Annons:
Etikettbarkåkra
Läst 2951 ggr
annsofi
6/15/09, 10:06 PM

Frälsningsarmén - varför detta kaffekalas?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har lovat min svåger att lägga ut denna bilden här på forumet; finns det någon som kan vara till hjälp? Min svågers farfar sitter på nedersta raden och är tredje personen från höger räknat. Han var född 1898 i Barkåkra församling, Kristianstad län. Ingen i den familjen tillhörde Frälsningsarmén, så vad kan detta ha varit för tillställning? Att vissa tillhör Frälsningsarmén har vi förstått när vi ser märket på kragen, på kvinnans som står längst till vänster. Men vad betyder märkena som ungdomarna har på sina uniformer? Jag tycker det liknar en lyra.

Annons:
AndersE
6/15/09, 10:15 PM
#1

Trevlig bild! Kul om någon har information.

"Lyran" associerar jag ju till någon slags kör eller orkester. Därmed kanske det inte är så konstigt om några även är med i frälsningsarmén?

lizzkulla1
2/13/12, 1:45 PM
#2

Foten i munnen

lyran på den röda blusen betyder att de tillhör sträng musiken

röd blus-svart snäv kjol och bonetten på huvudet. mannen med hatten är nog kaptenen . allt gick ju efter militärens ordning . vilken kår är bilden ifrån.  ängelholms kåren hade en utpost i stavershult där var de alltid fika efter mötet.sedan cyklade alla hem till sitt igen.

annsofi
2/13/12, 6:07 PM
#3

#2 Kåren kan vara ifrån Ängelholm, Barkåkra eller Rebbelberga. Det var i dessa områden som svågerns farfar bodde vid den tiden.

lizzkulla1
2/13/12, 11:17 PM
#4

det fanns inget frälsis i rebbelberga-bakåkra närmast var då ängelholm på vattengatan.. de låg nog inte där då.. kan du ange året för fotot?

Upp till toppen
Annons: