Annons:
Etikettskolor
Läst 4488 ggr
AndersE
2009-03-14, 18:37

Skörpinge skola

Från en annan sträng flyttar jag kommentarer om Skörpinge skola!

iFokus-poäng: Akvamarin Farwuq

09-02-02
11:46

Jag gick i Skörpinge 66-69 i 3:an till 5:an, det bodde en Kalle vaktis i bostaden där ute.

Annons:
AndersE
2009-03-14, 18:38

iFokus-poäng: Kristall lizzkulla1

09-02-03
11:24

Kalle Berg var gift med Sundelius syster och hon var matatant i Skörpinge de bodde också i den gamla lärarbostaden utmed Höjavägen

AndersE
2009-03-14, 18:39

Bild på Farwuq

09-02-03
12:09

Helt rätt Lizzkulla1, nu börjar jag minnas.

Glad

Visst hette de Berg i efternamn. Kalle var lång och mager, frun lite rundare. Och helt rätt hon var "mattant" i källaren hos oss i Skörpinge. De bodde helt riktigt där ute, jag minns den välskötta gårdsplanen utan ett ogräs, undras hur mycket gift som användes? Det var ju 60-tal och då tänkte man på ett annat sätt.

Obestämd

Jag kikar lite i Sveriges befolkning 1970, Kan han hetat: Karl Erik Magnus Berg, född 1920-09-19? Frun som var mattant bör då hetat: Svea Viola Hildegard, född 1923-19-17.

Tänk så bekvämt när de skulle ha kalas, födda nästan på samma dag.

Skrattande

AndersE
2009-03-14, 18:40

09-02-03
13:37

Min svärmor Karla blev gift med Sveas bror Knut 1960. Svea fyllde år 17 sep. Karla 18 sep. Kalle 19 sep.

Dottern i huset bor i Åstorp- sonen bor kvar i Höja.

din beskrivning på Kalle-Svea är rätt,skall leta efter ett kort på Svea från senare dat.

AndersE
2009-03-14, 18:42

09-02-03
13:52

Sveabilden är på kalla vinden men här ett urklipp från N.S.T.

AndersE
2009-03-14, 18:43

09-02-03
14:08

Jo så såg det ut, men cykelskjulet hitom gaveln är rivet på bilden.

Jag gick i 3:an i den hitre byggnaden, en gammal gymnastiksal.

4:an gick jag i lokalen till vänster i den bortre byggnaden strax över matsalen, dörren är skymd på bilden. 5:an var den skollokal som låg närmst parets Bergs bostad, ingången syns precis till vänster om trädet i förgrunden.

Byggnaden är Kalle och Svea bodde syns inte den är skymd av trädet. Jag kommer ihåg att vi fick se "skol-tv" i ett rum hemma hos Berg. Där tittade vi på bl.a. på raketuppskjutningar och sådant.

Vi killar brukade ibland hålla till bakom den röda transformatorstationen som på den tiden fanns där bak någonstans, det var spännande att kika in där.

Flört

Hihi Jag minns att Svea höll oss i öronen så vi inte tjafsade för mycket när vi åt.

Tungan ute

Även drakar

AndersE
2009-03-14, 18:43

09-02-04
12:05

Kalle-Svea var ett snällt par och har gått till historien för alla barn som gått i skolan under deras tid-   då var där 5 klasser ett tag.

när jag gick där fanns bara 2 klasser  har gått där i 1:an   3:an- 4:an  de 2 sista när Kalle-Svea bodde där.   min fröken klass1 var Alda Larsson    klass 3-4 Ulla Davidsson senare Nilsson.

Svea pratade mycket om sin tid i skolan träffade henne rätt så ofta, var också på hennes begravning i Höja kyrka jan. 04

Annons:
AndersE
2009-03-14, 18:44

09-02-04
12:29

Jo vi trivdes bra med Svea och Kalle. Svea visade mig en gång Kalles amatörradio och förklarade att han kunde lyssna på hela världen, det fanns en massa antenntrådar uppspända uppe i taket i det rum som låg i bostadsbyggnadens sydöstra hörn. 

Det är inte märkligt att skolan var så in präglat i Sveas minne, tänk dig att större delen av året ha en massa busungar runt knuten.

Tungan ute 

Jag förstod nästan att Kalle och Svea har gått ur tiden, de var i samma generation som mina föräldrar. Jag minns Svea som hälsan själv men Kalle gav ett intryck att vara krasslig, det kan kanske ha berott på att han var magerlagd. 

Jag minns också en tråkig episod. Svea förklarade en dag att de fått avliva hunden, vi barn blev väldigt ledsna då.

Rynkar på näsan

Jag ska passa på och fråga om vad det var för källarlokal som låg i skolhusets västra ände, i den östra änden hade vi matsalen, vi undrade mycket vad det kunde vara, det liknade en möteslokal genom fönstret.

AndersE

09-02-06
11:43

Amatörradion kommer jag mycket väl ihåg varje gång vi kom dit så skulle de lyssnas på den, kul för så långt ut i världen hade man ingen tanke.

Hunden kommer jag också ihåg enliten söt hund som var van vid barn.

Källarlokalen har jag ingen aning om, när jag gick i skolan där kunde man inte gå in på baksidan av huset det var privat. Fast de hade ju varit bra med utegympa där utsikten är ju härlig har varit å konstrunda där ibland åk dit då om du kan och skriv ner lite minne i gästboken.  Utedassen var på gavlen på gympahuset och de eldades där med en vedkamin så de var att jobba sig varm

AndersE

09-02-06
16:52

Ang. Källarlokalen: Fick ni inte vara på gräsmattan söder om skolhuset? Där hade vi gympa ibland. Men privat det var det väster om bostaden och likaså det nordvästra hörnet av gården.

Dass: När jag började där 1966, var redan gympasalen omvandlad till klassrum, dassen var strax innan i de gamla omklädningsrummen, pojkar i det västra och flickorna i det östra. Det gamla omklädningsrummet på västra sidan dvs. mot gården var lärarrum på min tid.

Min brosa gick också där ute, han är född 52.

AndersE
2010-07-06, 13:24

Nu säljs skolan. Artikel i dagens NST/HD - länk

Kul om någon gör något bra. Finns säkert fantastiska möjligheter, såväl för bostad som för verksamhet.

Upp till toppen
Annons: