Sångarnas hus = Thorslundsgatan 17?
Hej på er!
Håller på med släktforskning och när jag då upptäckte att en anfader till mig dog på sjukhuset i Helsingborg 1940 Så hade han bostadsadress Thorslundsgatan 17, Ängelholm.
Kan det vara så att Thorslundsgatan 17 är Sångarnas hus?
Någon som vet mer om detta hus och dess historia?

Ja, det ser så ut, t ex på stadskartan från 1966. Sångarhuset kallas det sedan 1976, då Ängelholms kvartettsångare fick lov att hyra det, och efter reparationer och upprustning kunde ta det i bruk. Huset kallades tidigare "Villa Bosco" eller "Thunbergska villan", och var en av från början fyra gästvillor till Thorslund. Nu återstår två, "Clara" och Sångarhuset.
Vad roligt, då var jag rätt på det! Är dessa byggnader med i någon hembygdsbok eller vet du var jag kan hitta mer information om ägande och dylikt?

Tyvärr vet jag inte om de är beskrivna någonstans. En tredje villa, nu riven, hette "Angemilo". Magnusson-Täckström skrev rätt utförligt om Thorslund i "Här fröjdas vi i hafvets vågor", men nämner inte hotellvillorna. När Bengt Irhammar och jag skrev om badlivet i 2001 års hembygdsbok behandlade vi idem inte heller. Husen verkar ha funnits med länge: redan på stadsplanen återgiven i Engelholms Tidnings julnummer 1915 är de inritade.
Hej, var finns den stadsplanen att titta på?

Engelholms tidnings julnummer 1915 var en minnesskrift till Ängelholms 400-års-jubileum 1916. Den finns t ex på Ängelholms stadsbibliotek.
Jag har den någonstans… Ska se om jag kan bifoga en bild här senare.

Man kan också använda 1929 års stadsplan, som finns som vikblad i Enghoffs Ängelholm 1516-1916. Där syns också gästvillorna.
Här är sidan 29 med den karta som jag tror avses.
Och ett utsnitt…
Denna karta anges vara "Engelholms nuvarande stadsplan" och tidningen utkom alltså december 1915. I tidningen finns också en karta från 1854 där husen inte är med.
Wow! Tack ska ni ha! Fick också lära mig att det funnits en bro över ån där tidigare.

Det har det däremot inte gjort - den där stadsplanen kom aldrig till utförande. Hela den där pampiga svängda allén förblev en plan, nu sen länge skrinlagd!
Haha oj, okej! Jag började ifrågasätta mig själv om hur jag kunnat missa det ;)
Men då förstår jag!

Det verkar som om benämningen "gästvilla" i #1 inte var särskilt välvald. I de tre (nog aldrig fyra!) villorna Clara, Bosco och Angemilo (lustiga namn!) bodde folk permanent.