Annons:
Etiketttåssjö
Läst 4725 ggr
AndersE
5/2/09, 12:35 AM

Vigsel Tåssjö 1865- födelsedatum?

Flyttar hit några kommentarer:

Hej alla Ni som är "lite" intresserade av släktforskning. Jag har några frågor till Er. Jag var på Tåssjö kyrkogård och besökte min Farfarfars o Farfarmors grav. Till min förvåning så stämde inte den födelsedatumen som var på stenen mot vad jag hittat i kyrkoböckerna. Nu har jag genom Anbytarforum fått veta att detta inte är helt ovanligt. Är det någon som har en teori om varför det blir sådna fel.? Dålig koll på födelsedatum? Vart höggs stenen? Lokalt eller från någon form av industri? Är det fler än jag som gjort denna erfarenhet.Cool-iga hälsningar/Kjell

#4

Bild på AndersE

iFokus-poäng: OpalAndersE

09-05-01
12:58

Hantera inlägg

Hej Kjell!

Det kan nog finnas många förklaringar. Jag skulle nog resonera så här:

  • Om olika kyrkoböcker visar olika uppgifter (inte alls ovanligt) brukar man säga att födelseböckerna (som ju skrivits närmast "händelsen" är mest trovärdiga.
  • Jag skulle inte tro att stenhuggeriet gjort fel. De har väl fått uppgifterna från anhöriga?
  • Jag tror att människors egna uppgifter om sin födelsedag är riktig. Om människors egna uppfattning inte stämmer med det prästen antecknat skulle jag tro på människans egna uppgifter.

Till slut är det svårt att få fram en odiskutabel "sanning". I det här fallet skulle jag tänka att uppgifterna på stenen är riktigare än de i böckerna.

Hur mycket skiljer det? År, månad, dag?

AndersE, värd på Proveniens och Engelholmiana

iFokus." rel="noopener noreferrer" target="_blank">Bild på iFokus

iFokus-poäng: GlasiFokus

09-05-01
22:35

#5

Bild på KjellRu

iFokus-poäng: GlasKjellRu

09-05-01
20:53

Hantera inlägg

Hej Anders!

För Johannes: På stenen född 1835-08-16 enligt födelsebok i Björnekulla 1835-08-23.Död i Tåssjö 1916-06-14.

För Christina: På stenen född 1839-03-25 enligt födelsebok i Kvidinge 1839-03-23 (kan ju vara svårtytt) död 1920-01-18 i Tåssjö.

De gifte sig i Tåssjö 1865-06-05. Har inte tillgång till något att kolla dödsdagar mot.

Vart fanns det gravstens huggeri i gånga tider i närheten av Ängelholm?

Annons:
AndersE
5/2/09, 12:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

#5 Fanns det inte en butik på Storgatan , mitt på någonstans?

Bild från vigselnotisen (Arkiv Digital):

AndersE
5/2/09, 12:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Högersidan för samma notis:

AndersE
5/2/09, 12:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Johannes födelsenotis (Arkiv Digital). Visst står det att han är född 23/8:

AndersE
5/2/09, 12:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Christinas födelsenotis (Arkiv Digital). Otvivelaktigt född 23 mars!

(Inom parentes har jag själv anor från Sånna, Kvidinge. Kanske är vi släkt… Flört)

AndersE
5/2/09, 1:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

I husförhörslängden (Tåssjö AI:12 1862-68) ser det ut så här (Genline):

AndersE
5/2/09, 1:09 AM
#6

#5 Här stämmer Hfl med födelsebok för Johannes - född 23/8 -35, men för Christina står det nu född 12/7 -39!?

Annons:
AndersE
5/2/09, 1:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag går framåt några år och tittar i Hfl för 1887-1899. Familjen bor fortfarande i Rögla, Tåssjö:

AndersE
5/2/09, 1:18 AM
#8

#7 Johannes står som född 23/8 och Christina fortfarande 12/7.

Kjell, när dog de?

KjellRu
5/2/09, 11:40 AM
#9

#7. Hej igen!.En ny dag med nya ???

Det är just dessa bilder som ligger till grund för min "lilla" forskning,provade på Arkiv Digital några dagar i julas.

Christinas olika födelsedagar har förvillat mig, men har gått på 1839-07-12, men hittade henne senare i Kvidinge på 23 mars. Kanske är det denna datum som är den rätta?

De dog båda i Tåssjö, Johannes 1916-06-14 och Christina dog 1920-01-18. På stenen heter hon Olsson men annars Olsdotter i alla andra uppgifter.

Christina fader Ola Persson skall vara född i Össjö 1801-08-15, har tydligen sedan flyttat till Kvidinge och sedan vidare till Röglan (Storegård) i Tåssjö. Har inte lyckats hitta hans dödsdag. Han skall ha varit gift med en Johanna Nilsdotter född i Kropp1806.

Hittade en uppgift om en undantagsman Ola Persson som hittades död på en väg vid Västersjön. Men om det är "min" Ola är jag inte säker på. Vad står undantagsman för???? Han hade ju en gård i Röglan som han överlät till sin dotter Christina o hennes blivande man Johannes.

 Mycket vinter jobb som ligger och väntar.

AndersE
5/2/09, 12:45 PM
#10

#9

Vad jag vet är "undantagsman" den som får bo kvar på gården efter att den sålts till "nästa generation".

Proveniens skrev "Bjornen" så här:

"Det fanns ett visst intresse från prästens sida att senarelägga födelsdatumet. Det var under vissa tider förenligt med böter för prästen om barnet dog och var odöpt. Om barnet var mer än 7 eller 10 dagar (minst inte vilket) och dog ansågs det var prästens fel att barnet dog odöpt. I övrigt var det nog berömvärt om barnen döptes så fort som möjligt efter födelsen. Därför är det nog vanligt att födelsedatumet senarläggs om det är felaktigt. Därutöver finns nog många felskrivningar och han utfrågade kanske inte så noga när de föddes utan det är ju dopdagen som är det viktiga.

Under perioden efter 1860 är ju födelseböcker nästan bara SCB-födelseböcker som är en avskrift av orginal födelseboken. Risk för felskrivning ! Då och då hittar man rättelser av födelsedatum i orginal födelseboken och då är ju de felaktiga uppgiftrna redan inskickade till SCB och oftast även inskriven i husförhörslängd eller församlingsböcker. I nästa längd används därefter nästan bara gamla längdens uppgifter.

I samband med flyttningar särskilt som dräng eller piga är det vanligt att det ibland blir felaktiga födelseuppgifter. Jag har några fall som de felaktiga uppgifterna följer personen till döden.

Gravstenens uppgifter får nog anses som det allra säkraste uppgiften."

AndersE
5/2/09, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag tittade på Hfl i Björnekulla (Genline Hfl 1828-1838 s15) och även där anges Johannes som född 23/8.

(Fadern är från Göteborg!)

AndersE
5/2/09, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag tittade också på Kvidinge Hfl (Arkiv Digital AI:6 s 184) och där anges Christina född - ja, står det 23:- eller 25:e?

Cheyenne
5/3/09, 12:39 AM
#13

#12

23:e

Annons:
AndersE
5/3/09, 1:08 AM
#14

#13 Håller med!

KjellRu
5/5/09, 2:35 PM
#15

Tack för all hjälp, vilket jobb Ni lägger ner.

Jag håller mig till uppgifterna i kyrkoböckerna. Det påminner om vad man fick lära i lumpen: "Stämmer inte natur och karta så är det kartan som gäller".

Upp till toppen
Annons: