Annons:
Etikettövrigt
Läst 3832 ggr
Ronny-K
6/2/11, 11:44 PM

Tipsunda 2, anno 60-70 tal

Gör en runda till..

Precis som i förra..Trevlig resa och var snäll och rätta mig där/om jag minns fel…..(det gör jag säkert).

Vi får se hur många rätt ni får och hur många fel jag får..{#emotions_dlg.smile}

Annons:
Ronny-K
6/3/11, 12:13 AM
#1

Fråga #10 blev en slamkrypare, sorry! Man kan inte gå tillbaka o rätta till…

Det finns kanske fler? Timmen är sen..{#emotions_dlg.laughing}

Johnny
6/3/11, 11:50 AM
#2

Hejsan, hoppsan{#emotions_dlg.smile}

Hm… bara 6 rätt{#emotions_dlg.cool}

Vad skylla på? Om man nu ska göra det? Ja, det är ju många år sen jag bodde i området

Tordmulen-11
6/3/11, 1:01 PM
#3

Kul och knepigt! Jag är rätt mallig över mina elva rätt! Det gick betydligt sämre på Ronnys förra…

AndersE
6/3/11, 1:32 PM
#4

Hmm, tror jag hade sju rätt. Skyller åter på att jag är för ung…

{#emotions_dlg.smile}

annsofi
6/3/11, 3:22 PM
#5

Jag lyckades få 11 rätt. Det var lättare i förra tävlingen :)

KjellRu
6/3/11, 5:13 PM
#6

Denna gång blev det det bara en 12:a ,sprack på Arbetet, när den låg vid Stortorget hette den Nyheterna. 1964.

Byta den namn sedan till Arbetet? Och när?

Även EPA frågan var lite knepig av sig.

Tusen Tack till dig Ronny,en mycket kul grej,denna var luriga än den första.

Annons:
AndersE
6/3/11, 5:28 PM
#7

Glömde tacka…

Tusen tack Ronny. Det här är väldigt trevligt och uppskattat!

Ronny-K
6/3/11, 6:21 PM
#8

Trevligt att ni hade kul, det hade jag också! Väl bekomme!

#6 När tidningen bytte namn har jag ingen aning om. Jag hade en skolkamrat vars far jobbade på Arbetet. Tror att det är därför jag mindes. Det tog en stund att komma ihåg att det nog låg på två platser under den aktuella tiden…tror jagFlört Storgatan vid stortorget och Skolgatan vid Stadsparken. Minns jag rätt?

EPA med den goda mjukglassen, mitt första inhandlade tält (1969) ¨Björkö¨, samt fiskedrag längst in till höger i butiken gör att EPA lever kvar i minnet.

Jag har ett annat vagt minne av en affär som hette Resia (där Guttsmans foto låg senast)? Spiraltrappa ner till källarplan. Mycket diffust minne, vore tacksam för hjälp.

Till sist, ett Cafe', jag har fikat där mången gång..kan inte på något vis komma ihåg namnet. Det låg strax intill Linde'ns korvkiosk (N). Idag Pizzeria. Tacksam för hjälp med namnet!

Johnny
6/3/11, 9:35 PM
#9

På tal om Lindéns.

Strax intill på vänster sida låg en herrekiperingsaffär? Ett vagt minne av den hette Jönssons/Carlssons/Perssons, eller något annat efternamn. De hade, vid ett tillfälle, en kampanj på Lee-jeans. Märkligt minne…Cool

Vi talar nu om mitten på sextio-talet. Någon som vet namnet på affären?

Trevlig rundaGlad

Vi tar en te´, eller hurSkrattande

KjellRu
6/3/11, 10:08 PM
#10

#8. Om jag inte minns helt fel så var där en rulltrappa i Resia affären.Ängelholms första.

Cafét kommer jag inte ihåg,det är det där med minnet!

#9 Det var Perssons kläder,ägdes av Bertil Persson som bodde i samma hus som butiken.Östergatan 36.

I kväll var vi bra i fotboll!!

Ronny-K
6/4/11, 6:14 AM
#11

Namnet på Cafe't jag efterlyste namnet på i #8 dök plötsligt upp ur minnets dunkel.

Cafe' / Konditori Royal!

Lite korsordseffekt, lägg ifrån dig krysset en stund så dyker det där ordet du söker för det mesta upp.

AndersE
6/4/11, 8:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Resia. Bilden tagen strax innan husen revs. Realisation pågår.

Sedan flyttade väl affären tvärs över gatan?

KjellRu
6/4/11, 9:12 AM
#13

#11 Helt rätt Ronny,precis vad jag gjorde och kom på det,men Du var snabbare.

#12 Vilken härlig bild,vad man glömmer snabbt hur det såg tidigare i vår fina stad.

Därifrån flyttade det tvärs över gatan,tror det var  när huset revs.

Hälsningar till dig från ett undebart fint sommar väder här hemma i Lergöka byggden.Hoppas att även Ni har det bra.Glöm inte att ta fram den blå/gula på måndag.

Annons:
Ronny-K
6/4/11, 9:29 AM
#14

Fin bild Anders!

Där kom ju ett annat gammalt kondis med också. Eller läser jag fel?

Äntligen kan jag instämma med dig. Jag är för ung får att minnas detta hus!Skrattande

KjellRu
6/4/11, 9:35 AM
#15

#14. Det är Gartborns konditori, i mitten av 60-talet låg det på Storgatn  48

Tordmulen-11
6/5/11, 9:07 AM
#16

#6 Nyheterna, f.d. Skånska Socialdemokraten, gick upp i tidningen Arbetet 1965.

Upp till toppen
Annons: