Annons:
Etikettpersonhistoria
Läst 13413 ggr
TomasKarlsson
2011-01-29 17:41

Ernst "Nenne" Paulson

Jag forskar i svensk bilsporthistoria och håller just nu på och gräver kring de båda Porsche Carrera Abarth som fanns i Sverige på 60-talet. En av dem köptes av Ernst Paulson 1963. Bakom ratten på en riktigt vass bil, visade sig Ängelholmsgrabben vara en väldigt duktig förare. Han imponerade särskilt på regnvåta banor och vann både på Roskilde och på den nya Knutstorpsbanan. Nästa sommar skaffade han en ny racersportvagn, som han satte Porschemotorn i, men på träningen till Västkustloppet i augusti kraschade Nenne då hans bil krokade ihop med Radefalks Porsche. Paulson skadades mycket allvarligt.

Men vad jag inte vet, är vilken typ av skador han fick. Han var väldigt omskriven under sin korta racingkarriär, men det verkar vara helt omöjligt att hitta något om hans liv efter olyckan. Och de förare som var med då, som jag talat med, vet lika lite. Om jag har förstått det rätt avled han 1993. Är det någon som kan berätta mer?

Annons:
askarebolet
2011-01-29 19:05
#1

Ernst Bertil Paulsson var född den 20/3 1934 i Lund och avled den 3/4 1993 i Ängelholm. Han var ogift och hade vid tiden för sin bortgång adressen Tingstorget 2. (Sveriges dödbok 1901 - 2009)

TomasKarlsson
2011-01-30 15:31
#2

Nenne ledde faktiskt SM den där olycksaliga dagen utanför Falkenberg efter tre andraplatser. Så med den nya lätta sportvagnen hoppades han säkert att kunna säkra titeln.

Paulsen var en fantastiskt duktig racerförare, som tyvärr fick en alltför kort karriär.

Även om ni inte vet något, kanske ni vet någon som vet.

min adress:  tok-bilder@telia.com

kalleb
2011-01-31 11:13
#3

Nenne blev mycket svårt hjärnskadad vid olyckan, så hans liv förändrades totalt.

TomasKarlsson
2011-01-31 14:01
#4

Jo, jag har förstått att han blev svårt handikappad och sängbunden. Men var han förlamad på grund av skador på ryggraden, eller var det hjärnskador som gjorde att han inte kunde röra sig? Jag har också hört att han skall ha varit klar i huvudet, men möjligen ha haft problem med att kommunicera. Vårdades han på någon vårdinrättning eller hemma?

En god vän till mig säger att han sett ett TV-reportage om Nenne, troligen någon gång på 80-talet.

KjellRu
2011-01-31 18:56
#5

"Nenne" var populär bland oss yngre som gillade motorsport. Varför vi upplevde olyckan som mycket tragisk.

Det var en kombination av rygg- och hjärnskador.Nenne genomgick flera stora operationer i Lund. Han vårdades på Långvården i Ängelholm. Kunde gå mycket,mycket litet med hjälp, hade även mycket svårt med talet.Hans moder Inga visade prov på verklig moderkärlek genom att besöka honom varje dag.

Något TV-program kan jag inte minnas,men det är ju några år sedan.

TomasKarlsson
2011-01-31 21:19
#6

Tack! Jo, det var nog kanske inte ett helt program, kanske mer ett inslag, men det skall just ha skildrat hans mors omsorger. Min vän lade säkert märke till det för att han var intresserad av motorsport.

Ja, jag förstår att det var en stor tragedi för många och eftersom han blev så svårt skadad kunde man ju inte heller lägga det bakom sig.

Nu så här efteråt finner man det väldigt märkligt, att det inte fanns ett större fokus på säkerhet. Året innan hade ju en annan mycket lovande ung svensk förare dödats, då hans öppna racervagn slog runt och den klena störtbågen vek sig.

"Nenne" kallades för disponent i någon tidning. Drev han affären vid den här tiden?

Annons:
KjellRu
2011-01-31 22:03
#7

Ja,hans fader dog ju 1974 så det är nog riktigt att "Nenne" övertog chefsskapet i släktfirman.

Vi Skåningar har ju inte några direkta racerbanor att tala om,(förlåt RingKnutstorp) själv minns jag gärna Kristianstad och Råbelövsbanan, tror jag den hette. Där var man och titta på Fangio,Moss när "flög" fram med sina Marcedes med en baklucka som extra bromsmedel.Och Jocke Bonnier är ju även ett namn som sitter kvar i minnet.På den banan var det ju även fina TT tävlingar för MC.

Men visst är det skönt att säkerheten utvecklats,idag tåler ju bilarna otroligt mycket.Även MC åkarna har ju mindre olyckor med dödlig utgång.

AndersE
2011-02-01 09:14
#8

#7 Var Saxtorp bara motorcykel?

TomasKarlsson
2011-02-01 09:52
#9

Saxtorp var bara för motorcyklar, men där arrangerades å andra sidan Sveriges GP. Man körde en uppvisning med två GP-bilar 1939, men vägarna visade sig vara för smala för fyrhjulingar.

Skåne har annars ett stort utrymme i den svenska bilsporthistorien. Nere på Söderåsen kördes Sveriges Sommar-GP 1933, den första riktiga internationella biltävlingen som inte gick på vintern (tyvärr drabbades även den av olycka). Och sedan har vi ju förstås de tre stora sportvagnstävlingarna på Råbelövsbanan, varav de två sista 1956-57 också ingick i sportvagns-VM. På den tiden körde alla GP-förarna också sportvagnar, så hela världseliten var på plats. Jag har provåkt båda de banorna och får väl testa Saxtorp i år också… och rakbanan vid Ystad sandskog.. och Sjöbo… och backen vid Ljungbyhed…

Och Knutstorps historia skall man inte förakta, där såg jag en oerhört spännande tävling 1979, då Anders Olofsson i en lånad bil höll den blivande världsmästaren, Alain Prost, bakom sig under nästan hela loppet. På den tiden brukade lilla Knutstorp arrangera en deltävling i F3-EM varje år.

AndersE
2011-02-01 10:31
#10

Och så svampabanan i Tomelilla, men det kanske är för backigt…   ;-)

TomasKarlsson
2011-02-01 10:53
#11

Det är ju också värt att nämna att segraren i racersportvagnsklassen i den första tävlingen på den asfalterade Knutstorpsbanan 1963, hette just Ernst Paulson.

I SVTs öppna arkiv finns det en film (utan ljud) från 1964, när "Nenne" och Picko Troberg testar sina bilar på Knutstorp inför Västkustloppet.

http://svtplay.se/v/1569063/infor_vastkustloppet_1964

Paulsons mekaniker hette Bo Bergman, är det någon som känner till något om honom?

KjellRu
2011-02-01 12:59
#12

På Knutstorpsbanan har jag åkt många varv ,deltog i ett 24-timmars lopp,men det var på cykel!

Men har även åkt där med tävligsbil, som passagerare,när jag tyckte att det var tid för att bromsa, så la föraren in högsta växeln,känner ännu hur åksjuk jag blev.

Även många fina minnen från motorcross tävlingarna där och i Saxtorp,Jonstorp och i Vanåsfors. Namn som "Varg Olle",Brinkeback och inte minst Allan Ljungstrand en Nv.Skånsk profil,är namn som dyker upp ur minnet.

Mekanikern Bo Bergman känner jag inte till.

Kul att det kommer upp lite "udda" ämnen att diskutera!!!!

TomasKarlsson
2011-02-15 15:08
#13

Jag fann ytterligare en sorglig vinkel på den här historien. Det var meningen att Paulson skulle förlovat sig med en Helsingborgs-tjej på kvällen samma dag som han kraschade. Annonsen var beställd i förväg och hamnade i tidningen samtidigt som läkarna kämpade med att rädda hans liv.

Annons:
nenneflyg
2013-05-19 14:47
#14

Jag varpå plats & hade kört standardbil i en tidigare klass. Nenne Paulsson var lång & störtbågen i hans Elva Porsche var ganska låg. Han hade en enkel störthjälm typ JB, som var godkänd på den tiden & han blev mycket allvarligt skadad & låg mycket länge på sjukhus & lär aldrig blivit frisk efter olyckan. Hasse Radefalk var oskadd. Tävlingen kördes på allmän landsväg mellan tre vägskäl & vägen var avstängd. Vägen var relativt smal & de ända säkerhetsanordningar, som fanns, var en halmbal framför varje telefonstolpe, som stod vid vägkanten.

nenneflyg
2013-05-19 15:03
#15

Nenne Paulssons mekaniker Bo Bergman var fältflygare & sedan kapten på Linjeflyg. Bo Bergman konstruerade bromsbänken på Sportscars i Fisksjöäng i Stockholm. Han skaffade sig ett hus utanför Kalmar vid havet & när han lagade taket på sitt båthus trillade han ner i vattnet & drunknade på grunt vatten. Tror, han omkom i mitten av 1990-talet.

Upp till toppen
Annons: