Annons:
Etikettsödra-utmarken
Läst 4617 ggr
Tordmulen-11
2011-09-05 14:55

"Skålgropen" vid Espehögen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det brukar påstås, och jag har länge levt i tron att, det vid Espehögen i Kulltorp, Ängelholm, finns ett sten- eller bronsåldersminne i form av skålgropar eller s.k. älvkvarnar. Det är människogjorda gropar i sten, som man tror kan ha haft någon magisk eller eljest rituell betydelse. Fina exempel finns på Drottninghög i Västra Karup. Men i Riksantikvarieämbetetes fornminnessök finns en anteckning av inventeraren som besökt Espehögen, att det måhända snarare är fråga om en sten som använts för makadamslagning, alltså en betydligt yngre fornlämning än sten- och bronsålder! Jag har skickat bl.a. bifogade bild till en hällristningsexpert och till länsmuseet, och länsmuseet ansåg att det säkerligen handlar om makadam, medan hällristningsexperten starkt lutade åt samma håll. Så visserligen är gropen fortfarande ett fornminne, eller blir när den fyllt 100 år, men åldern är inte vad jag trott! I varje fall kommer jag i fortsättningen att uttala mig betydligt mer försiktigt om Espehögsgroparna!

Annons:
KjellRu
2011-09-05 16:25
#1

Hej Johan! Ja,nog tror jag att det är en sten som använts till stenknackning. Vi hade en sådan sten hemma hos oss, min fader berättade att när han var ung  så hade han stått ocn knackat sönder stenar vid denna. Tyvärr, så vet jag inte vart den tog vägen,men den har inte blivit sönder knackad,det vet jag. Får ge mig ut och leta i stenrösen.

AndersE
2011-09-05 21:53
#2

#0 Intressant och ett bra exempel på hur lätt det är att bli "lurad".

Hade någon visat mig stenen och berättat om fornminnen hade jag köpt det med hull och hår.

Sen blir jag ju nyfiken på hur det mera nutida hanterande sett ut som gett denna lämning. Kan någon förklara?

E
2022-01-12 13:58
#3

#0: googla bullaun stone och jämför. Googla också keltisk kristendom. Kan ju vara en mycket tidig dopfunt.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: