Annons:
Etikettlusthuset
Läst 2900 ggr
AndersE
12/22/09, 11:55 PM

God Jul!

Nu är det inte långt kvar! Engelholmiana ska fira sin första jul! (Sajten är ännu inte ett år gammal.)

Jag har en liten julhistoria jag kan berätta:

Min farfars far Gotthard Ellerstrand var disponent på Willans tegelbruk. På 1920-talet bodde han på Storgatan 28 (hörnan Storgatan/Laxgatan där Föreningssparbanken finns idag).

De firade jul ungefär som alla andra, men Gotthard hade en liten tradition som var viktig. Efter julbordet gick han ut i köket och fick hjälp med att bre ett antal skinksmörgåsar. Med dessa och kanske lite annat gott lämnade han sedan familjen. Han tog en promenad bort mot Tegelbruksbron, gick över den och in på det mörka tegelbruksområdet. Så gick han in i huset med ugnarna. Dessa eldades en stor del av året och där inne var det i princip alltid varmt.

På vinterhalvåret användes dessa varma ugnar som vinterbostad av traktens luffare. På sommaren vandrade man, sålde trådarbeten och annat. På vintrarna bodde man vid ugnarna. Med disponentens goda minne.

Så kom han där, min farfars far. Delade ut skinksmörgåsarna till gubbarna. Stod där en stund och pratade med dem. Han kände dem alla vid namn. Det hände ofta under året att han tog med sig några smörgåsar hemifrån till luffarna. Så önskade de varandra God Jul och Gotthard kunde återvända till sin familj.

Jag har hört historien berättas av min farfars lillebror. Jag tycker det är en fin historia som säger något om såväl sin tid som om julen och vad den egentligen går ut på.

Jag hoppas ni alla ska få en fin och trevlig jul!

Annons:
Farwuq
12/23/09, 8:09 AM
#1

God Jul!

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cheyenne
12/23/09, 7:27 PM
#2

Vad trevligt med en liten julhistoria Anders. Själv ber jag att få tillönska alla en synnerligen God Jul. Så här en ca 60 mil från Ängelholm (strax norr om Stockholm) har vi fått en riktigt vit vinter och jag tror mig veta att även Skåne har fått ta del av snön i år.

God Jul på Er!

AndersE
12/23/09, 8:24 PM
#3

#2 Tack. Och lite vitt är här, fast just nu töar det betänkligt…

Farwuq
12/24/09, 8:06 AM
#4

Ja det är full tö här i djupa södern.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AndersE
12/16/15, 10:17 AM
#5

Sex år sedan vi första gången önskade God Jul på Engelholmiana!

Hans Jacob
12/16/15, 1:16 PM
#6

God Jul och ett Gott slut på det gamla Året!

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Annons:
Farwuq
12/16/15, 1:41 PM
#7

God jul och gott nytt år till er alla.

🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: