Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 6266 ggr
Kristjan
2014-01-13 11:45

Guldfasanen / Påfågeln 17

Hej på er. Detta är mitt första inlägg på detta trevlig forum. Jag har följt det under ett par år och jag måste verkligen säga att här finns vissa som är riktigt duktiga "detektiver". Rätt fantastiskt vad man kan få fram.

Lika duktig är dock inte jag då jag är i "internet-åldern" som har tänket "finns det inte på internet så har det nog aldrig hänt". Det visar sig är helt fel när det gäller denna sort av detektivarbete.

Jag försöker få info om fastigheten Påfågeln 17. Vad jag förstått så hette den tidigare Guldfasanen.

Jag har fått fram att Nils Troell skall ha haft ett finger med i byggnationen.

Där slutar det för mig.

All info mottages med öppna armar. (bilder, ägare osv)

Annons:
Tordmulen-11
2014-01-13 14:25
#1

Vi kan väl hjälpas åt!🙂

Engelholms Tidning skrev 18 mars 1933: Fastighetsaktiebolaget Guldfasanen börjar sitt bygge i kvarteret Påfågeln, i hörnet av Östergatan och Rönnegatan. Den vackra trevåningsbyggnaden ska stå färdig den 1 oktober och kommer att inrymma 25 bostäder med verkligt luxuös inredning. Byggnadsritningarna har uppgjorts av arkitekt Carl E. Rosell i Malmö, välkänd för sina tidigare stora byggnadsskapelser här i staden, Olanderska huset (Storg. 27), Sparbankshuset (där NSTs redaktion tills nyligen höll till) och ålderdomshemmet (Lindhaga).

Byggnaden kommer att uppföras i tre våningar, av tegel från Villans tegelbruk. Framför byggnaden mot Östergatan blir en 3 á 4 meter bred planterad förgård. Förutom en butikslägenhet på nedre botten, kommer huset att inrymma 25 två- och trerumslägenheter. Samtliga lägenheter utrustas med moderna bekvämligheter, centralvärme, varmt och kallt vatten, kylskåp och eventuellt värmeskåp. Vidare hör till varje lägenhet badrum med kakelbeklädnad samt inmurat badkar. Alla golv läggs i extra parkett, hallarna förses med öpna spisar o.s.v. Köken blir synnerligen vackra och hygieniska med stenlagda golv, marmordiskar, elektriska spisar samt sopnedkast från piskbalkongerna. I fastigheten inläggs elektrisk hiss från Graham Brothers.

Huset blev lite försenat av en byggnadskonflikt vintern 1933-34, men blev klart under senare delen av 1934.

Kristjan
2014-01-13 15:24
#2

#1 Oj, det gick snabbt! grymt!

Rolig information. Jag bor själv i huset nu, har precis köpt min lägenhet där. Har börjat återställa den efter så mycket orginaldetaljer jag kan skrapa fram.

Den elektriska hissen kom nog aldrig in dock. I min trapp har vi ett hisschakt men ingen hiss.

Stenlagda golv i köket har jag lyckas hitta. Dock förstördes de nog en del under 70-talet med flytspackel. 1m2 tog ~3h att skrapa rent.

Mamordisk, vad menar man med det tror ni?

Vilket slags folk huserade i huset under 30-40 talet? Var skrapar man fram bilder?

Tordmulen-11
2014-01-14 04:30
#3

Marmor-disk - på köksbänkarna, tolkar jag det som.

Vilka som bott där går väl att hitta i gamla mantalslängder o.d. Jag har en lokal telefonkatalog från 1941, där jag på Östergatan 39-41, vilket bör vara Guldfasanen, hittar t ex stationsskrivare Fredrik Bergqvist och fru Tea Bergqvist. Tea är ombud för Billesholms Hemstickningsföretag. Vidare vaktmästare B.E.J. Broman, f.d. handelsträdgårdsmästare Julius Ekelund, f.d. tullfiskal Thure Eksandh, ritare Gösta Hagman, doktorinnan Ellen Hede (änka efter Hugo Hede, som diskuterats tidigare på detta forum), 1:e stationsskrivare Åke Lidén, fru Augusta Lundgren, fröken Julie Molin, handlanden Tor Nilsson (som hade Pomona fruktaffär på Storgatan 52), ingenjör H. Orvarsson, fru Gertrud Wiréen, rektorn vid yrkesskolan C.U Ling. Alla hade ju inte telefon 1941!

Kristjan
2014-01-14 19:15
#4

Tack så mycket. Jag på mitt håll letar bilder, håller på att kika genom Ängelholmsböckerna hemma hos mina föräldrar. 

Hittade dock en bild inne i passagen häromdagen där man ser guldfasanen längst östergatan. Även buskaget bakom Thor.

Jag har även gått genom lite gamla flygbilder, visst låg det ett korsvirkeshus på samma yta som nu GF ligger på?

Jag har även luskat ut att en anställd till min fabror har bott här exakt i denna lägenhet när hon var ung. Eller iallafall hennes mormor och morfar. Skall bli intressant att få info därifrån.

Jag har även hört ryktesvägen att man skulle ha ett tvätteri på vinden. 

Hur får man tag i information? Kan man gå till biblioteket?

Tordmulen-11
2014-01-15 16:06
#5

Ängelholmsboken 2007, sid 60, har en exteriörbild på huset, kanske lite svår att tidfästa definitivt, men den är tagen innan man började bygga tele- och posthusen i början av 50-talet. Jag har tittat i registren över Kulturförvaltningens bildarkiv i stadsbiblioteket, men hittar där inga Guldfasan-bilder, tyvärr. Det bästa är nog, som du börjat med, att försöka leta upp folk som bott där länge, eller bott där förr i världen!

Kristjan
2014-01-18 09:40
#6

Hej,

Ja jag får börja min research på det viset. Mycket spännande!

Nu är det matlagningsdags! vi hörs

Annons:
Kristjan
2014-01-22 08:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har lyckats hitta en lite äldre bild på Guldfasanen.

Vet ej år.

Var det samma bild som du hittade Tordmulen?

Tordmulen-11
2014-01-22 10:50
#8

Jo, det är samma bild som finns i Ängelholmsboken 2007 (#5 ovan). Alltså senast början av 50-talet.

Kristjan
2014-01-22 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Förskönade bilden efter bästa förmåga.

AndersE
2014-01-22 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Några flygbilder, utklipp ur vykort.

AndersE
2014-01-22 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En till…

AndersE
2014-01-22 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Den sista…

Kristjan
2014-01-22 19:54
#13

Häftigt att se.

Är ni intresserade av att kika i lägenheterna så kommer det med stor sannolikhet läggas ut ett par på försäljning i år. 

// Christian

Annons:
AndersE
2015-08-29 10:07
#14

Jag har fått kontakt med någon som kan ha mer uppgifter om boende i huset. Återkommer!

svenake
2020-04-30 00:44
#15

Bodde  Alfrida Wester i huset som  piga/hembiträde  hos familjen Ekelund?   Hon avled 1964.

Tordmulen-11
2020-05-02 19:08
#16

Ja, hon verkar ha varit hembiträde hos Ekelund från 1939 till hösten 1941, då hon enligt församlingsboken flyttar till Munka Ljungby.

Upp till toppen
Annons: