Annons:
Etiketterpersonhistoriahöja
Läst 7993 ggr
Tordmulen-11
2/23/09, 2:42 PM

Jöns Nils och hans väg

I Skörpinge i Ängelholm finns tre små vägar med namn efter personer i gamla Höja: Stefans väg, Elof Nils väg och Jöns NIls väg. Stefan Svensson var ledande kommunalman i många år, och en ledande man i Kreditföreningen i Ängelholm (numera Handelsbanken). Elof Nilsson ägde Villans gård och var stor hästhandlare. Men Jöns Nils har jag dimmigare begrepp om. Jag har skrivit (i "Ängelholm från A till Ö") att han var sockerbruksarbetare och kommunal förtroende man i Höja. Källan till detta minns jag inte längre. Men när levde han, var bodde han o.s.v. Är det någon som vet?

  • Redigerat 12/4/20, 4:44 PM av AndersE
Annons:
AndersE
2/23/09, 6:21 PM
#1

Tittar man på Sveriges befolkning 1900 så fanns det tre Jöns Nilsson i Höja församling:

Namn:

Jöns Nilsson

Hemförsamling:

Höja

Hemort:

Skörpinge N:o 3

Kontrakt:

Södra Åsbo

Län:

Kristianstad

Födelseår:

1839

Födelseförsamling:

Höja Kristianstads län

Yrke:

Snickare

Civilstånd:

Gift (G)

Kön:

Man

Famstkod:

Far/man (F)

------------------------------------

Namn:

Jöns Nilsson

Hemförsamling:

Höja

Hemort:

Skörpinge N:o 8

Kontrakt:

Södra Åsbo

Län:

Kristianstad

Födelseår:

1826

Födelseförsamling:

Höja Kristianstads län

Yrke:

Jordbruksarbetare

Civilstånd:

Ogift (O)

Kön:

Man

Famstkod:

Ensamstående (E)

------------------------------------

Namn:

Jöns Nilsson

Hemförsamling:

Höja

Hemort:

Skörpinge N:o 15

Kontrakt:

Södra Åsbo

Län:

Kristianstad

Födelseår:

1820

Födelseförsamling:

Strövelstorp Kristianstads län

Yrke:

Undantagshjon

Civilstånd:

Gift (G)

 

---------------------------------- 

Jag vet inget mer om dem, men den förste låter som den troligaste kandidaten till att få en väg uppkallad efter sig. Han har fru och fyra barn.

AndersE
2/23/09, 8:07 PM
#2

#0 Finns det någon kommunal bokföring av vägars namn? Hur man resonerat när man valt och vem man syftat på? De vägar du nämner har väl fått sina namn i relativt modern tid? 40-tal?

Jag har hört att man tänkte uppkalla en väg efter min farfars far, men att min farfar "avstyrde" det och att vägen istället fick heta "Thulingatan" vilket ju passar bättre då den går utanför f.d. Thulins Vilohem.

Tordmulen-11
2/24/09, 1:52 PM
#3

Resonemangen bakom namnsättning framgår nog bara i de fall namnförslagen blir föremål för debatt i någon kommunal instans, eller att någon ledamot lägger ett motförslag. Exempelvis är det välmotiverade men tyvärr lite olyckligt stavade namnet "Sven Brocks gata" resultatet av fullmäktigeledamoten Sten G Hultmans insats vid ett stadsfullmäktigemöte, där han la detta förslag i stället för ett mer agrart namn. För närvarande tas namnförslag fram av en namnkommitté med en representant från vardera Stadsarkitektkontorets planavdelning, Tekniska kontorets kartavdelning och kultur- & fritidsförvaltningen. Namnen fastställs sedan, efter en remissrunda bland annat till Räddningstjänsten och Kultur- & fritidsnämnden, av byggnadsnämnden.

AndersE
2/24/09, 2:46 PM
#4

#3 Tack. Vilken intressant och spännande historia om Sven Bråk!

Tordmulen-11
2/27/09, 11:45 PM
#5

Stadsarkitektkontoret har sammanställt ett arbetsdokkument som listar namn och, när det enkelt låtit sig fastställas i modern tid, när namnet bestämdes. Där står om Jöns Nils väg, att den är uppkallad efter en jordbrukare och kommunalman, som sålde mark till staden/kommunen för dess utbyggnad. Så det där med sockerbruksarbetare har jag uppenbarligen fått om någon bakfot. Sedan finns ju också möjligheten att han egentligen hette Johannes… Det blev lätt Jöns här nere i Skåne.

AndersE
2/28/09, 1:07 AM
#6

#5 Vet du något om vilken tid det är?

I "Skånes landsbygd, kalender" från 1924 finns en J. Nilsson som ägare på Skörpinge 8 (11,5 åker taxeringsvärde 1923 23 000). Kan ju vara samma som jag har med i #1.

Inkluderar man Johannes så finns ytterligare två i Skörpinge 1900:

Namn:

Johannes Nilsson

Hemförsamling:

Höja

Hemort:

Skörpinge N:o 15

Kontrakt:

Södra Åsbo

Län:

Kristianstad

Födelseår:

1838

Födelseförsamling:

Ausås Kristianstads län

Yrke:

Banvaktare

Civilstånd:

Gift (G)

Kön:

Man

Famstkod:

Far/man (F)

-----

Namn:

Johannes Nilsson

Hemförsamling:

Höja

Hemort:

Skörpinge N:o 20

Kontrakt:

Södra Åsbo

Län:

Kristianstad

Födelseår:

1858

Födelseförsamling:

Bårslöv Malmöhus län

Yrke:

Jordbruksarbetare

Civilstånd:

Gift (G)

Kön:

Man

Famstkod:

Far/man (F)

Annons:
AndersE
2/28/09, 1:13 AM
#7

I Kalender över Skåne från 1904 finns ingen J Nilsson nämnd som ägare eller innehavare av gård i Skörpinge.

Tordmulen-11
2/28/09, 10:57 AM
#8

Jag tror han var av senare datum. Jag har nu skickat ett par brevfrågor till gamla farbröder som kanske kan veta. Återkommer när jag fått besked!

Tordmulen-11
3/6/09, 8:06 PM
#9

År 1905, 9 juli, föddes en Folke Harald som son till Jöns Nilsson och Amalia Gustafsdotter i Höja församling. Jöns kallas i dopboken torpare på Skörpinge 20. Han är född 10 aug 1870 och Amalia 9 april 1879. (En Amalia Gustafsson med samma födelsedatum föddes i Åstorp). En Jöns föddes angivet datum i Ekeby som son till Nils Bengtsson, åbo i Truedstorp, och Petronella Jönsdotter. Nils kom 1867 från Glumslöv till Truedstorp och flyttade 1878 till Herslöv.

I textbilagan till hushållningssällskapets karta från 1926 står en Jöns Nilsson som arrendator till Skörpinge 20:6 och 20:1d.

Enligt uppgift från en min sagesman ska Jöns ha haft tre söner, Svante, Folke och Ivan. Folke har jag alltså antagligen hittat. Denne Folke avled 4 april 1973.

Jag tycker att mycket tyder på att jag funnit min Jöns Nils. Men fortfarande saknar jag belägg för att han skulle ha sålt mark till kommunen/staden - han var ju arrendator. Och jag saknar fortfarande dödsår - han dog väl före 1947, när Sveriges dödbok träder in som källa.

AndersE
3/6/09, 11:53 PM
#10

Kul att läsa om dina efterforskningar. Även om han var arrendator från början så var det väl många som blev ägare med hjälp av "Egnahemslån" under första halvan av förra seklet.

Det går kanske att hitta ett barnbarn som vet något?

lizzkulla1
3/11/09, 4:20 PM
#11

Tordmulen,  min faster Greta Jönsson uppväxt på S. Utmarken på  3 olika bongårdar  när de nya bostadsområder på Ljungen skulle namnsättas skrev Greta Jönsson  namn förslag t.ex. havregatan rågvägen m.fl.   Sparas de på sådana brev?   Kanske de var så att Greta och några herrar var på bild i n.s.t.

de skulle vara roligt med en kopia på faster Gretas brev

Tordmulen-11
3/12/09, 1:48 PM
#12

Hej lizzkulla!

Kommunen arkiverar inkomna brev och skrivelser, så det är inte alls omöjligt att din fasters brev finns kvar. Vänd dig till kommunens arkivarie (via kommunväxeln 87000), så bör du få hjälp. Det är ju några år sedan Ljungen byggdes ut, och allt sparas inte för evigt, men min tro är att Gretas brev bör finnas kvar!

Tordmulen-11
3/17/09, 10:07 PM
#13

När jag letade uppgifter om O.W. Dahlgren för en kommentar om arbetarkommunen, bläddrade jag i ett manus av gamle kommunalborgmästaren Karl Dalfelt, där han skriver under rubriken "Kämpar inom arbetarrörelsen i Ängelholm". I denna artikel skriver Dalfelt sålunda på slutet: "En man som kanske icke direkt hörde till Ängelholms arbetarekommun var sockerbruksarbetaren, sedermera byggnadsarbetaren Jöns Nilsson i Skörpinge. Jag kände tyvärr icke så mycket till Jöns Nilsson. Har t.ex. aldrig sett honom på något sammanträde. Han bodde i Skörpinge och så vitt jag vet tillhörde han kommunalfullmäktige i Höja. Gjorde skert en hel del inom sin fackförening inom sockerbruket. Att han ändå var ganska betydande synes framgå därav att han var landstingsman, och sådan blir man ju inte så där utan vidare. I synnerhet på hans tid; det var väl någon gång på 1920-talet som han bevistade några landstingssammanträden. Tar jag itne fel så kom han in som suppleant för en järnvägsman Malmlöv, som flyttade från staden. Han har ju flera söner som deltager i våra dagar i arbetarrörelsen". Detta skrev Dalfelt i januari 1971.

Jag vet inte om dimman lättar eller tätnar - är detta "min" Jöns, så är jag tillbaka till sockerbruksarbetaren och politikern - och var han duktig, så kan det väl vara fullgoda skäl att få ge namn åt en liten väg i sina gamla hemtrakter. Men helt säker är jag inte på att gåtan är löst!

Annons:
AndersE
3/17/09, 11:39 PM
#14

#13 Det visar ju i alla fall att du hade en källa till din uppgift i #0.

Det verkar ju lite långsökt med två kommunalmän från samma by och med samma namn samma tid…

Tordmulen-11
3/20/09, 10:59 PM
#15

Jag har nu fått bekräftat at det är "rätt" Jöns Nilsson jag fått fatt i: torparen/arrendatorn, kommunal- och landstingsmannen. Och jag tror jag har hittat data om sönerna - i så fall är jag också ett par sondöttrar på spåren… Äventyret fortsätter!

AndersE
3/21/09, 8:03 PM
#16

#15 Intressant!

Tordmulen-11
3/24/09, 6:51 PM
#17

Nej! Det smög sig med de tilltänkta sondöttrarna - den person jag trodde var den tredje sonen till Jöns hade visserligen samma förnamn och var född i Höja vid en tid som kunde stämma. Men det var alltså inte han. Sökandet går vidare.

AndersE
3/25/09, 1:22 AM
#18

#9 Jag trodde först detta var Jöns hustru som år 1900 ännu bodde hemma:

Gustaf Svensson Hjelt, f. 1848 i Ausås Kristianstads län, Torpare

Johanna Nilsdotter, f. 1846 i Örkelljunga Kristianstads län

Carl Gottfrid, f. 1889 i Björnekulla Kristianstads län

Anna Maria, f. 1893 i Björnekulla Kristianstads län

Amalia Gustafsson, f. 1879 i Björnekulla Kristianstads län

Men sedan hittade jag såväl Jöns som Amalia:

Jöns Nilsson, f. 1870 i Ekeby Malmöhus län, Fabriksarbetare

Amalia Gustafsdotter, f. 1879 i Västra Karup Kristianstads län

Ivan Nils Gustaf, f. 1900 i Landskrona Malmöhus län

Året 1900 bodde de:

Namn:

Jöns Nilsson

Hemförsamling:

Landskrona

Hemort:

Fröjdenborgsvången

Kontrakt:

Rönneberg

Län:

Malmöhus

Födelseår:

1870

Födelseförsamling:

Ekeby Malmöhus län

Yrke:

Fabriksarbetare

Civilstånd:

Gift (G)

Kön:

Man

Famstkod:

Far/man (F)

AndersE
3/25/09, 1:38 AM
#19

Äldste sonen Ivan Nils Gustaf var alltså född i Landskrona 14/7 1900. Han gifte sig 1932, blev änkling 1958 och dog själv 1964. Han bodde då på Skörpinge 8:33, Sandvägen, Ängelholm.

Sonen Folke Harald föddes 9/7 1905 i Höja. Han gifte sig 1943 och dog 1973. Bodde då på Hagav 7 i Ängelholm.

Någon passande Svante hittar jag inte.

AndersE
3/25/09, 1:39 AM
#20

Detta bör vara Jöns familj 1890. Modern änka:

Petronella Jönsdotter, f. 1844 i Qvistofta Malmöh. l., Hemmansegare

Nils Oscar, f. 1866 i Qvistofta Malmöh. l.

Jöns, f. 1870 i Ekeby Malmöh. l.

Carl, f. 1873 i Ekeby Malmöh. l.

Alma Nathalia, f. 1886 i Herslöf

Namn:

Petronella Jönsdotter

Hemförsamling:

Herslöfs

Hemort:

Arrarp

Kontrakt:

Rönnebergs

Län:

Malmöhus

Födelseår:

1844

Födelseförsamling:

Qvistofta Malmöh. l.

Yrke:

Hemmansegare

Civilstånd:

Änka/änkling (E)

Kön:

Kvinna

Famstkod:

Mor/fru (M)

Annons:
Tordmulen-11
3/25/09, 6:01 PM
#21

Tack Anders! Då var Ivan också på plats. "Svante" hette inte så utan Sante, vilket jag misstänkte och fått bekräftat. Sante var socialdemokratisk stadsfullmäktigepolitiker på 1950-talet, född 1909 i Höja och död 1976, då han bodde på Hagavägen. Hans änka, Anna Kally Teresa Gunborg, var född 1918 men dog tyvärr 2004. Allt enligt Sveriges dödbok. De hade inga hemmaboende barn 1970.

Tordmulen-11
12/28/09, 12:27 PM
#22

Tack vare det fantastiska publicerandet av Ängelholms kyrkoförvaltnings gravar har jag nu hittat tidpunkten för Jöns Nilssons död: 5 april 1938. Han begravdes i Höja.

AndersE
12/28/09, 1:03 PM
#23

#22 Perfekt!

Tordmulen-11
10/7/14, 4:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Sante Nilsson var en av grundarna av Skörpinge GIF, framgångsrikt fotbollslag 1950-1975. Klubben gick det sistnämnda året tillsammans med Ängelholms IF och bildade Ängelholms FF. Nilsson var ordförande 1950-59 och 63-65. Ett litet porträtt finns i historiken "Skörpinge GIF 25 år".

carlina81
7/30/19, 4:46 PM
#25

Sante var min mormors far. Sante och Kally fick tre barn.  Karl-Erik, Rune och Ann-Britt. Spännade att hitta en bit av sin historia här.

Hjalmsjo1950
11/26/19, 3:34 PM
#26

Sante Nilsson var min mors Valborg Persson (född Nilsson) bror.  Skulle gärna vilja veta lite mer om min mors släkt. Någon som vet?

Upp till toppen
Annons: