Annons:
Etikettstorgatan
Läst 5737 ggr
AndersE
2/17/13, 3:41 PM

Villa Gustenborg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild att fundera över. Även denna tagen av polisen Åke Lindblom kring 1960.

För att göra det lite svårare har jag tagit bort lite information från bilden. Gården finns inte kvar men låg i Ängelholm. Känner ni igen den?

Annons:
AndersE
2/17/13, 3:53 PM
#1

Huset och gården försvann nog snart efter att bilden tagits. Idag är platsen lite aktuell.

KjellRu
2/17/13, 10:21 PM
#2

Gustavsminne, låg intill Pyttebron, Emil P. i bakgrunden. Kan det ha varit Storgatan 106??

Jag har för mig att huset ägdes av en dam i mitten av 50-talet. Kommer inte på namnet

Var där ofta med varor när jag jobbade som springpojke.

Tordmulen-11
2/18/13, 11:47 AM
#3

Enligt hembygdsboken 1998, sid 34-35, kallades huset "Gustenborg". Där ska vid någon period ha bott dels en köpman Ritzing och dels den legendariske "telefonaren" C. W. Nilsson.

KjellRu
2/18/13, 12:51 PM
#4

Johan, Du har rätt som vanligt! Fel på "Kjells" minne, "Gustavs" minne låg ju på Höjavägen, 46 ?(Bäckadalsvägen) om jag nu inte är helt fel på det.

AndersE
2/18/13, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Visst är det Gustenborg. Här är samma bild fast med namnet "i behåll"…

stisse1949
4/1/13, 3:26 PM
#6

Bland övriga hyresgäster minns jag Henning Svensson som jobbade som kyrkogårdsarbetare. Fru Anna jobbade på Tudor. Sonen hette Lasse.

Ytterligare en hyresgäst hette Åke Persson ( tror han jobbade på Grönvalls ). Frun hette Ulla som var hemmafru med barnen Kent och Björn även kallad "Lillebror". På innergården bodde Bertil "Revolvermannen" Andersson med hustru Ruth och dottern Gittan. Gittan blev bl a vald som fröken Vejbystrand i Vejbyparken. "Revolvermannen " flyttade sedan till Skolgatan? . Han sades allmänt vara "mindre arbetsbenägen". Hur som helst så blev han korvförsäljare i Stadsparken efter "Korvakarlsson". Gittan gifte sig med en norrlänning vid namn Mats Hedström. Jag tror de bodde i Munka Ljungy.

I huset fanns även två enrumslägenheter. Jag tor att Lasse Andréasson bodde i en. I den andra bodde en äldre tant som hette Anna. Hon hade en son som var frälsningssoldat och hette Joel i förnamn.

Efter att fru Ritzingh flyttat så bodde där en radio-TVhandlare vid namn Andersson.

Annons:
AndersE
4/1/13, 7:09 PM
#7

Tack Stisse!

Sådana här uppgifter kanske ingen bryr sig om idag, men i och med att de nu finns här så kan de betyda väldigt mycket för någon imorgon eller om fyra år…

stisse1949
5/15/13, 9:50 PM
#8

Adressen var Storgatan 98. En liten korrigering kring mitt tidigare inlägg: Frälsningssoldaten han hette Josef medan det var hans bror som hette Joel. Jag tror att Joel spelade fotboll i Ängelholms AIK.

Upp till toppen
Annons: