Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 1008 ggr
AndersE
2017-06-11 19:28

Laxen

Lite pinsamt men idag gjorde jag min första (möjligen andra) resa på Rönneå med Laxen II. Faktiskt väldigt trevligt att se staden från ån. Funderade på om möjligen Johan varit inblandad i guidens speakertext? Om man som jag åkte nedströms först kan man slappna av och lyssna för att sedan lägga till egna kommentarer på hemvägen.

Annons:
Tordmulen-11
2017-06-11 21:22
#1

Hej! Nej, jag är helt oskyldig till guidernas manus (om de inte lånat från hembygdsböckerna förstås). Jag har däremot guidat på Laxen i några sammanhang, men då som inlånad för Dansk-Skaansk forening i fjol, och för en kommunal personalgrupp. Dessutom har jag chartrat Laxen för födelsedagsfester, och då förstås hållit hårt i mikrofonen! Jag hoppas guiden inte fablade för mycket om Skånes Amazonas, krokodiler och annat?

AndersE
2017-06-13 07:45
#2

Jo, lite så var det ju. Men det framfördes också en sådan tanke som att sandflykten kan ha påverkat flytten av Luntertun.

Tordmulen-11
2017-06-13 20:46
#3

Jo, det mesta guiderna säjer är bra och rätt - och jag tror de ser över sitt manus då och då, och tar in ny kunskap och nya teorier. Det var nog lite yvigare och mer "barnanpassat" förr. ..

Spajker
2017-06-30 08:15
#4

Jag minns att när jag åkte Laxen senast, för ungefär 20 år sedan så berättade guiden att det träkors som är placerat i Lunteruns kyrkoruin representerade att man förr i tiden hängt folk där. Inte ett ord om någon kyrkoruin..

Ganska underhållande men kanske inte så faktabaserat var det då

Upp till toppen
Annons: