Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 6477 ggr
FredrikBj
9/9/11, 7:58 AM

Jerusalem

Hej,

är nyfiken på det som kallades Jerusalem i Ängelholm då jag har "forskat" fram att jag har släkt som har anknytning dit. Tips på böcker, bilder etc. mottages tacksamt. Jag har läst Rooths "Lergökastan" där min farmors far Karl Karlberg berättar en del om Jerusalem och livet i Ängelholm. Tips på om det finns mer material om Karlberg och hans mor Gustafva och Gustafvas far Jöns Grönvall mottages också tacksamt.

/fredrik

Annons:
AndersE
9/9/11, 2:17 PM
#1

Fredrik, har du tittat i hembygdsböckerna? Finns på lokala bibliotek och kan beställas till andra.

Länk till artikel

AndersE
9/9/11, 2:22 PM
#3

I boken 2006 finns i alla fall en artikel om Jerusalem

Länk

Tordmulen-11
9/9/11, 5:54 PM
#4

Ängelholmssonen Gösta Åberg skrev en artikelserie i NST om Jerusalem. Med den som grund har jag skrivit denna sammanställing om Jerusalem

AndersE
9/9/11, 6:10 PM
#5

#4 Vilken fin sammanställning!

Länk dit finns nu i Engelhomianas länksamling.

FredrikBj
9/13/11, 2:47 PM
#6

Jag tackar!

Får bii en utflykt till Biblioteket.

/f

Annons:
EmmaKarlberg
12/28/13, 3:47 PM
#7

#FredrikBj vi verkar vara nästkusiner…

Tordmulen-11
12/21/14, 5:56 PM
#8

Gustavas far hette alltså Jöns Petter Grönvall. Han föddes 22 jan 1815. Jöns gifte sig med Gustavas mor Cecilia Pålsdotter, född 1810 (troligen i Barkåkra, men jag har inte hittat henne i födelseboken där ännu), ca 14 dagar efter Gustavas födelse 22 februari 1843 (inte 1842, som det står bland annat i dödboken). Jöns var stadstjänare i Ängelholm, men avled redan i april 1853, när Gustava var 10 år. 1866 bor Gustava i Helsingborg, och får då ett utomäktenskapligt flickebarn, Thora Alexandra. Hon återvänder till Ängelholm och kvarteret Näktergalen 1868. Här får hon 1870 en liten dotter Johanna Augusta, som dock avlider efter bara 7 mnånader. 1871 flyttar hon till Aringsås i Småland, som numera motsvarar Alvesta. Där är hon piga på en gård hos en familj Pommer, vilken kom dit från Höja - där kanske fanns någon kontakt som förklarar att Gustava hamnade i Kronobergs län. Under perioden som skriven i Småland, våren 1873, föder hon i Ängelholm gossen Karl Mauritz, och samma höst skriver hon sig åter i hemstaden, "Sädesparterna, Store Wång. Där bor då också mor Cecilia, "utfattig" enligt kyrkboken, samt även en avdankad korpral från Kronprinsens husarer, Anders Carlberg. Det bör vara den mannen som Karl Mauritz senare betecknar som sin "fosterfar" - alla dessa personer flyttar 1874 åter till kvarteret Näktergalen nr 81.

Tordmulen-11
12/21/14, 6:01 PM
#9

fortsättning: Karl Mauritz kommer i kakelugnsmakarlära hos Olof Bernhard Andersson i kv Trasten, men flyttar 1894 tillsammans med modern till kv Jerusalem. Karl Mauritz kallar sig Karlberg, och arbetar som kakelugnsmakare på det sätt han berättat om i "Livet i Lergökastan". Han gifter sig 1905 med Euphrosyne Blomberg från Munka Ljungby, och 1910 har de tre barn: Henriette, född 1906, Karl Robert, 1907 och Axel August, 1910. Karls halvsyster Thora Alexandra får en son, Axel Wilhelm, 1888. 1900 bor hon åter i Helsingborg, nu gift med skomakaren Frank Jensen. Möjligen (troligen?) har Axel avlidit - han finns inte i hushållet.

AndersE
12/21/14, 9:58 PM
#10

Intressant o spännande!

Tordmulen-11
12/30/14, 6:22 PM
#11

Extra spännande när man upptäcker att man misstagit sig: Gustavas far hette Jöns Grönvall, men inte Petter! Han var mycket riktigt stadstjänare, och familjen bodde i väktarhuset, nummer 97, när han dog. Då fanns det tre barn i familjen: förutom Gustava även sönerna Axel Julius och Edvard Mauritz. Men Jöns var född i Källna, och modern hette Elna Grönvall - därifrån kom alltså efternamnet! Jöns kallas i födelseboken ett "oägta gossebarn"…  Gustavas mor återfanns i Rebbelbergas födelsebok, inte Barkåkra, och kallas där Sissela. Hennes föräldrar var Påhl Bengtsson och Lovisa Jonsdotter.

AndersE
1/1/15, 8:31 AM
#12

Ser att du haft tid över i mellandagarna!   ;-)

Tordmulen-11
1/22/15, 5:12 PM
#13

"Fosterfadern" f.d. korpralen Anders Carlberg avlider "utfattig"  17 mars 1894. Han var född 1810 i Göteborg, och alltså nästan 84 år gammal, 33 år äldre än Gustava. De bodde inte ihop i Jerusalem, och varför Karl Mauritz benämner honom fosterfar kan man inte dra några slutsatser av ur kyrkböckerna.

Annons:
Tordmulen-11
1/2/16, 10:21 AM
#14

#9 Axel Wilhelm Jensen finns, liksom morbror Karl, år 1900 hos mormor Gustava i Ängelholm, men avlider 1909, fortfarande boende i kv Näktergalen nr 81.

FredrikBjo
6/22/18, 7:11 AM
#15

Hej! Råkade hamna här igen och såg de nya inläggen (missat tidigare). Tack för intressant info!

Upp till toppen
Annons: