Annons:
Etiketterängelholms-stadevenemangstips
Läst 233 ggr
AndersE
5/17/21, 9:27 PM

Kyrkogårdsvandring med Johan Brinck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Måndag 17 maj var en vacker, och ganska sval kväll, när Johan mötte tio deltagare för att ta oss med på en vandring på Nya/Norra Kyrkogården i Ängelholm.

Under en och en halv timme fick vi lära oss en del om kyrkogårdens histora och hur den utvecklats och ännu utvecklas. Vi stannade till då och då för att höra spännande och intressanta livsöden som är förknippade med några av gravarna här.

Jag skulle tro att det blir fler sådana här vandringar och kan varmt rekommendera att man följer med!

  • Redigerat 5/17/21, 9:32 PM av AndersE
Annons:
AndersE
5/17/21, 9:30 PM
#1

Under vandringen fick jag också veta att kapellet, som normalt inte är tillgängligt för besökare, kan besökas 'virtuellt' via den här sidan:

https://www.queenmedia.se/kyrkor/angelholm/heligakorsetsinomhus/

AndersE
5/17/21, 9:31 PM
#2

Imorgon är det dags för en ny vandring med Johan, fast då blir det i stadens centrum.

Carmarino
5/18/21, 3:06 AM
#3

Spännande. Har varit med på några kyrkogårdsvandringar, dock inte i Ängelholm. Det är alltid lika intressant.

För dem som är intresserade kan jag tipsa om YouTube-kanalen kulturgravar.se, där de berättar om olika gravar runt om i landet. Än så länge finns det inte så många från nordvästra Skåne med, men de fyller på lite då och då. Bland annat finns Birgit Nilssons grav i Västra Karup med och Strövelstorps kyrkogård är representerad av Elsa Anderssons grav.

https://youtube.com/channel/UCbDHlfOS8sevDMX2Paz6jlg


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dela dina videor med vänner, familj och hela världen.
  • Redigerat 5/18/21, 3:15 AM av Carmarino
AndersE
6/19/21, 8:55 AM
#4

Ny chans - kyrkogårdsvandring 8 juli med Johan Brinck.

Biljetter via Ängelholms turistcenter.

Upp till toppen
Annons: