Annons:
Etiketthistoria
Läst 3628 ggr
KjellRu
4/5/09, 1:28 PM

Vi på landet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade en som jag tycker ganska typisk bild från landet. Det är min Farfar, Karl "Storegårds Karl" Johansson som bedriver ekologisk odling på 1930 talet.

Annons:
KjellRu
4/5/09, 1:32 PM
#1

Det blev en typisk bild på mig istället!!!!!! Lyckades inte få med bilden på min farfar,jag fär nog gå på kurs.

AndersE
4/5/09, 3:03 PM
#2

#1 Jag lyckades få dit den. Passade på att behandla den en anings också. Hoppas det blev ok!?

Väldigt trevlig bild. Det finns alltsför få vardagsbilder så jag hoppas alla som har också vill dela med sig.

KjellRu
4/12/09, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hittade detta lite fuktskadade kort på min Farfar Karl Johansson (1871-1961) när han arbetade som bas vid olika vägbyggen i Nv.Skåne. Vart bilden är tagen och vilka personerna är, utom farfar mannen i stövlar,som står till höger om den stenlastade skottkärran vet jag inte.Troligen är det från Rössjöholms trakten.  Men vilket slit de hade i jämnförelse med dagens vägbyggare. Även arbetskläderna skiljer sig en hel del,inga direkta skyddskläder,men snyggt klädda enligt min mening.

Cheyenne
4/12/09, 12:03 PM
#4

#3 Ja, oj vilket fantastiskt foto. Kul att se.

Tänk att balansera den där fullastade skottkärran med sten - förmodligen vansinnigt tung - på den smala brädan längs marken.

KjellRu
4/12/09, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Men tydligen kunde man konsten att koppla av efter hårt arbete. Denna bild är från min farfars hem,mitt nuvarande. Vad man firade vet jag inte och inte heller vilka alla personerna är.Tacksam för hjälp. Ynglingarna längst fram är min fader Ruben till höger född 1908 och hans broder Frank, så bilden bör vara tagen  mellan 1910-1915.Men visst ser det livat ut.

Cheyenne
4/12/09, 12:19 PM
#6

#5 Vilka trevliga foton du visar upp. Din far och farbror med sjömanskostym och trätofflor *söta*.

Om man får försöka årstidsbestämma fotot först så verkar det handla om tidig vår eller höst med tanke på att de har lite mera kläder på sig.

Annons:
KjellRu
4/12/09, 12:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En bild på några deltagare i MunkaLjungby musikkår, bör vara från 1920 talet. Men vilka är dom?

KjellRu
4/12/09, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En varm sommarbild från min farfars mosse då man höll på med torvbrytning. Här fick alla hjälpa till,stora som små.När jag var liten fick jag åka med min fader ,när han körde med häst och vagn in till Ängelholm för att leverera torv, bl.a.  till en skräddaremästare  Lindeberg som bodde på Storgatan, mellan  62-66, starx norr om Stadsparken. En resa på nästan 3 mil som tog hela dagen. Men var en upplevelse i sig.

AndersE
4/12/09, 2:38 PM
#9

Verkligen härliga bilder! 

#3 Rullebörar, spett, korp och t.o.m. ett städ tycker jag mig skymta. Man anar vilket oerhört tungt arbete det måste ha varit. Undrar var det kan var. Stenigt värre i jorden. Träden verkar mest vara björk.

Om vägbyggen har Bertil Jönsson berättat i ett kapitel i boken "Glimtar från Ausås socken".

#5 Väldigt charmig bild. "Goa gubbar" i många åldrar. Halmtak verkar huset ha. Inga spröjs i fönstren. Undrar om det kan gå att känna igen huset?

KjellRu
4/12/09, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

# 9 Det får bli ett vintermotiv, kör Du väg 114 mot Örkelljunga så känner Du säkert igen det. Du har rätt när det gäller halmtak, det visste inte jag heller innan jag tittade nogare på bilden.

Vad tror Du att man använde städet till vid ett vägbygge. Det måste nog har varit för att fixa till verktygen.

AndersE
4/12/09, 7:21 PM
#11

#10 Är det samma hus, eller bara samma ställe?

Ja, jag funderade på städet. Kanske var det som du säger för att fixa verktyg?

Tom-B
4/16/09, 1:20 AM
#12

Jo men visst! Städet användes för att fixa verktygen.

T ex korpen slogs ju med kraft i backen och träffade allt som oftast en sten och blev därvid trubbig. Fram med en slägghammare och dunka på korpspetsen med städet som mothåll.

Likaså spetten träffade sten då och då.

Fast jag tycker nog städet mer ser ut som en ambolt, vilket är lika med ett mindre städ.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

KjellRu
4/16/09, 10:44 AM
#13

#12. UNder själva styädet ser man ju något som liknar ett hjul! Kan det ha varit en sådan "grej" som smederna använde sig av, jag vet inte vad den heter, men det var en bädd av glöder som man la in järnet i, innan man började banka på det.Det var någon form av bälg som blåste in luft så glöden tog sig riktigt. Jag minns det från när jag var med min Farfar, när han skulle få  skott sina hästar, då la smen in hästskon i glöden och sedan slog han på den så den fick rätt passform.

Annons:
Tom-B
4/16/09, 11:59 AM
#14

#12. Håller med Dig. det är en med största sannolikhet en liten ässja för att värma stålet innan man gick löst på det på städet.

Faran var ju bara att man värmde så att stålet sedan blev sprött och sprack vid användandet. Men det där kunde gubbarna på den tiden.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Upp till toppen
Annons: