Annons:
Etikettövrigt
Läst 1569 ggr
Spajker
6/26/14, 8:44 PM

Frågor kring publicerad information

Hej på er. Jag tänkte att med diverse kunniga och till viss del ansvariga som finns här så undrar jag följande:

Jag har blivit otroligt biten av lokalhistorian i Ängelholm och vill starta en informativ hemsida kring just vår lokala historia. Jag undrar givetvis vad som sägs kring att man hämtar text och information från böcker, vad gäller då?

Får man lov att publicera till exempel information från gamla hembygdsböcker och andra böcker som berör ämnet man vill skriva om? med källhänvisning givetvis

Tack på förhand!

Annons:
AndersE
6/26/14, 10:55 PM
#1

Min uppfattning är att du kan hämta information var som helst ifrån. Källhänvisning är ju bra att ha med.

Att däremot citera hela texter eller artiklar är en annan femma.

Spajker
6/27/14, 1:15 PM
#2

Ok ej, tack för snabbt svar. Då är vi inne på samma linje. :)

Vet du om det samma gäller bilder i form av foton eller vykort och dylikt?

AndersE
6/27/14, 7:20 PM
#3

Om du tittar på Wikipedia t.ex. finns en hel del om upphovsrätt. Det är lite komplicerat när det gäller foton. Jag har själv råkat ut för att man tagit mina bilder och lagt ut dem utan att berätta vart man tagit dem.

Gäller det riktigt gamla bilder, även äldre vykort så brukar jag tillåta mig att använda dem om de är äldre än 70 år. Man bör ju ändå berätta var man hittat det och vad man vet om det.

Upp till toppen
Annons: