönaborg 1894, hade en syster till, förutom Hilda.

Anledningen till att jag tror detta kan vara fallet är för att Gustaf och Ludvig har varit dopvittnen till hennes barn, och de är alla födda i Kollebäckstorp.

Har du , eller någon annan också för den delen, någon info om detta hade jag blivit glad och kommit en del till på vägen. :-)

På grund av er här som hjälpt mig, ska jag ta med min familj och en termos kaffe och åka till Tåssjö i mellandagarna…

Vänliga hälsningar,

Anna

Tänkte att det kunde vara kul att ni får se hur familjen "handlare Persson" såg ut 1914(?) på hörnet Storgatan/Hantverkargatan. Inte världens bästa bild, tyvärr…

Elof håller Ella och Sigrid håller Inga, min mormor. De andra två damerna var någon form av hjälp. Om det var barnflicka/hushållerska eller hjälpredor i affären vet jag inte.

AndersE
12/27/12, 11:53 AM
#17

En amerikan har (på Disbyt) lagt in dessa föräldrar till Thilda:

Carl Gustaf Nilsson
f 1831 Tåssjö, Kristianstads län (*) 
v 1854 Tåssjö, Kristianstads län (*) 
d 1913 Tåssjö, Kristianstads län (*) ;

Elna Persdotter
f 1828 Tåssjö, Kristianstads län (*) ;
v 1854 Tåssjö, Kristianstads län (*) ;
d 1919 Tåssjö, Kristianstads län (*) ;

Och syskonen är enligt samma källa:

August Carlsson
f 1854 Tåssjö, Kristianstads län (*) ;

Tilda Carlsdotter
f 1856 Tåssjö, Kristianstads län (*) ; v 1878 Tåssjö, Kristianstads län (*) ;

Ludvig Carlsson
f 1857 Tåssjö, Kristianstads län (*) ;

Gustaf Karlsson
f 1860 Tåssjö, Kristianstads län (*) ;

Adolf Carlsson
f 1865 Tåssjö, Kristianstads län (*) ; d efter 1888 Usa,   (*) ;

Janne Carlsson
f 1870 Tåssjö, Kristianstads län (*) ;

KjellRu
12/27/12, 11:05 PM
#18

# 16. Blir både lite fundersam och nyfiken dels på din släkt men även på att du skriver att affären låg i korsningen Storgatan/Hantverkaregatan!

Storgatan 106 bör ju ligga i hörnet av nuvarande Krukmakaregatan,har den hetat Hantverkaregatan tidigare? Idag finns den ju ute i Nybroskogen vidfd.Scan!  Men det är mycket möjligt.

Ingas barnbarn
12/27/12, 11:53 PM
#19

Nej, fel av mig! Krukmakaregatan ska det vara. :-) blir en aning förvirrad av alla nya namn o orter o ställen. :-) Jag vet inte om jag kan hjälpa dig med familjen, men du får gärna fråga. Jag kan kanske ta reda på något mer än vad jag har. :-) /

askarebolet
12/29/12, 11:55 AM
#20

#16 Hej "Ingas barnbarn" och tack för smickret! Fortsätt gärna!

Jag är lite osäker på vem "Hilda" är.  Gustaf och Ludvig startade affären och den drevs senare av två systrar, Hilma (död 1919) och Albertina Persson. Ludvig lär (enligt Frans G. Bengtsson) ha gått kvar i affären som ett inventarium ("bo-Ludvigen"). Exakt hur avtalet med systrarna Persson såg ut vet jag inte. Kanske arrenderade de affären av Ludvig.

En intressant iakttagelse är att Andreas och Tilda faktiskt var ganska nära släkt. Tildas farfar hette Nils Knutsson och var bror till Per Knutsson. Tilda var alltså Andreas kusinbarn. Kusinäktenskap var tydligen förekommande i den här familjen. Genom ett sådant hästammar jag själv från två andra bröder; Sven Knutsson (1801 - 1869), som övertog gården i Långhult och Jöns Knutsson (1797 - 1882) som bosatte sig i Färingtofta. Vi är alltså också släkt!

Hälsningar

Markus

Annons:
Ingas barnbarn
12/29/12, 8:14 PM
#21

Haha! Jaha där ser man! Världen blir allt liten när man härstammar från Tåssjö! :-D Jag tyckte jag var 'utrustad' med både den ena o andra hemsidan o tips, men ju mer jag letar o hittar, ju mer förstår jag att jag inte har hälften av den info som faktiskt finns! Extra roligt när alla är så hjälpsamma o trevliga. Jag har t.o.m hittat ingift, nu levande, släkt till mig (Sigrids systers man) i Märsta på 'My heritage'. hur kul som helst! /Anna

Upp till toppen
Annons: