Annons:
Etikettfelnoteringar
Läst 2959 ggr
AndersE
2010-01-03 17:21

Hembygdsboken 2010 - fel

I denna sträng kan ni skriva upp om ni hittar någon felaktighet i 2010 - en hembygdsbok.

Annons:
AndersE
2010-01-03 17:23
#1

I kapitlet "En stor byggepok" på sidan 41 står det att Stig Ellerstrand var ägare till Spannmål och Trä. Detta är fel.

Däremot ägde hans äldre bror Gunnar Ellerstrand Spannmål och Trä.

Tordmulen-11
2010-01-03 19:31
#2

Ett bildfel finns på sid 235: de båda bilderna har inte med högertrafikomläggningen att göra. Dels har bilarna de moderna registreringsskyltarna, som inte kom förrän en bit in på 70-talet, och dels lär den gröna bilen vara av en modell som är klart senare än 1967. Bilden på sid 234 kan däremot absolut vara från rätt tid. Bilarna är L-skyltade, och nog ser de försiktiga ut när de ska svänga…

AndersE
2010-01-03 22:43
#3

Ett fel jag själv står för:

På sidan 150 står att Sven Norbergs hsutru tjänstgjorde som sjuksköterska, men det var hon inte. Hon hjälpte säkert till men hade ingen sådan utbildning.

---

Det framgår tyvärr inte heller att texten om dr Norberg till stora delar är ett citat från Sydsvenskan 1950 och att de givit sitt medgivande till publiceringen. Inte heller framgår det att det är IBL bildbyrå som lånat ut bilden på dr Norberg och hans två döttrar.

AndersE
2010-01-04 11:05
#4

På sidan 219 i kapitlet "60-talet vi minns" står jag som författare till ett stycke om Björnligan. Min text har dock blivit ändrad med fel som följd:

  • Storgatan 33 var naturligtvis inte en villa. Det var en fastighet med olika byggnader. Butiker mot gatan, kontor och andra verkasmheter inne på gården.
  • Det står att Björnligan använde 16 mm kamera. Björn hade en sådan men i övrigt filmade klubben med 8 mm smalfilm. Annars är det rätt att medlemmarna använde kameror av märket Paillard Bolex.
  • Det ena namnet på de två poliser som deltog i filmen "Akta dig för Sally" har trillat bort. Han hette Åke Lindblom. (Bild på Walter Nilsson och Sally finns för övrigt på s. 161.)
  • Delen om Björn Ellerstrands film om jubiléet har stympats och blivit fel. Jag kommer att berätta den histiorien lite utförligare här på Engelholmiana.
AndersE
2010-01-04 11:34
#5

#2 Bilden på vänster sida är nog från "rätt tid" men knappast från själva 3 september. Vägmarkeringarna har hunnit få slitage…

(Bilder från rätt dag, som inte fick plats i boken, finns här - länk.)

AndersE
2010-01-04 17:29
#6

I kapitlet om Ängelholms stad, på sidan 181, står att Spannmål & Trä övertogs av Arthur Sjövall 1932.

Det är fel. Bolaget bildades 1925. Sjövall hade inga aktier i bolaget förrän han 1945 köpte 147 av de 151 aktierna. Samtidigt utökades kapitalet så att antalet aktier ökades med ytterligare 119.

Annons:
Tordmulen-11
2010-01-04 23:31
#7

Tja, den sista får man antingen lasta herrarna Sjövall och Johansson för, eller tidningen, eller båda - källan är helt enkelt tidningsnotisen, och journalisten har väl helt enkelt intervjuat de inblandade. Den som vill skriva en historik om Spannmål & Trä får förstås anstränga sig lite mer. Det viktiga här var nyheten om ägarskiftet i ett företag som fanns och var viktigt i början på 60-talet.

AndersE
2010-01-04 23:36
#8

#7 Jo, jag antog att det var fel i tidningen, men det kunde också varit ett tryckfel.

Här är ju många möjliga felkällor:

  • Ett intervjuoffer kan säga fel
  • Journalisten kan höra fel
  • Journalisten kan notera fel
  • Det kan bli fel i trycket
  • Den som skriver av från tidningen kan skriva fel
  • De kan bli fel i trycket

Och förmodligen ytterligare några…

Vitsen med mina strängar här är ju att något lite minska risken att en felaktighet sprider sig ytterligare.

Upp till toppen
Annons: