Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 4012 ggr
Ronny-K
2009-06-23 15:29

Luffis

Vi som vuxit upp på Villan med omnejd har väl alla minnen av Luffarskogen. När jag gick på Villanskolan skulle vi ta märke i gång, brons, silver osv. Då var det varv efter varv runt Luffis (innan innerleden). Plocka vitsippor på våren ingick också i programmet.

Innan skolåldern blev man ibland lämnad hos "lektanterna" på lekplatsen i Luffis. Dom hade en stor låda med leksaker man kunde låna. Lådan låstes på kvällen och stod kvar oskadd nästa morgon. Otroligt men alldeles sant!
Tant föresten, det var säkert skoltjejer, men dom var såå gamla Glad

Fotboll kunde man spela på den öppna platsen Ö om lekplatsen eller på "Gröningen" mellan Luffis och Gamla Stations tomten

Mjölkaffären har vi nog redan avhandlat.

Fler minnen?

Annons:
AndersE
2009-06-23 17:14
#1

Luffarskogen minns jag väl. Bodde mina första år på Höjavägen och sedan Södra vägen, så i Luffarskogen var man nästan dagligen. Även under lågstadietiden på Villanskolan vet jag att vi någon gång var i Luffarskogen. Minns att vi lekte "sista paret ut! i öppningen.

Riktigt fin lekplats med karuell, gunghästar och gungor.

annsofi
2009-06-23 23:18
#2

Jag växte upp på Lamellgatan så i Luffarskogen var jag varje dag (känns det som) och lekte. Minns både lekplatsen och "lektanterna" som om det vore igår. Tänk så mycket roligt vi hade där! Nu är lekplatsen nästan igenvuxen, man blir deppig när man ser det.

På vintrarna åkte vi skidor nedför den lilla backen, som fanns tvärs  över skogen, mellan Landshövdingevägen och Vinkelgatan. Inte var den så hög eller lång men den roade oss mycket.

Jag vet att jag har några gamla kort i gömmorna från Luffarskogen, ska se ifall jag hittar dom.

Ronny-K
2009-06-24 10:01
#3

Ett minne som sved var när jag, 5-6 år gammal, lekte i "skogen" mellan lekplatsen och Rosenholmsvägen och upptäckte ett i mitt tycke mystiskt hål i marken.
Jag tog en pinne o rotade runt i hålet.. Ve och fasa! Jordgetingar ! Inte ens lektanterna hann ikapp mig när jag sprintade över Landshövdingevägen och upp till mormor i det gula huset på andra sidan.
Tårar o Salubrin. Ett stick hade tagit precis bakom örat och örat liknade mer ett litet blomkålshuvud. Hädanefter fick alla hål i marken vara ifred för min del.

Roligare minnen var betlyktorna vi karvade till på hösten. Bönderna kom med sina betlass från Höjavägen och svängde in på Landshövdingevägen via Planteringsvägen på väg mot sockerbruket i Hasslarp. I svängarna ramlade ofta några betor av det toppade lasset till alla ungars glädje. Vi karvade och skaffade ljus, sedan lös lyktorna fint i höstmörkret. En svag lukt av bränt socker hängde i luften.

annsofi
2009-06-24 19:47
#4

Betlyktor har jag också gjort! Det var kul! Vad fint det lös om dom på kvällarna.

Ariis
2009-06-28 13:35
#5

Jag minns att min far berättade att när han var ung så var det krig mellan olika grupper av pojkgäng där i skogen. Det var på 1930-talet och han fick en speciell glimt i ögonen när han pratade om luffarskogen. Nu överdrev han säkert berättelserna men tydlgien var det en plats som dom kunde vara i fred på. Jag själv vill minnas att det låg en butik i ett litet hus där som sålde mjölk och smör, stämmer det? När jag var ung så smög vi omkring i buskarna och lekte indianer och det var spännande och jag har för mig att det fanns ett ålderdomshem bredvid också. Dom hade så stora planteringar av buskar så att man kunde gå in snåret och sitta där helt ostört och ha hyss för sig.

AndersE
2009-06-28 13:49
#6

#5 Mejeributiken låg utmed Landshövdingevägen. Jag minns den från mitten av 60-talet.

Med ålderdomshem menar du nog Lindhaga? Fsat det låg på andra sidan Södra vägen.

Annons:
annsofi
2009-06-28 14:12
#7

På Lindhagas tomt fanns och finns det än idag en liten damm. När jag var barn så brukade vi åka skridsko på dammen.

AndersE
2009-06-28 17:19
#8

#7 Det har jag också gjort!

Ronny-K
2009-06-30 09:48
#9

#5 Kanske menade du det långa huset med pensionärslägenheter på andra sidan Lilla Torggatan? Barnens trafikskola låg/ligger bakom nämnda hus.

#7 & 8 Samma här! Har sett på någon karta att den benämndes "Kyrkdammen". Konstigt, ligger ju långt ifrån kyrkan.

Minns en gammal farbror som varje dag gick ner o tvättade sina trätofflor i dammen.

Ariis
2009-07-08 15:24
#10

Ja minnet är ju som det är och det var inte ålderdomshemmet jag tänkte på det ligger ju i andra ändan. Nu bodde jag på Stallgatan så det var en bit till luffarskogen när man var liten och det var andra gäng som hade den skogen som sin, vi hade hålan som vårt område. Och sluttningen ner till ån som var en idealisk backe på vintern om man kunde stoppa den runda pulkan vill säga. Däremot satt jag ofta på Nisses kondis och tittade på Tv eftersom vi inte hade det själva. Jag satt ofta ensam så det är väl ingen annan somminns att dom var tidiga med TV.

AndersE
2009-07-08 15:41
#11

#10 Jag minns inte TV:n särskilt men vi hade TV hemma rätt tidigt.

Ariis
2009-09-14 12:41
#12

Jo det fanns en TV i rummet där man fikade som var rakt fram om jag minns rätt med fasta möbler och TVn satt högt uppe på väggen till höger. Det var bara en kanal och så danska möjligen men allt var väl kul att se då.

AndersE
2009-09-14 13:39
#13

#12 På Nisses finns fortfarande ett rum där man kan fika. Sommartid även plats utanför.

Länk till Nisses

Annons:
Ronny-K
2009-09-14 15:20
#14

#12 & #13 O gott bröd har dom!

På 60-70 tal var det ett populärt fik för polisen, ofta såg man en "svartvit fyllsnappare" parkerad utanför.

När färg-tv'n introducerades hade ett annat fik, Dahlmans, iförskaffat en sådan. Vi var ett gäng skolkompisar som gick dit för att kolla en ishockeymatch på nymodigheten.
Färg var det, men den hann inte med spelarna. den kom som en skugga bakom och "fastnade" bara då spelaren stod nästan still..Glad

lizzkulla1
2009-09-19 14:17
#15

Vid luffarskogen fanns ju ett pensionärshem adress LillaTorggatan.

Där fanns också en liten skog. Men luffarskogen var toppen, brännboll på gräsmattan och dunkgömme, hade man pengar så på dagtid fanns ju mjölkaffären, hur många sådana små mjölkisar fanns de i Ängelholm.

IÄngavången fanns ocså en sådan härlig park,

Jag och min kompis Agneta passade 2 små syskonpojkar efter skolan slut en promenad dit så var leken och gungningen igång och gråten när vi skulle hem,på pojkarna

AndersE
2009-09-19 14:56
#16

#15 "Parken" i Ängavången finns kvar, med ny lekutrustning.

Upp till toppen
Annons: