Annons:
Etikettstorgatan
Läst 1163 ggr
TommyA
2017-12-08 16:33

Storgatan 13

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har denna bilden på Yrkesskolan  på Storgatan 13 i Ängelholm. På bilden står det Yrkesskola på byggnaden, men vad jag vet har det varit Ängelholms första Folkskola. Är det någon som vet när den byggdes och när den blev Yrkesskola i stället för Folkskola? Vilka yrken kunde man utbilda sig i? Någon som vet mer eller hur jag kan få reda på mer om byggnaden?

Annons:
AndersE
2017-12-08 17:44
#1

Jag har inga svar. 

Bilden är trevlig och ny för mig!

Huset till höger bör alltså vara Storgatan 15; gamla Prästgården. Här fanns Ängelholms första småskola ca 1870. Av gavelskylten ser vi att här hanns Spannmålsaffär. Petter Bengtsson flyttade sin affär hit ca 1929-30 från sin tidigare lokalisering på Storgatan 48. Affären fanns kvar till 1982!

TommyA
2017-12-08 19:42
#2

Du har redan gett mig ett svar! Jag visste inte att Petter Bengtssons Spannmåls-affär tidigare har varit Småskola!  Då måste Yrkesskolan vara av yngre datum än Småskolan!

Tordmulen-11
2017-12-09 08:50
#3

Stogatan 13 var inte den allra första folkskolelokalen. Ängelholms folkskola höll först till i hyrda lokaler, men fanns 1877-94 i Framnäs, Östergatan 2. Därefter, fram tills nya folkskolan  (sedermera Centralskolan) vid Skolgatan byggdes, var folkskoleundervisningen inhyst i Storgatan 13, den så kallade Brembergska skolan. Namnet kom av en handelsman Petter Bremberg, som testamenterade huset till skoländamål. När folkskolan flyttat ut, fanns här en tid en flickskola, varefter yrkesskolan hade lokaler här åren 1914-54. Då bytte Ängelholms stad till sig den gamla IOGT-fastigheten vid Skolgatan, och IOGT övertog Storgatan 13.

Upp till toppen
Annons: