Annons:
Etikettskolgatan
Läst 2256 ggr
AndersE
10/20/16, 5:57 PM

Mobiloil på gård på Skolgatan 11

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Rubriken ovan ändrad efter identifieringen nedanför)

En bild med polisen Åke Lindblom som fotograf. Tidpunkt troligen sent 50- eller tidigt 60-tal. 

Huset låg förmodligen i Ängelholm och revs förmodligen snart efter fotograferingen. (Eftersom bilden kommer från en samling foton av hus som skulle rivas.)

Annons:
Hans Jacob
10/26/16, 6:40 AM
#1

Rebelberga?

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

AndersE
10/26/16, 9:29 AM
#2

Jag vet inte. Liknar lite gården längst upp på Storgatan men det är inte den. Denna gård finns med all sannolikhet inte kvar idag.

Hans Jacob
10/26/16, 12:21 PM
#3

För mig känns det som det skulle vara på storgatan ungefär i höjd med Kungsgården. där fanns något liknande men jag är långt ifrån säker.

Det verkar ju varit verkstad i huset parallellt med gatan. Bil o Traktor verkstad??

Inga verkstäder i telefonkatalogen?

Vid Ängelhomls södra utfart fanns också lite sådan här bebyggelse

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

christer13
11/4/16, 4:23 PM
#4

Hej

Bilden visar ganska säkert  huset som fanns mellan rosa huset( Skolgatan ) och platsen där Leemans hus finns i dag.    Infart till vänster i utanför  bild till Trobäcks verkstad och Philipsson på Skolgatan., också till vänster utanför bild  fanns en cykelverkstad och en gummi verkstad

Det finns ett kort på samma tema  där det går att se nybyggnad av garage för Trobäcks och Philipsson och cykel däck verkstaden.

Christer S

AndersE
11/6/16, 10:08 PM
#5

Intressant! 

Du tänker inte på gamla "Gösta Jönsson"? 

Har du möjlighet att visa det andra kort du nämner?

TommyA
11/7/16, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har hittat en gammal bild från min pappas samling. På baksidan av fotot står det "Trobäckska gården"  och på bilden ser man också att det står "Gummi och cykelverkstad." Så det verkar som "christer13" har helt rätt. Det är på Skolgatan som bilden är tagen. I bakgrunden ser man husen som ligger utmed Vaktgatan och husen utmed Gasverksgatan.

Annons:
AndersE
11/7/16, 11:17 PM
#7

Vad duktiga ni är - imponerande. Så roligt att bilden fick en "hemvist"!

Hans Jacob
11/11/16, 10:39 AM
#8

Har ni gatu nummret?

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

AndersE
11/11/16, 6:13 PM
#9

Jag tror det är Skolgatan 11. Det grundar jag dels på det senaste fotot med byggnaderna bakom men också på telefonkatalogen från 1949 där Ivar Trobäck finns på just Skolgatan 11. Har jag rätt kan den svartvita bilden vara fotograferad från det vackra gamla huset som ser ut över Stadsparken.

Upp till toppen
Annons: