Annons:
Etikettvillan-ängavången
Läst 7354 ggr
Ariis
2010-08-13 02:23

Villanområdet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en notis om byggandet av några hus på villan. Kan bilden föreställa det huset vid Villans stora röda lada och där dom sålde fisk? Dom hade levande fisk i fönstret vill jag minnas och en fiskskylt utanför. Men jag får inte ihop det för jag tycker att ladan borde synas på bilden och att det är en annan bakgrund. Han skriver att Stallgatan 2 börjat att grävas ut men fotografen står ganska högt. Nån som kan se hur det skall vara? Lite mera bilder har jag lagt här.

  • Redigerat 2020-12-04 15:59 av AndersE
Annons:
Ronny-K
2010-08-13 08:07
#1

Jag tycker det ser ut som korsningen Eklundagatan-Åsbogatan. Att du inte ser Villans gård-ladan beror i så fall att dessa ligger mera till vänster i bild..

Att kortet är taget lite högt uppifrån kan i så fall förklaras att fotografen befann sig i de äldre ¨grå husen¨ på Åsbogatan mittemot kiosken-Nisses.

Jag tror att husen i kohagen b.l.a. det med Håkanssons ¨Villans Fisk & Vilt¨byggdes senare.

Fina bilder/notiser. Kul!

annsofi
2010-08-13 10:38
#2

Kvarteret Konvaljen är det kvarter som finns mellan Eklundagatan och Stallgatan.

AndersE
2010-08-13 12:46
#3

Jag tror bilen står på Eklundagatan. Bilden tagen åt nordost.

Huset är Åsbogatan 29 och ligger precis mitt emot där själva Villan låg.

AndersE
2010-08-13 13:24
Ronny-K
2010-08-13 13:31
#5

#3

Då tänkte vi samma. Stämmer också med de 3 garagen i bottenplan på huset till höger.

lizzkulla1
2010-08-13 13:32
#6

huset t.h. måste vara eklundagatan 3a-b. där finns garage på gavlen

långhuset åsbogatan 29?  i källaren som syns på gavlen fanns ett tag stigmans nylonrockar, söndaskola som filadelfia hade stig ekeroths radio-tv.

vad är en affärslägenhet?   affärerne fanns i nästa hus längs åsbogatan.

konvaljen2 var kvarters namnet när vi flyttade in på eklundagatan 3b 1 juli 1952

Annons:
Tordmulen-11
2010-08-13 14:54
#7

Så här stod det i tidningen 530906:

Ängelholmshems fjärde hus i kvarteret Konvaljen (vid Åsbogatan, mittför nuvarande servicehuset Villan) står färdigt. Där har också ett antal butikslokaler ställts i ordning. Lokalerna upplåts till att börja med till en mjölkbutik, charkuteri, speceriaffär, tobaks- och tidningsaffär, samt herr- och damfriseringar. Engelholms mejeriförening ska driva mjölkbutiken, och Scan charkuteriet. Specerihandlare blir Olle Andersson och tobakshandlare förman Gösta Liljekvist. Huset är byggt av Leeman & Olsson.

Ariis
2010-08-13 21:09
#8

Detta kan inte var det huset som Olles livs fanns i utan jag tycker snarare att det är huset som ligger kosningen Eklunda-Planteringsv. Bakom dessa husen borde då Villans lada ligga fast dold. Och bakom till höger började dom då gräva för stallgatan 2. Kan det stämma? Jag var aldrig inne på denna gården och lekte som liten och har inte så bra minne. Finns det någon bor där i området numera?

lizzkulla1
2010-08-14 00:45
#9

detta är inte affärshuset utan första huset från nisses konditori och i de fanns inga affärs lökaler. åsbogatan-eklundagatan

AndersE
2010-08-14 02:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 Jag är rätt säker på att jag har rätt i #3.

Dvs, för att se Villans lada hade fotografen fått vrida kameran en bit åt vänster.

Huset syns här. Förskjutningen i fasaden gör det lätt att identifiera rätt hus.

Ronny-K
2010-08-14 07:05
#11

Dessutom tror jag inte att fotografen klättrat upp i en lyktstolpe.. Glad

Alltså bör han ha befunnit sig i ett annat hus..färdigbyggt (som i #1)

AndersE
2010-08-14 12:08
#12

#11 På flygfotot (#10) ser man ett hus längst ner till vänster. Om det var färdigt då kan fotografen ha stått där. (Det är väl det du menade i #1?)

Ronny-K
2010-08-14 14:35
#13

#12 Just precis. Åsbogatan 48c eller intilliggande.

Kikar man på satellitbild över området ser man garagenedfarten på det högra huset (Ekl. gatan 3a-b) tydligt. I det kvarteret finns bara ett hus till med garage, Planteringsvägen 9c gaveln mot Stallgatan. Där är vi inte.

satellitbilden ser man också en massa kupor på taken som tillkommit på senare år. Från början hörde ett källar och ett vindsutrymme till varje lägenhet.
Vindsutrymmena har slopats och lägenheter har inretts även på detta plan.

Annons:
Dromos
2011-01-15 11:23
#14

Jag skulle vilja påstå att bilen står parkerad på Stallgatan. Huset som byggs är Åsbogatan 25 - med sina minimala balkonger - och till höger syns garageportarna på gaveln till Stallgatan 3. Framför bygget har marken planats ut för att Stallgatan 2 skall byggas……

KjellRu
2011-01-15 12:55
#15

#14. Hej Dromos,visst är det kul med sådana här "gamla" bilder och de olika minnen man har.Eftersom jag var brevbärare på villa området från slutet av 1950 talet till slutet av 1960 talet fick man ju vara med och uppleva många av dessa byggarbetsplatser och all den röra de innebar.Inte minst hur lerigt det var och svårt att komma in till husen.

Tyvärr måste jag nog ge dig fel, huset är inte Åsbog.25 och Stallgatan   utan huset i korsningen och Åsbogatan 29 och Eklundagatan 3.

I Åsbogatan 25 finns det även gavellägenhet på 4:e våningen i A och C trappan,detta kan man även se på bilden i #8.

#6. Du har rätt när det gäller Stigmans, men Stig Ekeroths Radio oTV låg på Stallgatan 2 på gaveln i källaren mot Planteringsvägen. MEN den kan ju ha legat i 29:an tidigare som jag inte minns.

lizzkulla1
2011-01-16 01:01
#16

jag kan också ha fel om stig ekeroths. men han bodde ju i trappan vid stigmans nr,29

själv bodde vi på konvaljen 2 från början till 1979    konvaljen2 är eklundagatan 3b vån 2. stigs svägerska siv jönsson bodde under oss.

Upp till toppen
Annons: