Annons:
Etikettstorgatan
Läst 2225 ggr
Hans Jacob
11/11/15, 9:07 AM

Kemikalie & Färg affär hörnet Nybrogatan och Storg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna bild på en kemikalie affär i det hörnet här i forumet (tror jag).

Denna affär fanns fortfarande i slutet på 60 talet och vad jag minns så såg skyltarna runt dörren likadana ut.

En vad jag minns ganska rörig affär med brett sortiment, bara en liten färgavdelning. Jag var där fär att köpa gips till modeljärnvägen (Landskapsbygge,  gips och säckväv kan man göra berg av.)

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Annons:
Hans Jacob
11/11/15, 9:57 AM
#1

Frågan skulle ha varit: Vad hette affären och när slog den igen?

Enl mitt minne borde den försvunnit runt 1970

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

AndersE
11/12/15, 11:54 AM
#2

Enligt Henbygdsboken 1995 hette butiken "Kronans kemikalier". Vet inte om någon knytning fanns till apoteket "Kronan"?

Tordmulen-11
11/12/15, 12:10 PM
#3

I Ivan Hiselius historik om Apoteket Kronan står på sid 37, att en tidigare apoteksanställd, Arvid Carlsson startade en kemikaliehandel, som 1924 fick namnet "Kronans", och förklaringen ska vara att  apotekare Callmander då, "välvilligt", övertog "den tämligen mediokra affären", medan kemikaliehandlare Carlsson återgick till apoteksanställning. Så det finns tydligen en koppling där! Men hur länge Kronans kemikaliehandel fanns kvar är ju fortfarande olöst!

Hans Jacob
11/12/15, 2:29 PM
#4

Mycket intresant. Har man ett namn är det lättre att gräva vidare

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Tordmulen-11
11/12/15, 4:42 PM
#5

1976 låg Kurts Färg och Måleri på denna adress, Storgatan 57. Jag förmodar att det är en fortsättning på Kronans kemikaliehandel.

Hans Jacob
11/13/15, 7:50 AM
#6

Har inget minne av Kurts färg men det ka bero på att vi börade handla hos Nilssons Färg (hette det så?) i stället. Tror det finns med på något av färgbilderna härifrån forumet ungefär vid hotell Thor fast på motsatt sida

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Annons:
Farwuq
11/13/15, 10:10 AM
#7

Om vi nu talar om samma butik - och mitt minne är i ordning - så har jag varit där och frågat efter saker till min vinbryggning, det måste ha varit i början av 70-talet.
Den låg - mer eller mindre - hörnet Storgatan - Nybrogatan.
Jag minns också den som en butik med brett sortiment.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: