Marieberg
Hittade ett gammalt foto på Marieberg, som ligger strax efter den gamla dansbanan på vänster sida när man kör mot Våxtorp. Problemet är bara att det idag är helt igen växt, så man ser inte den pärla till torp, som har funnits sedan i mitten av 1750 talet. 1759-1803 bodde här en fiskare Per Jeppsson. Själv var jag här mycket i mina unga år, då bodde Snickaren/Sågmästaren Karl Nilsson här, han hade en dotter Anna gift Eliasson som var min gudmor, tant Anna var en mycket duktig sömmerska. Min moder brukade hjälpa henne, av den anledningen kom jag att tillbringa mycket tid på Marieberg. Karl Nilsson är omtalad i "Den lustgård jag minns" av Frans G Bengtsson
En bild över den fina utsikt man hade uppe från Marieberg, nedanför torpet låg en damm, jag tror den är uttorkad idag, sedan kunde man se ner över Rössjön mot möllan, där Rössjöholms ån börjar sin färd mot Skälderviken. Fotona på Marieberg är tagna av min moder ii början av 1940 talet . Hon var fantasiskt på att ta kort med sin lådkamra, vilket kommer till glädje nu.
Hej Kjell!Så glad jag blev att seMarieberg.Dammen är inte helt igenväxt.När vi hyrde Vilan gick jag ofta ditbort.Det är ju min farmor Ruths barndomshem.Anna var hennes syster, Jag har flera kort därifrån,och berättade minnen.Min faster Brita har ett otroligt komihåg.Min farbror Bror växte upp på Marieberg hos sin mormor och morfar Karl och Assarina.Marieberg lär vara uthyrt och de som hyr är där ibland.En av gångerna jag gick där satt mannen där i "sjön" i kanot och fotograferade sländor.Har hört berättelser om körsbärsträd och huggormar från denna ljuvliga plats.Finns nog mycket att berätta härifrån.Monica Svensson,(rakt nedstigande led)
Hej Monica, kul att höra ifrån dig.Visst var Marieberg en "PÄRLA" i det fina Rössjöholm. Det med ormar minns jag mycket väl, det nästan kryllade av dem. så man lärde sig tidigt att vara försiktig.Man brukade kunna se dem simma i dammen, har du någoty namn på den? Skulle vara kul att få kontakt med med Brors barn, Ingemar o Birgitta, har du någon kontakt med dem? Sist jag var på Marieberg, var tillsammans med det danska filmteamet när vi letade efter en fin plats för att spela in Anna Pihl. Men det var problem att ställa upp alla bilarna,men det blev en tjusig soluppgång över Rössjön. Ja, vi skulle nog kunna fylla en lite bok med minnen och bilder från Rössjöholm
Marieberg är okänt för mig. Trevligt med berättelser och bilder!
Jag trodde att "plorren" vid Marieberg var av hög ålder. På 1920-talets ekonomiska karta finns den dock inte utsatt, området är markerat som betesmark. Dammen bör alltså vara högst 80 år gammal och har nog inget officiellt namn, men folket i Marieberg har kanske haft ett namn på den. Någon som kan berätta mer om dammens tillkomst?
Marieberg!Nu skall ni få höra! Bakom nuvarande hus låg ett annat hus.Stengrunden anas ännu.Nuvarande Marieberg blev byggt då min farmor,Ruth var 4 år.Alltså 1896.Ruth var född i det gamla huset som blev revet.Det gamla huset bestod av boningshus och stall/lada.Framför nuvarande hus och ner mot dammen ledde paralellt med nuvarande väg en stig som gick ner till en jordkällare och brunnen vari de hämtade vatten.Denna brunn låg tätt vid vid ett kärr eller möjligen damm som fanns före 1920, som så småningom grävdes ut och kallades FISKEDAMMEN.Troligen var det godset som odlade fisk här och Fiskemästaren hette EKMAN.Detta var någon gång på 30-talet.Karl Nilsson hade betesmark vid kärret.Det fanns någon sorts fisk i dammen som de fick in i brunnen så ny brunn blev grävd vid gaveln på stallet.Detta vet vi med säkerhet för Karl Nilssons Assarinas gick till den gamla brunnen en dag för att hämta vatten.Där fans ingen pump utan hon drog upp det med hjälp av en lång stör(vet ej vad det heter). Det blev denna gång för mycket för henne så hon fick lungblödning och dog.Detta var 1930.Efter detta blev där ny brunn.Troligen var det TBCn som spelade in. Assarina hade skött fru Sjunnesson på Sofiedal som var sjuk och gick bort i TBS.Till Kjell:jag har kontakt med mina kusiner .Du får add.och tele nr privat.Lite fick jag i alla fall berättat om plurret.Monica
#6 Tack för all info. Monica. Nu börjar alla minnen komma på plats,även namnet Fiskedammen, måste var åldern! Söndagen den 30/8 har Hembygdsföreningen en vandring i Snoggarp, mera info kommer på hemsidan.
# 4. Hur har Du det med ledigheteni September? Jag o Marcus hade ju tänkt ta dig med på en tur utanför stadsgränsen. så du får uppleva lite skogsluft.
Du/Ni borde åka ut till Heagård och ta del av Heagårdsspelet,det går idag söndag 15.00 . Fre 14/8 kl. 19.00, Lör 15/8 kl.15.00.
Du kan maila mig privat om din ledighet.
#8 Jag har inte fått schemat för September men där är nog lite luft…
TÅSSJÖ.Vet någon att berätta något om en affär som legat mitt för kyrkan.Där parkeringen är nu?Monica
#10 På den platsen låg troligtvis den så kallade Kyrkostugan. Det var ett hus där folk kunde hyra in sig, alltså inget regelrätt torp. Huset försvann i början av 1850-talet. Det är möjligt att någon av hyresgästerna sysslat med handel, men inte såvitt jag vet.
/Markus
KYRKOSTUGAN.Den som idkade någon form av handel där var Bengta Pehrsdotter 1819-1904.Gift med Pehr Larsson, Snäckebotorp. Föräldrar till Assarina ,senare gift med Carl Nilsson på Marieberg.Skulle vara roligt veta när hon bodde där och vad hon sålde.Monica
kan fiskaren ha hetat filip ekman??min mor och far köpte nämligen hans hus i lärkeröd 1985 och han hade varit fiskare på rössjöholm.