Annons:
Etiketttåssjö
Läst 7093 ggr
KjellRu
5/5/09, 2:07 PM

1944 - brittisk Lancasterbombare

Hejsan! Jag fick denna förfrågan från Anette som jag skickar vidare till Er som minns kriget 1944.

Själv minns jag denna natt tydligt,jag stod tillsammans med mina föräldrara utanför vårt hus och kunde se hur det amerikanska bombplanet blev beskjutet av tyska stridsplan och stötade mot marken.Någon dag senare cyklade min Pappa med mig på pakethållaren upp till Lärkeröd, där Vi tittade på det störtade planet. Jag minns att jag fick något från planets instrument bräda med mig hem. Men tyvärr har det försvunit.

Anettes förfrågan:

Hej,
jag undrar om du känner till någonting om den brittiska Lancaster bombare som störtade vid Lärkeröd 30 augusti 1944?
mitt namn är Anette Sarnäs och jag håller på och forskar om de 10 flygare som är begravda i Malmö. En av dem, en ung brittisk flygare, Henry Popper, var med i planet vid Lärkeröd.

Undrar nu om det finns kvar någon som kan berätta om dagen (natten) när kriget kom så nära? Det vore intressant att få höra den svenska sidan av saken. Jag har även indirekt kontakt med pilotens dotter och hon är mycket intresserad av att få veta så mycket som möjligt av händelserna vid Lärkeröd.

Målet med min forskning är att det skall bli en publikation av det hela. Flygarna i Malmö är ju ganska anonyma nu, så jag tycker att det borde vara mera känt vilka de var och vad som hände. Jag ämnar behandla så mycket som möjligt både om deras civila liv och deras liv som flygare, såväl som vad som ledde till att de begravdes i Malmö. Hittills har jag lyckats spåra släktingar till nästan alla de 10, men en hel del arbete återstår.

Hoppas ni har möjlighet att hjälpa mig med detta. Det vore mycket intressant att få veta mer. Jag arbetar på Malmö stadsarkiv men detta arbete gör jag på min fritid.

Med vänliga hälsningar
Anette Sarnäs Midgårdsgatan 3 216 19 Malmö

Annons:
Emo
5/5/09, 7:01 PM
#1

Jag såg en annan nedskjutning, men inte den du frågar efter.

Hoppas du hittar ögonvittnen,

det är ju inte så länge sedan GladFlört

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

AndersE
5/5/09, 7:27 PM
#2

Att hitta ett ögonvittne kan ju bli svårt.

När det gäller flygplanet och fakta kring det finns nog en del fast det är kanske redan känt.

Svensk Flyghistorisk förening har gett ut böcker som omfattar alla kända nödlandningar/störtningar under kriget. Jag har böckerna, men undanstoppade och just nu hittar jag dem inte.

Länk 1

Länk 2

AndersE
5/5/09, 7:28 PM
#3

Här finns något som kan vara av intresse!

Länk

AndersE
5/5/09, 7:29 PM
#4

På SFF forum hittade jag denna uppgift om en Lancaster:

"S/N: LL757
Sqn: 101 Sqn (ABC equipped) del'd 4-44 SR-W
Date: 29/30 Aug. 44
Target: Stettin
Crash Site: Lärkeröd, Örkelljunga, Sweden"

AndersE
5/5/09, 7:31 PM
#5

Även detta kan vara av intresse - länk

AndersE
5/5/09, 7:33 PM
#6

En till artikel med anknytning - länk

Annons:
AndersE
5/6/09, 1:06 AM
#7

Nu har jag rotat fram min gamla bok. Där finns uppgifter i en tabell. 

Enligt den kraschade en Lancaster (engelsk 4-motorig bombare) med koden "-W" den 30 augusti 1944 vid "Hultabygget" (norr om Lärkeröd).

Det står också att besättningen hoppade med fallskärm.

Den bok (häfte) jag har är utgiven 1976. Uppgiften i #4 är nog av nyare datum med fler detaljer.

KjellRu
5/6/09, 11:26 AM
#8

Tack Anders. Jag har mailat Engelholmiana adress till Anette. Där finnes ju nu många uppgifter att söka i om planet. Kul att en sådan grej kommer upp. Det är ju många av oss "äldre" som får en påminnelse om hur det vara under kriget, med alla dessa bombplan som passearde över Nv. Skåne på sin väg till Tyskland med sina bomblaster. De gick högt på vägen dit, men mycket lågt på hemvägen till England. Vi barn sprang och plockade upp säckvis med staniol remsor som man kastade ut från planen för att villseleda luftvärnets strålkastare ljus som letade efter dem.

AndersE
5/6/09, 1:00 PM
#9

#8 Staniolremsorna tror jag främst var ett sätt att lura radar. Tyska nattjaktflygplan hade radar i slutet av kriget.

Jag har hört pappa berätta om flygplanen. Om hur något bombplan som landade på en åker senare startades därifrån av Ahrenbeg.

Min förra svärfar var jaktflygare under kriget. Stationerad på Bulltofta men ofta baserad på Rinkaby. Han lotsade flera allierade bombare till Bulltofta där de nödlandade.

askarebolet
10/14/09, 2:25 PM
#10

Jag vill tipsa om en aktivitet i Munka Ljungby-Tossjö hembygdsförening. Den 3/11 kl. 19.00 kommer Ingvar Lindberg från Bjärnum till församlingshemmet i Tåssjö. Han är mycket intresserad av ämnet "Andra världskriget" och i synnerhet tidens flygplan. Han har forskat en del om planet som slog ner i Lärkholmen 1944 och ska främst berätta om det.

Alla nyfikna, och gärna folk med egna minnen, är hjärtligt välkomna då!

AndersE
10/14/09, 2:30 PM
#11

#10 Tack för tips. Låter intressant!

AndersE
7/31/11, 5:27 PM
chevan
1/4/13, 6:49 PM
#13

min far såg planet åka över deras boställe strax innan det störtade.han och hans bröder min farmor och farfar bodde i turbäck som ligger ca 1 km från nedslagsplatsen.

Annons:
AndersE
7/13/15, 1:51 PM
#14

Jag fick ett mail med tips om denna sida:

http://www.hembygdshistoria.se/palsjo/storaflygnatten1.htm

Där finns en personlig berättelse från Karl–Erik  Eliasson i Höganäs om just Lärkeröds-kraschen. Jag har hans telefonnummer om någon vill kontakta Karl-Erik.

I mailet står också: "Enligt Commonwealth War Graves Commission (http://www.cwgc.org/) så  hette flygaren som är begravd i Malmö inte Henry utan Heinz George, men  familjen kan ju ha kallat honom Henry. Det var bara totalt åtta flygare  som begravdes i Malmö; två av dem (däribland Henry) på judiska  kyrkogården och de andra sex på Östra kyrkogården. Sex stycken begravdes  på Skogskyrkogården i Falkenberg och resten begravdes på Pålsjö  kyrkogård i Helsingborg."

Personen som skrivit mail har forskat kring händelserna tidigare och jag har kontaktuppgifter till henne om någon vill ta kontakt.

Upp till toppen
Annons: