Annons:
Etiketttåssjö
Läst 6951 ggr
askarebolet
5/27/10, 12:01 PM

"Dollarkungen" Per Nilsson från Tåssjö

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Engelholms tidning den 7/3 1931 fanns bifogade artikel införd.

Något om Per Nilssons härkomst:

Föräldrarna hette Nils Bengtsson och Johanna Andersdotter. Nils Bengtsson var frälsebonde på en av Ljungagårdarna under Rössjöholm. På 1850-talet flyttade familjen till Lärkeröd där en egen gård inköptes.

I äktenskapet fanns följande barn:

Andreas 1835 1/2      Hemmansägare i Esbjörnabygget

Johannes 1837 8/12  Arrendator i Himmelstorp, Brunnby

Bengta 1840 7/2

Jöns 1843 17/6          Övertog gården i Lärkeröd

Per 1845 16/10          "Dollarkungen"

Bengt 1848 7/7          Hemmansägare i Bassholma

Ola 1850 3/5             Hemmansägare i Långhult

Carl 1853 18/2          Bruksarbetare, Höganäs

Bengt Nilsson var min farmors farfar. Farmor, som var helt liten vid tillfället, har berättat att det var en del ståhej i släkten och att en del släktingar började att handla för pengar de ännu inte fått och som fick ångra detta bittert då arvet uteblev.

Jag har, tillsammans med en släkting i Malmö härstammande från Ola Nilsson, försökt att få reda på mer om Per Nilsson, bland annat vad han hade för sig i USA. Det har dock gått trögt med efterforskningarna beroende på bristande kunskaper i engelska och bristande kunskaper i att forska på den amerikanska sidan. Kontakter med utvandrarnas hus i Växjö (som väl för övrigt är under nedläggning?) har inte heller givit så mycket.

Vår förhoppning är att engelholmianas duktiga forskare har något att bistå med.

Annons:
AndersE
5/27/10, 12:13 PM
#1

#0 Spännande. Fanns det några pengar "på riktigt"?

Andersdotter
5/27/10, 2:24 PM
#2

Detta var en helt fantastisk spännande historia, hur långt har ni kunnat kartlägga honom? Var slutar era spår?

askarebolet
5/27/10, 11:12 PM
#3

#1 och 2. Efterforskningarna har givit förvånansvärt magra resultat. Per Nilsson är ju ett nästan omöjligt namn att söka på. Jag vet faktiskt inte ens om det verkligen fanns några pengar. Lösa rykten och teorier finns om att man från amerikanska statens sida gjorde vad man kunde för att inte släppa mångmiljonarvet utanför landets gränser. Man hävdade bland annat att det inte kunde bevisas att Per Nilsson från Tåssjö verkligen var rätt man. I tidningsartikeln anges t.ex. att Per Nilsson var född 1846 medan "vår" Per Nilsson var född 1845.

Yred3
5/27/10, 11:14 PM
#4

Andreas Nilsson var min mormors far. Min mormor dog 1914 vid 32 års ålder. Så jag vet ingenting om den släkten.

askarebolet
5/27/10, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

I tidningsartikeln talas om "The lucy swede". Jag tror att det är en missuppfattning och att det istället är "Three lucky swedes" som avses. Dessa var tre mycket framgångsrika guldgrävare som var verksamma i Nome, Alaska omkring år 1900. Per Nilsson tillhörde dock inte den trion.

Jag bifogar en bild av "Three lucky swedes" som jag skannat ur den intressanta boken Guldgrävarna - Svenska äventyrare i Alaska av Tord Wallström och Charles af Forselles

bokesliden
5/28/10, 1:09 AM
#6

Hur mycket av informationen om Per Nilsson i tidningsartikeln stämmer?

Att Per Nilsson skulle byta namn till Olof Jonsson verkar tveksamt. Enda anledningen till att byta namn till ett namn som inte har något med det gamla att göra skulle vara att han av någon anledning vill byta identitet. Att han skulle göra det i samband med emigrationen verkar därför osannolikt om inte han rymde från något i Sverige. Däremot kan givetvis en anledning ha uppstått i Amerika. Kanske något som hade med pengar att göra? Advokaten som nämns i artikeln är verksam i Missoula. Denna ort ligger i Montana, långt från Chicago, Alaska och Kalifornien.

Jag har därför valt att leta efter Per Nelson och Peter Nelson i första hand.

Reste han verkligen till Amerika 1860 eller var det då han gick till sjöss? Jag tycker det verkar lite ovanligt att emigrera ensam som fjortonåring, detta efter att redan haft en karriär till sjöss (enl. tidningsartikeln). Då är det mer sannolikt att han gick till sjöss 1860 men emigrerade senare. Kanske mönstrade han av fartyget i Amerika? I så fall är det värt att leta i Sjömanshusarkiven efter mer ledtrådar.

Det finns en Per Nilsson som är född ca 1847 som kom till New York 1866 från Hamburg som det skulle kunna vara om han utvandrade efter att ha varit till sjöss några år.

New York Passenger Lists, 1820-1957 about Per Nielson
Name: Per Nielson
Arrival Date: 14 Jun 1866
Birth Year: abt 1847
Age: 19
Gender: Male
Ethnicity/Race­/Nationality: Swedish
Place of Origin: Sweden
Port of Departure: Hamburg, Germany
Destination: United States of America
Port of Arrival: New York
Port Arrival State: New York
Port Arrival Country: United States
Ship Name: Teutonia

Den stora branden i Chicago var 1871 men tidningsartikeln skriver om en brand 1873. Det kan vara samma brand som avses. I så fall bör Per ha varit i Chicago 1870. Jag har bara hittat en lämplig person, en Peter (vilket var det vanligaste Per blev i Amerika) Nelson, född ca 1844 i Sverige i Chicago 1870. Han var daglönare.

1870 United States Federal Census about Peter Nelson
Name: Peter Nelson
Birth Year: abt 1844
Age in 1870: 26
Birthplace: Sweden
Home in 1870: Chicago Ward 18, Cook, Illinois
Race: White
Gender: Male
Value of real estate: View image
Post Office: Chicago

Om Per reste hem efter branden men reste tillbaka igen året efter så är det antingen 1872 om det är den stora branden 1871 som avses, eller 1874 om tidningsartikeln är rätt.

Reste han 1872 så finns det flera kandidater att välja bland, men reste han 1874 som det står i artikeln så finns det en Peter Nilsson som född ca 1846 som reste från Köpenhamn den 5 oktober med destination Topeka, Kansas.

Efternamn: NILSSON
Förnamn: PETER
Ålder: 28 Kön:
Född: 1845/1846
Församling: SVERIG Län:
Titel/Anm: ARBEJDER
Utresehamn: KÖPENHAMN
Utvandrdag: 1874 10 05
Destination: TOPEKA, KANSA
Medåkande:
Källkod: 2375

Att Per skulle varit med i guldrushen i Kalifornien verkar tveksamt eftersom han bara var ett och ett halvt år när det första guldet hittades den 24 januari 1848. Då är det mer sannolikt att Per återvände till Chicago efter att ha varit hemma och vänt. Det finns en Peter Nelson, född ca 1845 i Sverige som bor i Chicago 1880 och arbetar som "Pedlar", dvs en mindre handlare. Han är ogift.

1880 United States Federal Census about Peter Nelson
Name: Peter Nelson
Home in 1880: Chicago, Cook, Illinois
Age: 35
Estimated birth year: abt 1845
Birthplace: Swe
Relation to Head of Household: Self (Head)
Father's birthplace: Swe
Mother's birthplace: Swe
Neighbors: View others on page
Occupation: Peddlar
Marital Status: Single
Race: White
Gender: Male

Däremot är det fullt möjligt att Per deltog i guldrushen till Alaska då denna började 1896. Det finns en Peter Nelson i Alaska 1900. Han uppges vara född i juni 1846 och ha utvandrat 1866. Han är sjöman och har postadress San Francisco.

1900 United States Federal Census about Peter Nelson
Name: Peter Nelson
[Peter Helson]
Home in 1900: Wood Island, Southern Supervisors District, Alaska
Age: 53
Birth Date: Jun 1846
Birthplace: Sweden
Race: White
Gender: Male
Immigration Year: 1866
Relationship to Head of House: Sailor
Father's Birthplace: Sweden
Mother's Birthplace: Sweden
Marital Status: Single
Post office address: San Francisco, CA

Om någon av dessa är din Per är dock osäkert eftersom det behövs mer uppgifter om Per och när han lämnade Sverige för att kunna reda ut detta.

Annons:
AndersE
5/28/10, 1:55 PM
#7

#6 Imponerande!

askarebolet
5/28/10, 2:57 PM
#8

#5 Vill korrigera mig själv; "The lucky swede" var säkert en benämning som användes om flera lyckosamma guldgrävare av svensk härkomst.

#6 Håller med #7!

Malmösläktingen har "uppträtt" i Sydsvenskan Del 1 Del 2

askarebolet
6/10/10, 2:07 PM
#9

#0 Vill först komplettera uppgifterna om systern Bengta. Hon gifte sig med Johannes Bengtsson och de övertog först gården i Lärkeröd. 1880 flyttade familjen till Stora Kärr. Johannes Bengtsson köpte, tillsammans med en broder Ludvig, en gård där som de delade. Dagens invånare i Stora Kärr härstammar från dessa båda bröder. Bengta Nilsdotter avled i Stora Kärr den 12/5 1887.

#6 Skammens rodnad färgar mina kinder. . . Jag kunde inte omedelbart finna uppgifterna om när Per Nilsson lämnade hemmet men det var inte så svårt att inhämta dem igen. Det är dock tveksamt om de uppgifter jag funnit kan vara till så stor nytta:

Per lämnade hemmet 1861 och blev dräng hos Anders Svensson i Lärkeröd nr 5. Han återvände snart till hemmet och därifrån flyttade han till Brunnby den 14/11 1864.
I husförhörslängden 1868 - 1870 är han åter skriven i hemmet. Där finns en anteckning som jag tolkar till: "Frånvarande vid mönstringen. Bw karl 1869 till sjös"
I husförhörslängden 1870 - 1879 är han fortfarande skriven i hemmet med anteckningen: "Frånv. vid mönstringen 1871, 72, 75. Är sjöman"

1881 överförd till "Kvarstående obefintliga"

Upp till toppen
Annons: