Annons:
Etikettföretag
Läst 2968 ggr
AndersE
2009-03-12 00:41

Protos på tegelbruket

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min "favoritbok" - Livet i Luntertun av Victor Linders - berättar Victor att min farfars far Gotthard Ellerstrand skaffade sig en tysk bil, en Protos. Det är förmodligen alldeles efter första världskriget och kanske var det en bil som köptes på samma sätt som lastbilarna?

I boken berättar LInders som vanligt en dråplig historia där först min farfar Gunnar får provköra bilen, men Gotthard är missnöjd med farten och så får Victor köra. Han satsar ända från godsmagasinet och får upp farten väl över de lagstadgade 15 km/tim på Järnvägsgatan, lyckas passa in bilen i smala Laxgränd, vidare ut på bron som leder över ån till tegelbruket.

På tegelbruket använde man små "järnvägsspår" till vagnarna som transporterade leran. (Man kan se en bevarad bit med vagn utanför dagens kommunalhus.) Över spåren, s.k. Decauvillespår, hade man gjort en överfart med hjälp av brädor. Det ledde till en sådan studs i bilen att Gotthard, som satt i baksätet, nästan for ur. Victor fick aldrig mer köra bilen.

Hemma hittade jag en gång ett vykort:

Annons:
AndersE
2009-03-12 00:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så har jag alltså tänkt mig bilen, men nu har jag äntligen fått tag på bilder som med all sannolikhet visar den Protos min farfars far ägde. Här syns den framför tegelbrukets kontor.

AndersE
2009-03-12 00:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Notera Decauvillespåren i nedre vänsterkant på förra bilden!

Här kommer nästa:

AndersE
2009-03-12 00:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Precis över kylaren på förra bilden syns en byggnad i fjärran. Det bör vara Folkskolan!

Nästa bild!

AndersE
2009-03-12 00:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

På förra bilden syns entrén till kontoret fint. Där inne satt farfars far och arbetade. På kontoret arbetade också hans svägerska Hulda.

Nästa bild!

AndersE
2009-03-12 00:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Man undrar vem som sitter i bilen? Kan det vara Victor Linders?

Upp till toppen
Annons: