Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 10350 ggr
Ronny-K
2/6/10, 9:23 AM

Ängelholms Gamla Station

Är det någon som vet vilket år stationen revs?

Addressen var Vinkelgatan 1 och stationen hade i många varit bostadshus med 4 lägenheter. De 2 nedre lägenheterna hade en imponerande takhöjd och var följdaktligen svåra att värma upp på vintern. Till varje lägenhet hörde en trädgårdslott som de sista hyresgästerna fick behålla som hyrda kolonilotter efter rivningen. Fastigheten var inte privatägd, utan ägdes av Ängelholms stad.
Numera drar innerleden fram där stationen en gång stod.

Annons:
Tordmulen-11
2/6/10, 10:31 AM
#1

Rivningen av Gamla station genomfördes hösten 1959. Den var då en tämligen sliten gammal tegelbyggnad. Stationen byggdes till Ängelholms första järnväg, förbindelsen Ängelholm-Åstorp-Landskrona, 1876, men ersattes som järnvägsstation av den nuvarande när Västkustbanan kom till 1885. Därefter byggdes Gamla station om till bostäder. Där fanns också två magasinbyggnader. Den ena, kallad "Långkatekesen", lär ha brunnit upp cirka 1950, medan den andra ska stå i Hembygdsparken dit den flyttats. Jag antar att det är det röda långa huset där papegojan höll till i ena änden och parkens kontor finns i den andra.

Ronny-K
2/6/10, 10:57 AM
#2

Tack Johan!

Då måste det ha varit -59 vi flyttade därifrån.Jag fyllde 3 år den sommaren, men har en del flyktiga minnen av byggnaden.
Inga sammanhängande minnesbilder, mera som snap-shots.
T.ex av tvättstugan som låg i källaren vid V gaveln och hade en stor vedeldad bykgryta, vedspisen i köket, en del av hyresgästerna m. m.

MadsG
2/6/10, 12:00 PM
#3

Jag letade efter stationen på Järnvägsmuseets hemsida, utan resultat.

Låg stationen i Luffarskogen ?

Ronny-K
2/6/10, 12:11 PM
#4

#3

Söder om  nuvarande Luffarskogen mittemot lekplatsen.
Ca. 30-50 m Norr om järnvägen där den korsar innerleden (Kristian II's väg) idag.

Om du öppnar bifogad länk kan du se stationen längst ned o ngt till vänster på kartan.

Länk till "Skåne Runt"

Tordmulen-11
2/6/10, 12:50 PM
#5

Kvarteret, numera alltså kluvet av Innerleden, heter fortfarande Gamla station. Vinkelgatan har bytt namn till Nypongatan, väl för att undvika förväxling med Vinkelvägen i Skälderviken.

AndersE
2/6/10, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bild på stationen kort tid innan rivning. Foto av Åke Lindblom.

Annons:
MadsG
2/6/10, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag försökte att göra bilden lite tydligare.

MadsG
2/6/10, 2:14 PM
#8

Stationshuset minns jag inte men har hört om stationen vid

Luffarskogen.

AndersE
2/6/10, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag vinner…

Flört

Ronny-K
2/6/10, 2:18 PM
#10

#7&9   Skrattande

Huset som skymtar lite i vänsterkant är också rivet. Där bodde en familj Larsson.

lizzkulla1
2/6/10, 3:50 PM
#11

Nu är jag med var Vinkelgatan låg exakt.     På de hållet bodde som barn en granne till mina föraldrar    dottern hette Ros-mari och var gift med Erik Johansson på arbetet.   Åt höger på bilden var snurran om man skulle vidare mot Kulla vägen.  Åt vänster  låg där kolonier  men mer åt Sandvägen till.   min far hade koloni i Ängavången jag tyckte då att han kunde ha koloni där istället men de gick icke.  För i Ängavången hade min morfar haft på samma plats och pappa hade bara gjort den större-större så den passade han.

MadsG
2/6/10, 4:20 PM
#12

# 9 Klart bättre.

Jag fick för mycket skärpa på.

AndersE
2/6/10, 4:23 PM
#13

#12 Jag har ju originalet i form av en diabild…

Annons:
KjellRu
2/6/10, 5:09 PM
#14

Tänk vad man glömmer en stadsbild fort! Fast jag jobbade som springpojke o brevbärare i Ägh. under perioden 1954-1970 hade jag helt tappat denna station ur minnet. Brukade vara hos en kompis på Vinkelgatan 5. Tack alla för Ni väcker liv i en pensionärs hjärna.

AndersE
2/6/10, 6:24 PM
#15

#14 Bilder är ett bra sätt att väcka liv i minnen!

Ronny-K
2/6/10, 9:19 PM
#16

#11 Stämmer bra med träsnurran bort mot järnvägsbommarna, den fanns kvar länge, lite krångel att få igenom cykeln.
Mitt i mellan stationen o luffis låg ¨gröningen¨ som en liten triangelformad ö-park mitt i asfalten. Populär att spela fotboll på.
Kolonierna började vid gamla station och fortsatte mot ,men inte fram till, Sandvägen.

Farwuq
2/7/10, 7:18 PM
#17

När slutade tågen stanna vi den gamla stationen? Fanns de en bangård ända tills huset revs?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AndersE
2/7/10, 7:20 PM
#18

#17 1885 enligt #1.

Spåren gick väl fortfarande förbi.

Ronny-K
4/11/12, 10:10 AM
#19

Tittade på Youtube om Flygflotiljen F10's historia, intressant!

Vad har nu det med Gamla Stationen att göra,jo..

I del 2 av 3, ca 37-40 sek in på spelningen visas en flygbild på de hus som byggdes för flygpersonalen vid Landshövdingevägen.
I höger nederkant på bilden syns också den gamla stationen och dess läge . Flygflotiljen F10, del2. Flytten till Barkåkra.

AndersE
4/11/12, 10:57 AM
#20

#19 Trevligt!

Annons:
Ariis
4/12/12, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Synd att man inte var med och kan minnas huset men min far lekte där uppe som barn och han har nämnt det. Sen ville jag också prova att förbättra bilden…

Ronny-K
4/13/12, 9:55 AM
#22

#21 Fin bild! Jag kan nästan skymta den lilla balkong som ska finnas där bakom trädkronan.
De som bodde där förutom vi,  och som jag minns, var familjerna Sundberg, Winstedt och Gren. Trevliga o snälla människor alla.
När ¨Gamlan¨revs flyttade vi och några av familjerna till Villan. Sundbergs blev grannar igen. Dom hade Tv långt före oss och dit brukade jag gå för att titta på favoritprogrammen och äta världens godaste pannkakstårta (pannkakor med hemlagad jordgubbsylt och vispgrädde mellan lagren av pannkakor).

AA Rögle BK
3/1/13, 2:15 PM
#23

Man blir väldigt nostalgisk när man läser om gamla minnen. Jag skall dela med mej lite av detta. Farfar var banvaktare och bodde på stationen med familj. Min pappa, som tyvärr är bortgången sen en tid tillbaka, berättade om olika historier som utspelats där och med omnejd. Den lilla ön i luffarskogen  hade tre diken omkring sig och kallades för Robinson Crusoe's ö, och på ön fanns ett träd som var kvistat ett par meter upp, men med decimeterlånga stubbar ut från stammen, så att om du blev bunden där var det inte så skönt. En annan historia utspelade sig på magasinet där det fanns råttor. Farfar jagade bort dessa men det fanns en som var lite mer stursk och ville inte springa bort utan var på en bjälke. När farfar skulle slå till råttan hoppade den mot farfar, som parerade och precis kom ur anfallslinjen, men på något vis klämde han fast råttan under armen och höll den där, sen bad han grannen att klappa till den. Råttan hann med att gnaga ett hål i skinnjackan innan den dog.

Farwuq
3/1/13, 4:49 PM
#24

Intressanta minnen från en flydd tid.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Spajker
6/7/16, 6:44 PM
#25

Engelholmiana levererar igen. Googlade för att få fram vad Gamla station/Vinkelgatan var för något och fick då upp denna tråd. :)

Min ana har bott på Vinkelgatan 7, fastighetsbeteckningen enligt Sveriges befolkning 1950 var Gamla Station 1.

Vilket av husen motsvarar det idag? Då Vinkelgatan numera heter dels Nypongatan och dels Stinsgatan.

Tordmulen-11
6/7/16, 8:01 PM
#26

Vinkelgatan 7 är detsamma som dagens Nypongatan 7.

S
11/6/20, 2:34 PM
#27

#16:
Träsnurran den man korsar? Den minns till o med jag som är född 1997 :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: