Gösta Jönssons bilfirma
Här berättar jag om ett modernt bilföretag med gamla anor.
För bara några veckor sedan köpte jag en ny Citroën C5 hos Gösta Jönssons bilfirma på Verkstadsgatan söder om Klippanvägen vid infarten till Ängelholm. Som lokalhistoriskt intresserad, och med minnen från den tid då företaget fanns mittemot min skola, började jag undra över hur företagets historia ser ut. Här är den.
Gösta Jönsson
Gösta föddes 1 Juni 1908 i Frykerud i Värmland, men kom till Ängelholm som tvååring. Redan som 16-åring började Gösta i bilbranschen 1924.
Bildeve
Södra delen av Storgatan. Dahlberg & Viebke fanns in på gården efter låga huset till vänster. Carl XV bro dold bakom huset till höger
Första anställningen var hos Dahlberg & Viebke som sedan blev Bildeve. Bildeve hade grundats 1920 av Algot Viebke. På den tiden handlade det mest om Ford och Gösta fick hjälpa till med montering. Bilarna kom i trälådor för 1 975:- per bil. Timlönen var en krona.
Bildeve sett från Carl XV bro. Huset rakt fram ägs idag av hockeystjärnan Kenny Jönsson
Samma år som Volvo började producera bilar, d v s 1927, tecknade Bildeve sitt första kontrakt om försäljning och service av Volvos produkter. Ford gillade inte detta utan krävde att man valde - antingen Volvo eller Ford och då valde man Volvo.
Gösta startade eget
I slutet av 1920-talet kom depressionen och det var svårt att hitta arbete. Gösta fick då istället chansen att starta eget och tog den. Företaget, idag över 80 år gammalt, startade 1929 i lokaler på Storgatan 51.
Storgatan 51 till vänster. Trädet till höger markerar Stadsparken.
Standards cykelfabrik hade flyttat 1927 från Storgatan 51 till 90. I de gamla lokalerna blev det nu plats för flera småföretag. Utöver Gösta Jönssons bilverkstad fanns också cykelverkstad, radiohandlare och bilelektronik. På 30-talet kunde man klara sig med enbart verkstad. Gösta Jönssons huvudsakliga inriktning var reparationer samt tillverkning av komponenter till personbilar, lastbilar och traktorer.
I en artikel i NST 1982 hade man fört samman Gösta Jönsson med Henry Tufvesson som var verkmästare många år hos Gösta. Tufvesson började arbeta hös Gösta 1931 och de kom att arbeta tillsammans under 47 år.
Gösta Jönsson till vänster, Henry Tufvesson till höger
I artikeln minns de gamla tider, hur den första billyften var ett rep i bilens framända och upp i ett träd, hur de sedan köpte en begagnad billyft av Bildeve i Munka Ljungby som hängde med ända till 1981, hur de forslade traktorer på en släpkärra som de hängde efter en nedväxlad gammal likbil, en Dodge, och en hel del andra minnen. På sitt kontor på Skolgatan hade Gösta en gammal räkning. Det gällde en reparation av en Chevrolet:
2 st bottenpackningar -:70
1 st vevstaksbult -:35
2 liter olja 2:-
Arbete 4:-
Summa kronor 7:05
Räkningen fanns kvar eftersom den aldrig blev betald…
Krigstid
Då kriget kom innebar det många förändringar. Man hade först bara 4 anställda, men fick snart anställa tio till för att arbeta med tillverkning och montering av gengasaggregat. Till det behövdes såväl smeder som snickare.
Vid tyskarnas invasion av Danmark 1940 hade man precis fått förfrågan från Televerket om service på deras bilar. Gösta tyckte inte han hade resurser för det men tackade ändå ja. Tack vare det fick han eget körtillstånd under kriget. Televerket byggde ut förbindelser mellan Malmö och Göteborg och Gösta Jönsson skötte bilparken. Krigsåren blev ett uppsving för företaget. Det fanns få lastbilar och de måste ständigt vara igång. Man hade dessutom avtal med krigsmakten om reparationer.
1940- och 1950-tal
Efter kriget blev det mycket jobb med att återställa bilarna för bensindrift. Företaget flyttade till nya lokaler på Skolgatan 17 där man skulle bli kvar till 1988.
Personal utanför verkstaden på Skolgatan
Utöver reparationer sålde man såväl personbilar, lastbilar som traktorer. Mot slutet av 40-talet och på 50-talet började sedan bilarna rulla igång ordentligt. Först blev man återförsäljare åt Rask & Björk, dvs sålde Ford. I verkstaden jobbade man också bl.a. med den då populära DKW. Fram till 50-talet förblev man återförsäljare av amerikanska bilar. Efterhand kom sedan VW, BMW, Borgward och Lloyd.
Bild från en utställning i idrottshallen i Nybroskogen. Gösta Jönsson ställde ut Borgward-bilar
1960- och 1970-tal
På 60-talet sålde man Triumph, Rover, och Jaguar. År 1970 skrev Gösta Jönsson kontrakt och blev återförsäljare för Citroën.
Härifrån är mina tidigaste minnen av företaget. Tidigare hade vi köpt Citroën hos Anders Cederholm i Helsingborg. Nu blev vi kunder hos Gösta Jönsson och eftersom firman låg precis mitt emot Central- och Rönneskolan gick man gärna över och tittade när det kom hem nya bilar.
Nya lokaler
År 1988 flyttade man till nybyggda lokaler på Verkstadsgatan. Då tog sonen Thomas Jönsson och hans fru Anette över och Gösta lämnade. Även dottern Gertrud har arbetat i företaget. Idag är Gösta Jönssons Bilfirma en fullservice-anläggning med både begagnade och nya bilar, och auktoriserad verkstad för Citroën, Mitsubishi och Seat.
Gösta som vi minns honom på Skolgatan 17
Gösta Jönsson dog 1997.
Källor:
- Artikel i NST 1982-04-11
- Artikel i NST 1993-06-01
- HB Gösta Jönssons hemsida
- Bildeves hemsida
- Redigerat 2020-12-04, 10:33 av AndersE

Gösta Jönssons minns man, far brukade serva bilen där.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland