Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 4491 ggr
annsofi
6/5/14, 6:54 PM

Ett gammalt foto från Posten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått ett inramat gammalt foto som lär vara taget den 24/12 1940, enligt uppgift på en pappskiva som finns med i ramen. Vilka som finns med på fotot känner jag inte till, men på baksidan av kortet står skrivet ett antal namn. Kanske någon av er känner igen någon eller några av personerna? Kanske någon finns med kortet, som är uppräknad på baksidan? Arbetade de på Posten eller var kan man tänka sig att de arbetade? Både Engelholms tidning och jul- eller nyårskort verkar ju sorteras.

Annons:
annsofi
6/5/14, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är baksidan av kortet.

AndersE
6/6/14, 6:15 PM
#2

Jo, nog tror man att detta är ett postkontor eller liknande.

Listan med namn verkar vara de som beställt kopior av bilden så man antar väl att de därmed finns på bilden.

Inga ansikten eller namn väcker associationer hos mig.

Tordmulen-11
6/8/14, 9:47 PM
#3

Bland namnen på baksidan står en "Bjärby". Det fanns en urmakare med det namnet, som 1941 fanns på Storgatan 8, men senare kom till Storgatan 58 och 1961 efterträddes av Bertil Svensson - nu är urmakeriet nerlagt sedan några år. En "Winberg" finns där också. I telefonkatalogen 1941 står en snickaremästare S.B. Winberg, Storgatan 11. 

Jag har dock inga bilder på de herrarna, så jag vet inte om det kan vara de båda.

Men är det verkligen ett vanligt postkontor? Jag tycker "personalen" verkar oregementsenligt klädd och väldigt disparat, och inte ser det ut som om de hade särskilt bra med utrymme för sorteringen heller?

annsofi
6/9/14, 9:05 PM
#4

Bjärbys namn känner jag igen men minns inte hur han såg ut. Det är mycket möjligt att kortet är taget någon annanstans än på Posten.

AndersE
6/20/14, 10:41 AM
#5

Flyttad kommentar av "IngerLa":

Fotot är taget i det gamla postkontoret som låg in i porten på Järnvägsgatan där sedermera taxistationen huserade. Min far arbetade där, tyvärr är han inte med på detta foto. I den vänstra gruppen är mannen längst ner till höger Justus Linnér och till vänster om honom står Winberg. I högra gruppen är den femte från hö räknat Nils-Hugo Persson även fjärdingsman och auktionsförrättare gift med min farmors syster Olga Petronella Persson.

Tordmulen-11
6/21/14, 1:31 PM
#6

Roligt! Datum är tydligen 23 december, om man får tro väggalmanackan i bakgrunden - man kan ju tänka sig att det är en del extrapersonal inkallade dagen före julafton.

Annons:
annsofi
6/22/14, 5:15 PM
#7

Tack för svaret IngerLa! Så kul att några av personerna är kända.

grostorp
5/5/16, 9:52 PM
#8

Den Bjärby som enligt baksidan på kortet finns med på bilden är inte urmakare Fritz Bjärby utan hans son Sverker Bjärby

grostorp
5/5/16, 10:09 PM
#9

Glömde tala om att han sitter i den högra gruppen, nummer 4 från höger räknat.  Han verkar var den yngsta personen på bilden.  1940 var han 16 år.

KjellRu
6/1/16, 1:35 PM
#10

Har missat detta helt, nog är det från Posten, några ansikte känner jag igen. Raden till höger sitter Gunnar Winberg först,näst längst in sitter Nils Hugo Persson. I den vänstra raden som nummer två är Lantbrevbärare Lindqvist från Strövelstorp,som fjärde person (skallig med glasögon) är det Gunnar Winberg. Bjärby skall inte ha jobbat på Posten. Synd man inte kan läsa hela namnen.

grostorp
10/20/17, 12:43 PM
#11

Det är Sverker Bjärby som syns på bilden och han jobbade ett tag på Posten innan har började arbeta vid SJ

kjersti
10/28/17, 9:17 PM
#12

Det var väl ett bra jobb dagen innan julafton. Undrar vad som stod i tidningen? Säkert många kuverterade julhälsningar att sortera på bordet.

Upp till toppen
Annons: