Annons:
Etikettmunka-ljungby
Läst 5234 ggr
Niklashan
2012-05-22 23:42

Forskar på huset

Jag försöker få fram lite fakta om huset jag bor i och även gärna gamla bilder på det. Fastighetsbetäckningen är Munka ljungby 10:10. Jag har letat lite i kyrkoböcker och dyligt och kommit fram till att första gången jag ser att huset är 1885 och har namnet Olofsminne. Är tyvärr inte så hemma på detta med "husforskning" så jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Annons:
AndersE
2012-05-23 10:32
#1

Jag tycker att det är rätt svårt med husforskning. bl.a. eftersom det namn/beteckning huset har varierar.

Dock är väl husförhörslängder ett bra ställe att starta på. Har man väl hittat huset där kan man ofta följa det och se vilka människor som bott där.

En annan källa kan vara kartor. Lantmäteriet har historiska kartor som man kan hitta via deras hemsida. Jag tycker dock att det är rätt svårt att hitta rätt bland deras omfattande material.

KjellRu
2012-05-23 18:09
#2

Niklashan: På vilken adress ligger detta hus idag?

Niklashan
2012-05-23 18:53
#3

Adressen är Möllegatan 2. Precis sidan om kyrkan.

KjellRu
2012-05-28 09:19
#4

#3. Jag trodde att huset kanske fanns med på Bertil Krooks fina fotosamling över äldre hus och deras historia.

Har inte huset som Du bor i,varit en små skola???

Om Du inte varit inne tidigare och tittat på Bertils foton,så kommer här länk adressen. Den borde alla Munka bor titta in på.

www.munkaljungby.com/historia.htm

Niklashan
2012-05-28 22:51
#5

Ok. Vad jag har hört så skulle småskolan ligga lite mer åt kyrkan till. Ungefär där gamla bår huset dvs där vaktmästarna har sina saker.

Har varit inne på hans sida. En mycket trevlig sida. Men tyvärr missade han mitt hus.

Har varit inne på Svar nu och hittat listor på pers som har bott i huset. Så jag har nästan hela ledet nu. Och största önskan nu är att få tag på bilder på huset. Men hur jag får tag på det är en annan fråga. På alla foto tagna från kyrktornet så fotar dom åt fel håll. Har någon tips så tar jag gärna emot.

AndersE
2012-05-29 08:49
#6

#5 Sök vykort på t.ex. Tradera. Det kan ta lång tid men rätt vad det är kan det dyka upp något. Finns också vykortssamlingar på nätet.

Annons:
Niklashan
2016-09-27 20:28
#7
Upp till toppen
Annons: