Annons:
Etikettstorgatan
Läst 2682 ggr
Ariis
3/26/13, 8:18 AM

Storgatan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min ungdom tog jag denna bilden på ett hus som skulle rivas tyvärr vet jag i dag inte vilket det var eller ens var det låg men jag gissar på Storgatans slut med tanke på gatstenarna. Nu vill jag bara fråga er vänner på Engelholmiana om någon känner till huset.

Annons:
AndersE
3/27/13, 7:00 AM
#1

Roligt hus men det ringer inga klockor hos mig…

Ariis
3/28/13, 5:30 PM
#2

Jag har en känsla av att det kan vara huset som låg bakom pyttespårets bro över storgatan, just till höger där det är nya hus nu. Eller sen sextiotalet i alla fall… Någon som har minne av det huset? Jag minns det som ett trähus men men bilden är ju sannare än minnet så man vet ju inte.

Jag är så gammal att jag faktiskt minns att lok körde över den bron över storgatan. Eller jag tror att jag har minnen i alla fall. Någon som vet när det slutade att gå järnväg över storgatan?

stisse1949
3/31/13, 9:55 PM
#3

Huset som låg utmed Storgatan ( vid bron ) intill järnvägen hade adress Storgatan 98. Det var ett ganska stort vitt hus som hette Gustenborg. Min morfar bodde där.  På andra sidan järnvägen låg Emil Perssons Trävaru AB

Tordmulen-11
4/2/13, 8:10 AM
#5

#2 Engelholm-Klippans Järnväg las ner i juni 1953, så då gick sista tåget. Sedan fanns viadukten kvar ända till 1963.

Upp till toppen
Annons: