Annons:
Etikettängelholms-stad
Läst 4623 ggr
[Sjöholm i Hålan]
2012-08-08 17:29

Radio/Tv/HiFi butiker Ängelholm

Om jag inte minns fel,var en massa radiohandlare i stan under 1960-70 talen?? Jag minns tillexempel: Expert på Storgatan,sålde JVC,Sharp,ProSound,MP,Mirsch lite Grundigdär ligger mäklare idag(framför konfektasken) sen en bit längre upp fanns Bjäreradio,men strax innan man kom så långt fanns en vitvaruaffär,vill minnas dom hade en hörna längst inne?? Såldes om jag minns rätt,Kenwood HiFi och Thorens skivspelare? Sen kom man upp till Möllerströms (Dux och Philips/Radiola)snett över huserade Wallin sidan om Gregorious Glas, med Ljudbutiken,innan låg han på Järnvägsgatan,sålde Pioneer,Marantz,Akai,Superscope..Sen högre upp i anslutning till Harry Larssons låg en jag tyvärr glömt namnet på,sålde Luxor/Skantic ….Sen på Östergatan "givetvis som i alla tider" Månssons,som sålde (säljer) Bang&Olufsen och Grundig …Fanns det fler?? Givetvis Bengtssons men var mer musikaffär…Tänk ljuva minnen,gick som påg på 1960-70 talen runt i dessa butiker och lyssnade och kollade in alla nyheter…Ibland hade man tur,att man kunde köpa en begagnad förstärkare eller rullbandspelare :-)..Sen när jag fick 1a jobbet,blev det direkt till Wallins HiFi och inhandlade en Marantz 2215b med ett par av hans egna högtalare B35 ett Akai GX 35 kassettbandare och en JL-A1a skivspelare,då var lyckan gjord…Tror jag var omk. 17 år då :-) 1977-78

Annons:
Ronny-K
2012-08-08 18:34
#1

Kul! Den du glömt namnet på var kanske Krister Nilsson ( Krister Nils i dagligt tal) Mina föräldrar köpte första TVn där, mycket riktigt en ¨Luxor¨.

[Sjöholm i Hålan]
2012-08-08 18:46
#2

"1 Jaaa förfasen ChristerNils var det !! :-) Tackar….. Men var tider,mycket roligare gå och titta i radioaffärerna förr än vad det är idag….Låg ju alltid nåt udda och kul på "begagnathyllorna" ….Idag har jag nästan panik om jag ska ha en ny tv eller nåt,sen ser ju alla affärer likadana ut,beroende på kedja…..Ska man hitta begagnat och lite udda får man ju nästan köra upp i småländska skogarna till nån "kvarglömd" handlare :-) Spåeciellt ChristerNils och Möllerströms hade mycket udda prylar ibland….Köpte en tv på Möllerströms en "JVC-Nivico SpaceMonitor" orange och fin,på 12" … den har jag kvar än idag,den har ju närapå uppnått kultstatus..Ser ut som en rymdhjälm,med en rund och en vanlig antenn :-)Tror jag var ca 12-13 år gammal när jag köpte den …. Sen glömde jag ju en affär till .-) EPA !!!! Dom sålde ju också lite hemelektronik,tror deras märke hette "LECTRA" Stod alltid en anläggning och spelade mitt inne i butiken ……Min släktning som jobbade därinne "plågades" när dom hade den igång…Han var B&O frälst :-) Sen fanns ju nån som hette Strands Radio också??? Tror den låg ner mot Sandvångsgatan ??

AndersE
2012-08-08 20:29
#3

Även om jag inte var kund hos dem så minns jag alla ni nämner…

Kul!

[Sjöholm i Hålan]
2012-08-09 09:59
#4

Minnen minnen……Affärerna och prylarna var mycket roligare på den tiden…Tänk när ett kassettdäck kunde väga 10-12 kg,rullbandspelare ca 15-20 kg skivspelare kunde ju väga uppåt 30 kg !! Min släktning på EPA hade en,tror var en Hitachi,med platta i granit !! Tror den vägde uppåt 20 kg !!..Så hade man riktigt fina drejer var kanske inte 100 kg svårt att nå,på hifihyllan :-)

pyttelundberg
2012-08-11 18:51
#5

Månsson på östergatan ägdes av en herre som hade en tvillingbror. Har för mig att brodern också hade en affär intill men jag har glömt bort vad som såldes i den.

Annons:
Upp till toppen
Annons: