Annons:
Etikettängelholmsbygdenfilmer
Läst 3520 ggr
AndersE
6/3/09, 9:34 PM

Kvarteret Duvan 1987-1992

Det finns en 23 minuters film som dokumenterar omvandlingen av kvarteret Duvan i slutet av 80- och början av 90-talet. Filmen finns att låna på VHS på Ängelholms stadsbibliotek.

På kassettens omslag står att det är en film av Björn Ellerstrand. Det är inte riktigt sant!

Kommunen gav Björn i uppdrag att dokumentera kvarterets omvandling. Han påbörjade filmning av den gamla bebyggelsen, av rivning och av nybyggnation. Han samlade också in ytterligare material i form av äldre bilder samt gjorde upp en plan för filmen. Han hann lämna in filmerna innan…

Sedan gjorde ekonomi att projektet fick vila. Björn hörde sedan ingenting, förrän…

Några år senare hade Kristina Lindvall-Nordin plötsligt skrivit ett eget manus och valt att slutföra filmen med en annan kontakt och med sig själv som speaker! Utan någon som helst kontakt med Björn!

Jag tittade på filmen idag och blev precis lika förfärad som jag antar att Björn blev. Det är en tafflig, dåligt strukturerad film som dessutom har flera faktafel. Dock är filmmaterialet intressant och sevärt.

Det är en mindre tragedi att Björn inte fick slutföra filmen själv. Hans far hade ägt en av fastigheterna i området. Faderns bäste vän drev den affär som nämns flera gånger i filmen. Björn själv hade haft affär i samma fastighet. Han hade dels lokalkännedom och kunskap om kvarteret , dels förmågan att göra en riktigt bra film. Som han ju gjort flera gånger tidigare.

Nu har vi istället ett litet misslyckande. Om ni lånar filmen föreslår jag att ni stänger av ljudet och bara tittar på bilderna.

Det är synd när något som kunnat bli så bra tilläts att bli så dåligt…

Annons:
Upp till toppen
Annons: