Annons:
Etikettbildgåtor
Läst 2876 ggr
AndersE
7/12/15, 4:38 PM

Flicka i träd i staden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har scannat ca 130 glasplåtar som jag tror är från ca 1914-1924. De lär vara tagna av min farfar och troliga platser är Ängelholm med omnejd. Släkt fanns i Ramsjöstrand och i Starby så det är också troliga lokaler liksom Skepparkroken där jag tror familjen hyrde sommarnöje. Jag tänkte lägga ut några bilder här för att få hjälp med identifiering - av miljöer och av personer.

Här en flicka i ett träd. Nog finns huset i bakgrunden kvar? Var i Ängelholm?

Annons:
Carmarino
7/13/15, 3:07 PM
#1

Det verkar vara samma flicka som "Flicka framför villa". Huset kan dock knappast vara samma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

CK68
1/1/16, 5:51 PM
#2

Huset i bakgrunden är Bolagshusens sida som vetter mot nuvarande "Gröna huset". Balkongerna är numera borta.

Flickan sitter i ett av träden i den stora trädgård som hörde till huset Åtorp där nuvarande gröna huset vid Järnvägsgatan ligger. 

Av en slump tittade jag i 2015 års Ängelholms bok. På fotot högst upp på sid. 26 finns beviset. Det är  huset till höger som finns på ditt foto.

AndersE
1/2/16, 7:56 AM
#3

Tack! Hittar just nu inte min bok 2015…

Troligtvis är det min farfar som tagit bilden. De bodde i Åtorp men bilden är nog tagen efter de flyttat därifrån. Sedan bodde de dock i Bolagshusen och även mittemot på Järnvägsgatan så han har varit i området.

Upp till toppen
Annons: