Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 2004 ggr
annsofi
2009-05-03 18:40

Ombyggnad av stationen närmar sig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I HD/NST 090414 finns bland annat detta att läsa om ombyggnaden;

"En modernisering av stationsområdet i Ängelholm genomförs under sommaren. Ett förbindelsespår kommer att byggas så att Helsingborgstågen kan använda spår 1. En annan stor del i projektet är den nya gång- och cykeltunnel som ska byggas under Åstorpsspåret. Den nya gång- och cykeltunneln kommer att ansluta till Tågmästaregatan och vidare till Landshövdingevägen. När den delen är färdig tänker Banverket riva den befintliga gångbron över Åstorpsspåret vid sjukhuset"

Här är några bilder på och från gångbron.

Annons:
annsofi
2009-05-03 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vyn från bron med Lindhaga till vänster.

annsofi
2009-05-03 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är bron sedd från södra sjukhusets sida.

AndersE
2009-05-03 19:23
#3

Fina bilder. När jag var liten bodde jag i hyreshusen mittemot sjukhuset (adress Höjavägen och sen Södra Vägen) och då gick vi ofta över just på den bron. Har ett minne av att någon hade höns precis söder om bron.

annsofi
2009-05-03 19:55
#4

Jag gick också här som barn och då som nu, tycker jag om att gå här. Tycker det är synd att den ska försvinna … Vet du eller någon annan hur gammal denna bro är? Den blev ju "förlängd" med några trappsteg för några år sedan och "förlängningen" blev då gjord i betong, trappstegen är ju annars gjorda i trä.

AndersE
2009-05-03 21:44
#6

#5 Tack! Tänkte inte på att du även har med en bro som inte går över ån!

Annons:
annsofi
2009-05-03 22:43
#7

Tack för upplysningen :-)

Ronny-K
2009-05-04 16:39
#8

Det var en spännande bro när man var liten. Att stå där uppe när ett godståg draget av DU koppelstångslok (brunlok) dundrade fram inunder. Vi brukade vinka till lokföraren o biträdet, dom vinkade för det mesta tillbaka. Glad

Upp till toppen
Annons: