Annons:
Etiketterrönneåbroarna
Läst 4619 ggr
Farwuq
2009-02-02 12:18

Broarnas stad

Jag sitter och funderar på alla broarna i Ängelholm, åtminstone de som fanns på 70-talets första hälft. Var det inte – från öster – Ängabron eller Ängavångsbron, Kristian II:s bro, Tegelbruksbron, Karl XV:s bro (den välvda och  livsfarligt smala vid sjukhuset), Järnvägsbron, Nybron (den vid badhuset) och Pyttebron? I dag är de säkert fler, det har ju tillkommit cykelbroar och sådan de senaste 30 åren. 

Finns det någon med bättre minne?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
AndersE
2009-02-02 12:44
#1

#0 Det stämmer väl bra. Är väl vara gång/cykelbroarna mellan Thulin och centrum samt mellan sockerbruksområdet och centrum som tillkommit.

Johan Brincks sida med broar

Farwuq
2009-02-02 12:48
#2

Jag minns att vi stod och smygrökte under Ängavångsbron, där fanns en liten kant man kunde stå på på den västra sidan.

Skrattande

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

AndersE
2009-03-27 23:19
#3

Broarna betyder ju mycket för en stad som är så omslingrad av ån som Ängelholm är.

Det finns ju tankar på att bygga en ny bilbro. Avsikten är att förbättra möjligheterna att nå Havsbaden. Ett alternativ är att förlänga Klippanvägen över Rönneå och ersätta Pyttebron med en bilbro. Många är negativa - själv har jag svårt att bestämma vad jag ska tycka.

Ett annat alternativ är att bygga bron mer nerströms och ansluta vid reningsverket. Vad tycker ni?

Farwuq
2009-03-28 07:42
#4

Jag tycker att det räcker med de bilbroar som finns. Just området väster om Pyttebron - där jag promenerade på 70-talet - är värt att bevaras så bilfritt som möjligt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cheyenne
2009-03-28 09:48
#5

Jag håller med #4

Nu är jag inte bosatt i Ängelholm och har aldrig varit men så fort någon börjar prata om att riva en kulturskatt, i detta fallet Pyttebron, och ersätta den med en bilbro, ja då ryser jag.

Nu är jag som sagt var inte bosatt i Ängelholm och vet inte om möjligheten, att via bil, ta sig till Havsbaden, är så pass urusel att  ovanstående drastiska åtgärd verkligen är nödvändig så då får jag gå på min emotionella sida som säger NEJ!

AndersE
2009-03-28 10:13
#6

#4 Fast samtidigt så finns det ett behov och det kommer att bli större. Det kommer att byggas mer i Havsbadsområdet och det verkar bli ett nytt badhus vid stationsområdet.

Länk till artikel i NST om nya broar

Annons:
annsofi
2009-03-28 10:49
#7

Jag tycker att vi borde ha fler broar i stan. På somrarna är det mycket trafik till och från stränderna; husvagnar, husbilar, cyklister m.m. Det blir lätt köer vid Stadsparken, vilket drabbar även trafiken på Storgatan och Östergatan. Om det nya badhuset placeras i närheten av järnvägsstationen, kommer trafiken dessutom att öka vintertid.

Farwuq
2009-03-28 15:37
#8

Tänk att allt ska bygga på privata bilar och att "Svensson" ska fara runt så mycket han vill, varför inte asfatera allt - hugg ner träden som är i vägen vid Havsbaden - så blir det så mycket lättare att komma fram.

Skrikandes

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

evakristina
2009-03-28 21:19
#9

Tycker det räcker som det är, det är ju broar överallt!…. varför inte använda cykeln och de broar som finns istället!Glad

Farwuq
2009-03-28 22:38
#10

Jo det tycker jag med, snart så vill de väl lägga ån i kulvert och bygga motorväg ovan på.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Liviluckan
2009-03-31 16:46
#11

Håller med om att man kan ta cykeln istället :) Det är inte särskilt långt till havsbaden. Borde det dessutom inte vara billigare att sätta in badbussar istället? För det är ju mest på sommaren som det är mycket trafik ut på det hållet. Eller så kan man lägga om busslinje 1 så att den går ut dit också? Om det nu ska byggas mer där så lär det ju bli ett behov av en busslinje.

AndersE
2009-03-31 17:54
#12

Nu är ju Havsbaden en angelägenhet för fler än de som bor i Ängelholms centrum. Såväl människor i kommunens olika delar som boende i grannkommuner ska ju kunna ha glädje av stranden. Att hänvisa dem till cykel och badbuss tycker jag inte är rimligt…

Det är ju ett problem idag att det sommartid ska passera mycket trafik genom centrum på vägar och över Nybron som inte riktigt är avpassade för det. Idéerna om att öppna upp staden mer mot vattnet med bebyggelse mellan city och stranden (enligt t.ex. Pontus Möllers tankar om "Råbockalinjen") tycker jag också är riktiga.

För mig är det klart att det finns ett behov av förändring. Frågan är hur man löser det på bästa sätt.

MadsG
2009-10-03 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det måste vara Nybron, 60-tal

Annons:
MadsG
2009-10-03 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Lite av Pyttebron ser vi, men Grönvalls försöker rädda sig

undan en översvämmad å.

AndersE
2009-10-03 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13 Ja, just det. När kom nya Nybron?

MadsG
2009-10-03 23:56
#16

Jag har ett svagt minne av ett större arbete på bron.

Kan det stämma med början av 60-talet ?

Tordmulen-11
2009-10-04 00:14
#17

Nya (dvs dagens) Nybron är byggd tidigt på 1970-talet. Man hade tänkt renovera den gamla, men kom fram till att det var bättre att byta ut den.

Farwuq
2009-10-04 10:00
#18

Ja, bron byggdes när jag gick i högstadiet 70-73. Troligast 1971-72.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MadsG
2009-10-04 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nästa bro, måste vara pyttebron.

Farwuq
2009-10-04 16:24
#20

Jo det är det nog.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
AndersE
2009-10-04 17:37
#21

#19 Visst är det - länk!

Upp till toppen
Annons: