Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 5772 ggr
Cheyenne
4/6/09, 12:03 PM

Kvarter och adresser i Ängelholm stad

Var finner man information om vilka gatuadresser de olika kvarteren i Ängelholm var/är?

Annons:
AndersE
4/6/09, 1:28 PM
#1

Jag använder mest Ängelholms stadskarta i 1:5000. Nypris 2:50!

Jag har flera ex. Hittas ofta på t.ex. Tradera. Där finns kvartersnamnen med.

Sedan finns "Ängelholm 1516-1916" av Karl Enghoff. Samma där. Jga har flera ex. Hittas också lätt på t.ex. nätantikvariat. Sist i den finns en samling kartor från olika tider. I riktigt gammal tid fanns andra namn på kvarteren. Den nyaste kartan i Enghoff har med någon slags fastighetsnummer i kvarteren.

AndersE
4/6/09, 1:32 PM
#2

Ex. Enghoff för 160:-

Är man lite tålmodig så brukar den dyka upp på Tradera till lägre pris.

Cheyenne
4/6/09, 1:37 PM
#3

Tack Anders. I Stockholm finns ju en adressomvandlare på Stockholms Stadsarkivs hemsida (man skriver in adressen och får fram kvartersnamnet eller vise versa). Sen kan man också ta hjälp av Stockholmskällan.se som har en liknande sökfunktion.

Tordmulen-11
4/6/09, 2:46 PM
#4

För äldre historia kan man använda Dagbladet Engelholms Tidnings jubileumsnummer, som kom ut till jul 1915. Där finns ett uppslag med de olika kvarteren och fastigheterna, med ägare vid fyra olika tidpunkter från mitten av 1700-talet till "idag" (dvs 1915). Ängelholms kommun gav 2007 ut en förträfflig atlas med förteckning över alla kvarters- och gatunamn i kommunen "idag" (dvs 2007). Det är viktigt att uppmärksamma, att i samband med kommunsammanslagningarna 1970/71 fick man byta en del kvarters- och gatunamn eftersom de förekom på flera ställen i den nya kommunen. Det är därför vi t ex har Östra Storgatan och Östra Järnvägsgatan i Munka. Jag har i detta hänseende haft stor glädje av en stadskarta från 1966.

AndersE
4/6/09, 3:13 PM
#5

#4 Ja, stadskartan från -66 är den jag refererar till i #1.

Jag får nog ta en titt på jubileumsnumret 1915. Finns den i bibliotekets Ängelholmsrum? Eller i kommunens klipparkiv?

Tordmulen-11
4/6/09, 8:17 PM
#6

Jubileumstidningen finns till hemlån i en inbunden kopia. Den heter "Minnesskrift med anledning af Engelholms 400-årsjubileum". Kvartersuppslaget finns på sidorna 32 och 33. Förteckningen hänvisar till kartor från respektive år. På kartorna är kvarteren indelade och fastigheterna numrerade, så man kan läsa ut vem som bodde var de aktuella årtalen. I Ängelholmsrummet finns ett exemplar av "originalet", vilket är bra eftersom en del av fastighetsnumren kan vara lite svårtolkade på kopian. - Tidningen är späckad med annonser från firmor i dåtidens Ängelholm med omnejd, vilket ger lite extra krydda!

Annons:
Cheyenne
4/6/09, 8:24 PM
#7

#6 Det där låter ju helt fantastiskt. Åh, tänk ett par-tre dagars semester och få fördjupa sig i ovan nämnda Jubileumstidning.

AndersE
4/6/09, 10:23 PM
#8

#6 Det får bli ett biblioteksbesök helt klart!

AndersE
4/8/09, 1:34 PM
#9

Originalet hittade jag inte i Ängelholmsrummet, men kopian lånade jag hem. Skall försöka presentera en del av det här.

När tiden infinner sig…

Flört

Tordmulen-11
4/8/09, 2:50 PM
#10

I måndags kväll höll jag originalet i min hand, så det finns nog där ändå! Men det är en tunn bok. (Jag hade f.ö. turen att hitta ett eget ex. antikvariskt en gång på Bokmässan i Göteborg. Men den är sällsynt - så är det ju med tidningsnummer. Mitt hade överlevet eftersom en tidigare ägare bundit in det.)

AndersE
4/8/09, 9:45 PM
#11

#10 Jag letade länge. Bad till och med om hjälp…

(Du var visst ledig!)

AndersE
5/2/09, 1:49 AM
#12

Jag har återlämnat boken och sitter nu och studerar mina avfotograferingar. Det är väldigt intressant.

Det som finns är alltså förteckningar över följande kvarter:

  • Vakteln
  • Svalan
  • Dufvan
  • Falken
  • Näktergalen
  • Örnen
  • Påfågeln
  • Lärkan
  • Strutsen
  • Trasten

Enligt tidningen är uppgifterna hämtade från "fastighetslängder" och anger de borgare som vid olika tidpunkter står antecknade som ägare till gårdar och tomter i "den egentliga staden" samt de personer som "i våra dagar innehafva motsvarande fastigheter".

Tidningen kom alltså ut julen 1915 (#4) vilken tid alltså är "i våra dagar". Tidpunkter är således 1750, 1803, 1856 och 1915.

Själv finner jag att min farfars far år 1915 ägde en fastighet i kvarteret Lärkan. Den ägdes 1750 av handl. Gustaf Hjelm, 1803 av majorskan Siewers o regementsfältskär Graf och 1850 av färgare Fehrlund. Om jag tolkar allt rätt handlar det om ett hus ungefär där nuvarande "passagen" är, dvs mittemot "Ernst Paulson". 

Några år tidigare hade min farfars far en affär på Storgatan. Jga har undrat var på Storgatan den låg. (länk) Är detta svaret?

Upp till toppen
Annons: