Annons:
Etiketterdansbanatullakrok
Läst 163 ggr
Tordmulen-11
2022-07-01 10:51

Bilder från Tullakrok på dansbanans tid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För höstens Ängelholmsbok letar vi bilder från Tullakrok under den gamla dansbanans tid. Banan drevs av Ängelholms IF och var igång från 1913 till början av 50-talet. Det enda vi har är det här visade gamla vykortet, troligen från 1910-talet, eller senast tidigt 1920-tal, och en bild av banan i början av 1950-talet, strax innan resterna forslades bort! Det vore roligt med en bild av folk på dansbanan, kö till biljettförsäljningen, eller egentligen vad som helst som kan bidra med lite liv åt en berättelse om banan!

  • Redigerat 2022-07-01 10:52 av Tordmulen-11
Annons:
AndersE
2022-07-02 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min pappas morbror (1901-1962) spelade på olika dansställen på orter i Skåne. Tyvärr är den enda bilden jag hittar som ska vara från Ängelholm denna, som är inomhus någonstans, från 1924.

TommyA
2022-07-04 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Jag har en affisch som kommer från "Ängelholms Nya Tryckeri 1929" som jag har fått efter min pappa. Var han fått den ifrån är okänt. Jag har förvarat den så plant som möjligt men det har inte blivit så mycket bättre eftersom affischen har legat hopvikt i många år och den är inplastad av någon för många år sen också. Detta är väl något annorlunda än bara de vanliga bilderna som finns bevarade av gamla Tullakrok. Skickar även med en annan bild som jag fått efter min pappa.

AndersE
2022-07-05 08:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Kul att affischen sparats. Jag provade att leka med fotot lite i Photoshop…

Med en bra inscanning, och någon som är duktig på Photoshop, tror jag man skulle kunna "restaurera" den ganska väl.

Tordmulen-11
2022-07-09 07:45
#4

Alltid något! Vad tror du, Tommy? Finns det en chans att göra som Anders föreslår med affischen?
Fotot av dansbanan är ju unikt på så sätt att det visar banan i utbyggt skick, efter 1925.
Tack!

TommyA
2022-07-09 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Affischen är i en storlek som det erfordras en A3 scanner till. Jag har bara en A4 scanner så jag får försöka kolla om det är någon i bekantskapskretsen som har en sådan. Det finns kanske kanske någon här på Engelholmiana som vet någon? Jag får återkomma!
Har ytterligare en bild men det ser ut som det är samma bild som innan bara lite större.

TommyA
2022-08-16 11:20
#6

Jag har nu fått scannat in affischen i A3 format. Resultatet är inte alls bra, inplastningen blänker i bilden så det bästa resultatet har Anders fått när han har fixat lite med bilden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: