Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 1986 ggr
Tordmulen-11
2014-05-01 09:42

Första maj!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ängelholm var länge en industristad, och den socialdemokratiska arbetarrörelsen hade en stark ställning. När sockerbruket kommit igång på 1890-talet bildades Arbetsmannafackföreningen Framåt, som 1898 initierade den första maj-demonstrationen i staden. Man samlades vid Fribergs lada i Skörpinge och började med att inviga sin nya fana, sömmad av Nathalia Hedemark på Storgatan 17. Tåget marscherade till Thorslund, där tal hölls av J. Björkman från Malmö och grovarbetarnas facklige ordförande Johannes Nilsson. Det noterades att Hotell Sonesson, som låg där Pingstkyrkans fastighet nu är, flaggade på halv stång när tåget passerade. Vid ett möte med Framåt några dagar senare protesterade mötesdeltagarna, och uttalade att ingen organiserad arbetare i fortsättningen skulle bevista denna restauration.

Den bifogade bilden, som är i dåligt skick, är förmodligen tagen under första världskriget - det står "Bröd, fred och medborgarrätt" på banderollen. 1917 års demonstration var den största dittills, med 1500-2000 deltagare, och tal av pastor H. F. Spak.

Annons:
Tordmulen-11
2014-05-01 21:30
#1

En långlivad förstamaj-tradition är den musikledda morgonmarschen genom staden, numera till Hembygdsparken. Enligt Axel Bengtssons berättelse i "Livet i Lergökastan" så var det folkskollärare Hagelquist som började med denna sed på 1880- eller 90-talen. Från början startade man klockan sex, men numera är det en timme senare.

AndersE
2014-05-02 08:21
#2

Tack Johan. Intressant!

ClaesL
2019-09-01 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag kompletterar tråden med en bild från 1 maj-tåget 1977. Vi ser Gusti Gustafsson till vänster, och damen i mitten är Ernst Wigforss´ änka. Hon var hedersgäst vid Socialdemokraternas firande detta år, och även jag fick hälsa på henne i samband med att jag tog bilden.

AndersE
2019-09-01 21:47
#4

Känns inte så länge sedan. Tills man räknar efter och inser att det var 42 år sedan…    ;-)

kjersti
2019-09-02 22:14
#5

Albert J Ohlssons  affär, vilken adress på Storgatan hade den? Jag är inte alls  orienterad i Ängelholm. Finns några av husen kvar från den översta bilden?

AndersE
2019-09-03 09:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Första huset till höger på bilden finns kvar.  Det är Storg 30. Bilden från Google Street view.
Sen finns det hus längre upp på Storgatan som är med på bilden och som finns kvar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: