Annons:
Etikettstorgatan
Läst 665 ggr
ClaesL
2019-09-01 09:48

Auktionisten med tordönsstämman

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ungefär vid nuvarande Storgatan 82 låg tidigare Ängelholms Auktionskammare där Torsten Fransson regerade oinskränkt. Det är den enda person jag träffat på med sådan oerhörd kraft i stämman att jag var tvungen att avlägsna mig många meter bakåt för att det gjorde ont i öronen.
Avgavs för låga öppningsbud låtsades han inte höra. Budgivaren upprepade budet. Torsten Fransson tittade åt ett annat håll. Budgivaren skrek för tredje gången. Då blev Torsten Fransson irriterad på riktigt: "Jag HÖÖÖR dig!" Framöver tänkte vi alla på att inte komma med skambud…

Annons:
AndersE
2019-09-01 21:55
#1

Jag minns inte detta. Vet du exakt var det låg? Inte på 82 väl?

https://engelholmian

a.ifokus.se/articles/4d71501fb9cb4622270623fa-krukmakare-gustaf-schr

AndersE
2019-09-01 21:59
ClaesL
2019-09-03 12:03
#3

Jag kollade adressen igen, och det ska vara omkring nr 72 - inte 82. Tack för påpekandet!

svenake
2019-10-02 00:55
#4

Runt 1981-82 brukade jag gå dit ibland. Köpte inte mycket men, . . . 

Det fanns saker både inne och ute, under ett tak.  En gång tyckte han att ett bord och en soffa hade stått alldeles för länge utan att bli sålda.  Ingen bjöd.  Tredje lördagen utan något bud ropade han, "Något bud"?  "Ingen som vill bjuda 5 kr"?  Det var tyst.  Sedan ropade han  "Vill någon ha 5 kronor för att ta bort dom"?   Jag svarade "Ja".  "Men då MÅSTE du forsla bort dom också "     Jag fick alltså 5 kr för att ta emot bordet och soffan. Och jag tog hand om dom.    Bordet använde jag till att stå på medan jag målade ytterväggen på mitt fritidshus.

Upp till toppen
Annons: