Annons:
Etikettövrigt
Läst 3982 ggr
Ronny-K
4/4/09, 11:02 AM

Åfiske 60-tal

Ån har förändrats mycket sedan jag växte upp under 60-70 talet. Till det bättre tack o lov.
Har fiskat i ån sedan 5 års åldern när jag kunde smita osedd nedför slänten vid Åsbogatan.
Ibland inte så osedd som jag trodde, straffet var dock lindrigt och smygfisket kunde återupptagas. Min fiskebroders föräldrar hotade med att ågubben skulle ta oss, men inte heller det hjälpte. Vi stod bara lite länge från kanten, ifall ifall…
Ofta avslöjades man av lukten när man kom hem, ån luktade allt annat än gott vid den tiden.

När man blev lite äldre och kajkade omkring i allehanda flytetyg upptäckte man snart varför det stank. Förutom alla små rännor o rör med avloppsvatten som fanns lite här och var fanns dom riktiga stinkarna. Bäcken vid Ängavången, Mejeriet, Lasarettets avloppspump i ett litet grönt hus vid ån och sist men inte minst Grönvalls läder.
Uppströms fanns ju Klippan med sina bidrag.

Någon lax eller Öring fick vi aldrig, de var nog sällsynta vid den tiden. Däremot fick vi Harnack (Id) i massor, de trivdes bäst där det stank som mest. Flytmete med bröd var det effektivaste vill jag minnas.
Ål, Abborre o Gädda var andra vanliga fångster, men ingen fångst hamnade i grytan. Mor vägrade av förklarliga själ befatta sig med något som kom från "den räliga ån".

Nu kan man ju fånga fin Öring i ån och även Lax om man har tur. Tyvärr verkar det dock som om Ålens saga är all, om nu inget kan göras för havsmiljön och mot människors girighet.

Annons:
Cheyenne
4/4/09, 11:33 AM
#1

#0 Jag måste fråga - som inte så bevingad i geografin runt Ängelholm; Är det havsvatten som leds in i ån och är det därmed bräckt vatten eller än ån helt separerad från havet?

Ronny-K
4/4/09, 11:44 AM
#2

#1 Hej,

Ån rinner från Ringsjön, mitt i Skåne, i norvästlig riktning och mynnar ut i Skälderviken.

Brackvatten där havs och åvatten blandas i åmynningen och i viken.
Man kan få fin Abborre i havet nära åmynningen.Skrattande

lizzkulla1
4/4/09, 2:57 PM
#3

Ja de var ju roligt att läsa om Ågubben som mina föräldrar också hotade mej och mina kusiner med men då bodde han vid Ängavångsbron och mot Gåsahalsen till:   Där fanns en grönklädd man i regn kläder om kom på cykel ibland och då var han ute och letade efter barn som varit vid ån, och den mannen fanns ju vi hade själv sett honom

AndersE
4/4/09, 3:00 PM
#4

Ågubben fanns nog vid det parti av ån som man bodde vid…

Flört

Cheyenne
4/4/09, 3:06 PM
#5

Ronny-K, det var intressant. Som boendes i Skåne som barn så tragglades det åar på geografilektionen men denna måste har försvunnit ur minnet.

Kikade vad för fiskar man kan finna i Ringsjön. Följande anges:

abborre, braxen, groplöja, gädda, gös, karp, lake, mört, regnbåge, ruda, sarv, sik, sutare, ål, öring.

Jag sportfiskar själv men har tyvärr rätt dålig koll på hur de olika fiskarna förflyttar sig vid tex lek (parning) och vid olika tidpunkter på året. Men man skulle ju egentligen kunna tänka sig att det då och då dyker upp en "Ringsjöfisk" i ån i Ängelholm.

AndersE
4/4/09, 3:17 PM
#6

#5 Den klassiska fisken är naturligtvis laxen, vilket även framgår av stadsvapnet.

I Rössjöholmsån som rinner ut i Rönneå strax innan Skälderviken har man byggt laxtrappa vid fallet i Munka Ljungby.

Alldeles nedanför fallet (innan trappan byggdes) har jag fiskat lax med min farfar då jag var fyra-fem år gammal. Fint litet minne!

Annons:
Ronny-K
4/4/09, 3:38 PM
#7

#5 Det finns fortfarande vandringshinder i Rönneå men vi får hoppas att de försvinner med tid och annat tänkande.

#6 Kul! Bidde de något? I den åldern behövs inga storfiskar för att det ska vara jättespännande.

AndersE
4/4/09, 7:16 PM
#8

#7 Jo, jag minns hur vi lämnade den stora fisken i farmors omvårdnad och senare avnjöt en fin fiskmiddag.

Ronny-K
4/5/09, 2:11 PM
#9

Årets första blanklax fångad i ån, 8 kg !

#8 Anders,

Nu vet jag inte om det är tillåtet att hänvisa till  hemsidan till en i Ängelholm välkänd butik för sportfiskeutrustning vars ägare skriver en allmän fiskedagbok…Hursomhelst,  där finns en fin bild på glad fiskare o mindre glad Lax..Flört

AndersE
4/5/09, 3:04 PM
#10

#9 Länka du! Flört

annsofi
4/5/09, 3:14 PM
#11

Wow, vilken fisk :-)

Ronny-K
4/5/09, 3:28 PM
#12

#9 Tack för klartecken!

Från Varuhallen Hobby Ängelholm hemsida, se länk i Fiskedagboken-Aktuell….som nedan skrivet av ägaren och storfiskaren Bengt Larsson

"                              2009-04-04

Tydligen kladdade jag lite med sidan igår kväll så den inte kom ut på nätet….ber om ursäkt för det men nu funkar den igen….

Bilden på första blanklaxen från Rönne å har ni HÄR !   Trevligt, trevligt…

Var ute på kusten tidigt imorse, fick en besa och hade fyra fem hugg och några efterföljare men ingen mer ville upp. Kristallklart, lågt vatten och vindstilla gjorde öringarna väldigt försiktiga. Imorgon skall det bli mer vind och då är det garanterat bra fiske."

AndersE
4/5/09, 4:09 PM
#13

Ja, den var vacker!

Annons:
Upp till toppen
Annons: