Annons:
Etikettbarkåkra
Läst 1574 ggr
Tordmulen-11
2018-03-01 14:27

Soldathemmet vid F 10

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har ett par bilder från Soldathemmet i Barkåkra. Huset, som ligger på västra sidan om vägen, söder om bensintanken, pizzerian m.m. som finns mittför infarten till Valhall Park. finns kvar, fastän starkt ombyggt, och även dolt från vägen av växtlighet. Men är det någon som har mer uppgifter om det: några minnen,  hur länge det var i gång osv. Jag kan inte se att Soldathemmet nämns i de båda böckerna om flygflottiljens historia.

Annons:
AndersE
2018-03-02 07:35
#1

Trevliga bilder!
Tyvärr har jag inget att bidra med…

Hans Jacob
2018-03-04 10:53
#2

Hej

Denna byggnad har jag passerat många gånger. Fast jag tror det var någon slags privat bostad då , byggnaden o trädgården i förfall, verkade mer vara ett tillhåll… tids antagande ca 1965-80.

Idag är det väl upprustat

Letar bilder o fakta om Ängelholm under 60 och 70-tal. Framför allt centrala stan

Hälsningar

Hans

AndersE
2018-03-04 13:17
#3

Jag hittade denna artikel från 2006. Berättar om Carl Andersson. Han och frun drev soldathemmet vid F10 under 20 år.

Länk

AndersE
2018-03-04 13:25
#4

Ett annat litet fynd:

" Utanför F10 fanns ett matställe som senare blev Soldathemmet. Där arbetade Ingrid Håkansson med att laga mat och servera. Det tog inte lång tid förrän det var uppenbart att hädanefter var det Göte och Ingrid som skulle gå vägen tillsammans. Och de blev, förutom varandra, också Skälderviken trogna."

Länk

AndersE
2018-03-04 13:31
#5

Och så detta från en utredning om soldathemsverksamheten från 1965:

"Ängelholm
Verksamheten vid Soldathemmet, F10, Barkåkra, ledes av en styrelse, i vilken ingår representanter för flera av Svenska kyrkans församlingar i trakten, för Barkåkra kommun och Ängelholms stad samt för F 10. Hemmet är inrymt i en enkel fastighet av barackkaraktär och är beläget i närheten av flygflottiljen. Byggnaden är i behov av en omfattande upprustning men är i övrigt ändamålsenlig för verksamheten, som drives i direkt samverkan med förbandets personalvårdsorganisation ."

Länk

Tordmulen-11
2018-03-05 20:14
#6

Tack, de tre sakerna har jag också hittat. Nu försöker jag leta upp några som arbetat på F10, och som kan minnas något av verksamheten.  Folk i min ålder so m gjort värnplikt på F 10 på 60-talet eller kanske 70-talet borde det ju också finnas!

Annons:
AndersE
2018-03-06 22:21
#7

Det finns flera grupper på facebook som samlar folk med flygvapen-bakgrund, med teman antingen flygplantyper eller flottiljer.

Ariis
2018-03-18 19:50
#8

Jag var där en del som ung då jag gick i samma klass som deras son Sven-Ingvar. Tyvärr har jag inga bilder. Vi körde båda moppe och ibland så körde vi ut där och pillade lite på mopederna. Kul att se bilderna, väcker minnen. Jag har inte kontakt med sonen men vet att han finns på Facebook men med ett annat efternamn. Kanske kan man nå honom där.

Upp till toppen
Annons: