Annons:
Etikettskolgatan
Läst 1005 ggr
Yndebo63
11/10/18, 5:28 AM

Skolgatan 13?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man gick till skolan på 70-talet passerade man alltid Bageriföreningen. Det var full aktivitet med lastning från Gasverksgatan men ingången till butiken var från Skolgatan. Har för mig att det fans en brun ljusskylt med vit text "BRÖD" vid ingången, Det doftade ljuvlig….. Finns det någon som har mer info/bilder på brödbilarna eller butiken. Det finns tydligen en Torsten Johansson som kört bröd därifrån i många år?

Annons:
AndersE
11/12/18, 9:25 AM
#1

Jag minns bageriet och de goda krämbullarna men har inga bilder…

TommyA
11/12/18, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En bild på Bageriföreningen! Här kunde man köpa en "halv fläta" när det begav sig på 60-talet!  Fotot är taget när  Aulan byggdes nån gång i början på 60-talet! Till vänster syns Gamla Yrkesskolan och till höger syns dåvarande Institutions-byggnaden!

Yndebo63
11/13/18, 8:38 AM
#3

Ja just det, dom krämbullarna var dom absolut bästa, välfyllda med vaniljkräm och mycket socker utanpå.

Jättefin bild. Det enda som skiljer sig fram till idag på byggnaden är väl att det inte finns några dörrar på denna fasaden längre.

Carmarino
11/13/18, 12:24 PM
#4

Kommer också ihåg krämbullarna. Det var kö långt ut på gatan på förmiddagsrasten, när bullarna kom ut ur ugnen och fortfarande var varma när man köpte dem. Då kostade de en krona stycket har jag för mig. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

skattehandläggare
11/22/18, 1:59 PM
#5

En väninna till min mor var expedit i Bageriföreningen. Elsa Eriksson hette hon och hon följde med när Bageriföreningen flyttade till Storgatan. Då fanns butiken i den vänstra delen av det som i dag är en tipsbutik mittför Stortorget.

Yndebo63
11/30/18, 8:17 AM
#6

Vilket år kan det vara som bageriet flyttade dit?

Annons:
Tordmulen-11
3/14/23, 8:45 AM
#7

Sent tillägg: Bageriet låg hela tiden kvar vid Skolgatan/Gasverksgatan. Det som låg vid Stortorget, adress Storgatan 30, var en butiksfilial.

Upp till toppen
Annons: