Annons:
Etikettstorgatan
Läst 1442 ggr
Hans Jacob
2016-02-08 13:42

Stadsparken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis köpt detta vykort. Kan man säga när fotot är tagit?

Kan se att Nybron i bakgrunden fortfarande är den gamla. Kläderna på personerna i parken får mig att tänka på mitten på 60-talet.

Man ser några affärer, Skorönne, Lergöken (konstslöjden), biografen Scala och leksaksaffären på hörnet Storgatan-Nybrogatan hade fått sin Käpphästen skyllt.

Räcker detta till en mer noggran datering?

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Annons:
Hans Jacob
2016-02-09 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bättre bild

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Tordmulen-11
2016-02-09 12:46
#2

Jag tror din tidsbestämning är utmärkt, och det lär väl vara svårt att komma närmare än så. De små träden längs Skolgatan planterades efter att man tagit ner den gamla trädraden för att bredda gatan.

AndersE
2016-02-14 12:15
#3

Affären på hörnan hette väl "Ivar B Jönsson" och som jag minns det var det en kombinerad affär med leksaker och kontorstillbehör?

Hans Jacob
2016-02-15 17:20
#4

Vi kallade som barn affären bara Käpphästen men visst är det Ivar B Jönsson.

En väldigt prydlig affär, kontorsvaror vid disken mot långväggen, frimärkstillbehör vid disken på kortsidan, leksaker i två öar mitt på golvet, någonstans ett ställ m väldigt fina resevoar och kulspetspennor (jättedyrt).  Tror där fanns ett ställ m pipor också.

När man var barn gällde två leksaks affärer "Märklin" (Roslunds) och "Käpphästen", först några år senare kom Varuhallen in i bilden.

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

Helgonet 48
2016-02-23 08:15
#5

Ivar B Jönssons son bor numera i Ängelholm. Lars C

Upp till toppen
Annons: